مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری استان  سمنان در هفته‌ی کتاب وکتاب‌خوانی- بخش اول

در هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی برنامه‌های متنوعی در بخش‌های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی در مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری استان تدوین و اجرا شد.

مرکز فرهنگی‌هنری کانون مهدی‌شهر

در هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی برنامه‌های متنوعی در بخش‌های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی تدوین و اجرا شد.

در کارگاه خوشنویسی، اعضا با شرکت در ویژه‌برنامه‌ی «عنوان نوشته‌های برتر»، عناوین کتاب‌هایی را که مطالعه کرده‌بودند به خط تحریر و قلم به نگارش درآوردند. در پایان، اعضای برتر معرفی شدند و آثار برگزیده در پانل خوشنویسی نصب شد.  

درکارگاه نقاشی، اعضا با شرکت در ویژه‌برنامه‌ی «تصویری از یک کتاب»، طرح‌های مختلفی از کتاب‌های مطالعه‌شده را به تصویر کشیدند.

در کارگاه نوشتن‌خلاق، اعضا با شرکت در ویژه‌برنامه‌ی «بهترین جمله از کتاب»، با نوشتن بهترین عبارت از کتاب‌های خوانده‌شده با کتاب‌های مختلف آشنا شدند.

فعالیت‌هایی که توسط مربیان در بخش فرهنگی اجرا شد عبارت بود از:

- معرفی کتاب‌های کم‌خواننده

- تشویق اعضای کتاب‌خوان در سطح مدارس

- برگزاری جشن «بدو بیا، کتاب ببر» با حضور 80 نفر از والدین و اعضای مرکز روز پنج‌شنبه21 آبان‌ماه در سالن سینمای مرکز.

گفتنی است در این برنامه به 40 نفر از اعضای برتر کتاب‌خوان جوایزی اهدا شد و دو عضو برتر کتاب‌خوان نیز کتاب‌های کم‌خواننده را به اعضای دیگر مرکز معرفی کردند.

اجرای مسابقه‌ی «انتخاب کتاب خوب» با شرکت اعضای دختر و پسر صورت گرفت که اعضا در این برنامه کتاب‌های مختلف علمی، هنری و ادبی را به دوستان خود معرفی کردند.

همچنین مسئول مرکز درجمع والدین و اعضا در خصوص «اهمیت کتاب در زندگی و هدف از فعالیت روخوانی کتاب مبنی بر تأثیر آن در افزایش سطح اطلاعات اعضا، یادگیری بهتر مطالب درسی و تقویت حافظه، صحبت کرد.

- برگزاری برنامه‌ی «نقد یک نوشته» با هدف نقد و بررسی یکی از کتاب‌های رمان با حضور اعضای نوجوان.

- اجرای طرح کانون و مدرسه از اول آبان‌ماه با هدف افزایش تعداد آمار امانت و برگشت کتاب و تقویت روان‌خوانی در اعضا.

- بازدید مدارس فهمیده، زینبیه و13آبان و پیش‌دبستانی شنتیا در روزهای چهارشنبه20 آبان، شنبه 23 آبان، یکشنبه و دوشنبه 24 و 25آبان.

- معرفی اعضا به کتابخانه‌ی عمومی برای ثبت‌نام رایگان از برنامه‌های کانون پرورش فکری در هفته‌ی کتاب وکتابخوانی.

 

مرکز فرهنگی‌هنری کانون میامی

در اولین‌روز از هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی، تعداد70 نفر از دانش‌آموزان پایه سوم و چهارم دبستان22بهمن به‌منظور بازدید از نمایشگاه هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی به مرکز فرهنگی‌هنری کانون میامی آمدند.

در این بازدید که با هدف توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی و آشنایی کودکان با فعالیت‌های کتاب‌محور برگزار شده‌بود، ثمانه رحیمی مربی‌مسئول مرکز با قرائت شعری در مورد کتاب، هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی را به کودکان تبریک گفت.

در ادامه، سیدهادی موسوی از فرهنگیان بازنشسته‌‌ با 37 سال سابقه‌ی خدمت در آموزش و پرورش پیرامون اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی برای مخاطبان کودک سخن گفت.

موسوی با قصه، شعر، بازی، خاطره‌گویی، اجرای مسابقه‌ی حضوری و گفت‌گوهای طنزپردازانه، کودکان را با دنیای کتاب و اهمیت کتابخوانی آشنا کرد.

در پایان برنامه نیز پس از اجرای مسابقه‌ی «بهترین جمله در مورد کتاب»، به دو نفر از دانش‌آموزان که زیباترین جمله را نوشته‌بودند، کتاب اهدا شد.

در دومین‌روز از هفته‌ی کتاب و کتاب خوانی، با همکاری مهد و پیش‌دبستانی ضحی ویژه‌برنامه‌ی «کتاب، بال کودکانه» در مرکز فرهنگی‌هنری کانون میامی برگزار شد.

در این برنامه که 50 نفر از کودکان و نونهالان مهد و پیش‌دبستانی ضحی حضور داشتند مربیان به اجرای برنامه‌هایی چون معرفی وقایع و ایام، قصه‌گویی، شعرخوانی، نمایش‌فیلم پرداختند.

برای تمامی کودکان شرکت‌کننده در برنامه، بال‌هایی به‌صورت کتاب، تهیه شد تا بهتر بتوانند پرواز در دنیای کتاب را درک کنند.

در سومین‌روز از هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی، ویژه‌برنامه‌ای در قالب مسابقه‌ی نقاشی با موضوع «صلح و دوستی» برگزار شد.

گفتنی است این برنامه از برنامه‌های شاخص هنری در کتاب‌کار سال 94 مرکز فرهنگی‌هنری کانون میامی بوده‌است که با حضور دانش‌آموزان پایه سوم دبستان تحت‌عنوان «دوستی با کتاب» اجرا شد و کودکان توانستند آثار زیبایی خلق کنند.

در همین‌روز برای دانش‌آموزان پایه سوم دبستان 22بهمن، ویژه‌برنامه‌ی ادبی نیز با عنوان «کتاب، پرواز، خیال» برگزار شد و کودکان با هدایت مربیان کانون پرورش فکری در جمعی دوستانه به خلق آثار ادبی پرداختند.

 

مجتمع فرهنگی‌هنری کانون سمنان

به‌منظور معرفی کانون و فعالیت‌های متنوع آن و با هدف حضور مؤثر و مستمر دانش‌آموزان در محیط کانون پرورش فکری، مسئول مجتمع فرهنگی‌هنری کانون سمنان در  مدارس حضور یافت و در جلساتی با مدیران مدارس براساس تفاهم‌نامه اداره‌کل کانون پرورش فکری و اداره‌کل آموزش و پرورش دیدار و گفتگو کرد.

در این جلسه مقرر شد تمامی دانش‌آموزان مدارس با حضور در مجتمع و شرکت در فعالیت‌ها عضو کانون شوند و در ادامه با اجرای طرح کانون و مدرسه همکاری گسترده‌تری بین مدارس و کانون ایجاد شود.

همچنین در دومین‌روز از هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی دانش‌آموزان دبستان پسرانه‌ی شهید قزوهی و دبستان میعاد از مجتمع بازدید و در فعالیت‌های کتاب‌محور شرکت کردند. در این بازدید فعالیت‌هایی مانند طراحی و اجرای مسابقه‌ی کتاب‌خوانی، قصه‌گویی و مصورسازی شخصیت‌های قصه با سفال، معرفی کتاب، معرفی فعالیت‌های کانون، بازدید از نمایشگاه همراه با توضیحات مربیان اجرا شد.

در این‌روز محمود لطفی و احمدعلی دامغانیان، دو عضو کتاب‌خوان برتر نیز در جمع دانش‌آموزان تجلیل شدند.   

در مراسم بازدید دانش‌آموزان دبستان پسرانه‌ی شهید قزوهی از نمایشگاه هفته ی کتاب، از فرزند محمد طحان، شهید مدافع حرم در جمع دوستان قدردانی و هدیه‌ای به رسم یادبود تقدیم شد.

در مجموع  طی این‌هفته تعداد 400 نفر از دانش‌آموزان مدارس شهید قزوهی، میعاد و نیکان از نمایشگاه بازدید کردند.

 

مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک کانون سمنان

در اولین روز از هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی، 50 نفر از دانش‌آموزان دختر پایه سوم دبستان فاطمیه از نمایشگاه آثار اعضا در مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک کانون سمنان بازید کردند.

مربیان کانونی با اجرای فعالیت‌های متنوع فرهنگی مانند معرفی و روخوانی‌کتاب «زیباترین‌آواز» و «بابا برفی»، آموزش اریگامی «پنگوئن و ماهی»، نمایش‌فیلم «آهوی گردن‌دراز»، اجرای بازی محلی با استفاده از سرودهای کانون روز شاد و پرخاطره‌ای برای مخاطبان کودک خود ایجاد کردند و دانش‌آموزان نیز قول دادند با والدین‌ خود به کانون مراجعه کرده و با عضویت در کتابخانه، گامی در امر مطالعه بردارند.

35 نفر از دانش‌آموزان دختر پایه پنجم دبستان نبوت نیز در این هفته، یک‌روز بدون کیف را در مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک کانون سمنان تجربه کردند.

براساس توافق‌نامه بین مربیان مرکز شماره یک کانون سمنان و دبستان نبوت، درس هنر در محیط کانون پرورش فکری توسط مربیان کارگاه هنری برای دانش‌آموزان تدریس خواهد شد.  

هدف از اجرای این طرح علاوه بر توسعه همکاری و تعامل بین کانون پرورش فکری و آموزش و پرورش، توجه به اندیشه، تفکر و نیازهای عاطفی کودکان و نوجوانان و کیفیت‌بخشی به روزهای پنج‌شنبه مدارس عنوان شده‌است. به‌عنوان شاهد مثال تعداد60 نفر از دانش‌آموزان کلاس اول دبستان حافظ، نقاشی‌خلاق با حروف الفبا را تجربه کردند.

همچنین در این هفته طی دو روز به تفکیک جنسیت، اعضا به‌همراه والدین خود در مرکز حضور یافته و با شرکت در ویژه برنامه‌ی «من دوستی هنرمند» با موضوع کتاب و کتاب‌خوانی به خلق اثر پرداختند.

هدف از اجرای این ویژه‌برنامه، جذب و پایداری اعضا، تنوع در اجرای فعالیت و تعامل بهتر و بیشتر والدین اعضا با کانون بوده که با استقبال خوب اعضا و والدین روبرو شده است.

 

مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون سمنان

در هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی مربیان مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون سمنان با برپایی نمایشگاه «پرواز با کتاب»  و دعوت از دانش‌آموزان مدارس اطراف به جذب اعضای جدید و توسعه وترویج فرهنگ مطالعه پرداختند.

تعداد 415 نفر از نوآموزان پیش‌دبستانی و دانش‌آموزان پایه‌های دوم تا چهارم دبستان علامه‌امینی و مالک‌اشتر ضمن بازدید از نمایشگاه «پرواز با کتاب»، با نحوه‌ی عضویت در کانون و چگونگی ثبت‌نام و شرکت در کارگاه‌های مناسب گروه‌سنی خود در کانون آشنا شدند و از تک‌تک کارگاه‌ها بازدید کردند.

بیان قصه‌ها‌ی «فیل‌کوچولو، دماغت کو» و «خروس و ارباب»، نمایش‌فیلم‌های «روباه دم‌بریده» و «یکی کم است»، معرفی‌شخصیت «علی خدایی» نویسنده‌ و تصویرگر کتاب کودک، معرفی‌کتاب «تو لک‌لکی یا دارکوب» به‌عنوان کتاب برگزیده‌ی سال به‌سبب منحصر به‌فرد بودن و تأثیرگذاری ایده و تصاویر، اجرای مسابقه‌ی «کدام تصویر، کدام کتاب» و انجام بازی‌های حرکتی نیز از برنامه‌های اجراشده مربیان کانون در این بازدید بود.

طرح جامع «کتاب در گردش» از پیشنهادهای دیگر مربیان در هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی بود. در این طرح، اعضای مرکز با هدایت مربیان خود دست به‌کار شدند تا با هدف توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه، تعداد 32 عنوان کتاب از کتاب‌های شخصی مطالعه‌شده‌ی خود را با موضوعات مختلف دینی، علمی، هنر و داستان به مرکز اهدا کنند و با کمک مربیان، آنها را در طرح کتاب در گردش قرار دهند.

در طرح کتاب در گردش، کتاب‌های مطالعه‌شده توسط فرد مطالعه‌کننده برای مطالعه‌ی نفر بعدی در یکی از مکان‌های عمومی شهر قرار می‌گرفت و عبارت «من این کتاب را مطالعه کرده‌ام، بسیاز زیبا بود. پس لطفاً تو هم پس از مطالعه‌ی این‌کتاب، آن را برای مطالعه‌ی نفر بعدی در یک مکان عمومی قرار بده»، در صفحه‌ی آخر همه‌ی کتاب‌ها برای هدایت مطالعه‌کننده‌ی کتاب درج شده‌بود.

همچنین در طی این هفته، با اجرای طرح «همسفر با کتاب» به‌منظور توسعه وترویج فرهنگ مطالعه در خانواده، ایستگاه کتاب و اتاق مطالعه والدین در مرکز راه‌اندازی شد.

در این بخش 100 جلد کتاب در 30 عنوان مختلف دینی، علمی، هنر، ادبیات، تاریخ و جغرافیا که مناسب والدین بوده در اتاقی مخصوص قرار داده‌شد تا مورد مطالعه‌ی والدین قرار بگیرد.

والدین به‌عنوان بهترین و مناسب‌ترین الگوی عملی برای کودکان و نوجوانان با مطالعه‌ی مستمر کتاب و قرار دادن ساعتی برای مطالعه در برنامه‌ی روزانه‌ی خود می‌توانند در تشویق و ترغیب فرزندان‌شان در امر مطالعه بسیار تأثیرگذار باشند. به‌همین منظور ایستگاه مطالعه والدین از اول‌آبان در این مرکز راه‌اندازی شد و با استقبال خوب والدین به اتاق مطالعه‌ی والدین تبدیل شد.

در این طرح، والدین می‌توانند کتاب‌های مورد نیاز خود را برای مطالعه در منزل با هماهنگی با مربیان فرهنگی و ثبت در دفتر مخصوص امانت مطالعه والدین، به امانت ببرند.

در روز پنج‌شنبه 28 آبان‌ماه نیز اعضای کتابخوان برتر مرکز در جمع سایر دوستان‌شان معرفی و تجلیل شدند.