کد خبر: 249809
تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰
بازدید 1208
کودکان کار در کانون پرورش فکری سمنان

33دختر و 37پسر کودک کار و بازمانده از تحصیل انجمن حامی و خیریه فرهنگی آیت‌‌الله عالمی از مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون سمنان بازدید کردند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان، 70 کودک کار و بازمانده از تحصیل مؤسسه حامی و خیریه فرهنگی آیت‌‌الله عالمی صبح روز دوشنبه دوم آذرماه، میهمان مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون سمنان بودند و با مدیرکل کانون استان و مربیان این مرکز دیدار کردند.

در دیدار روز گذشته‌ی کودکان کار از مرکز فرهنگی‌هنری کانون، نسیم دانشگر مدیر محلی انجمن حامی مرکز سمنان از فعالیت‌هایی که در این مؤسسه برای کودکان انجام می‌شود گفت و مشکلات آن را با مدیرکل و کارشناس مسئول فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مطرح کرد.

مهدی جمال مدیرکل کانون پرورش فکری که در این بازدید حضور داشت، پس از شنیدن سخنان مدیر انجمن حامی با اشاره به فرمایشات مدیرعامل کانون کشور اظهار داشت: گذشته از راه‌حل‌های کوتاه‌مدت، باید برای راه‌حل‌های ریشه‌ای به‌سراغ سیاست‌گذاران و قانون‌گذاران برویم و قوانین حوزه‌های کلان را بازخوانی کنیم.

جمال با اشاره به اینکه انجمن حامی،‌ چهار سال است که به آموزش کودکان مشغول است گفت: در این مؤسسه، آموزش پایه از کلاس اول تا ششم در دو شیفت درس داده می‌شود  و کودکان دختر از ساعت 8 تا 12 و کودکان پسر که صبح‌ها مشغول کارند از ساعت 12 و30  تا 16و30  آموزش می‌بینند. گاهی وقت‌ها از کارفرماها درخواست می‌شود که به آن‌ها مرخصی بدهند تا بتوانند در کلاس‌ها شرکت کنند.

وی درباره‌ی کودکانی که مؤفق نشده‌اند برای تحصیل ثبت‌نام کنند گفت: دلایل متعددی وجود داشته که برخی از آنها عبارت بوده از اشتغال به کار کودکان در ساعت تحصیل و ناتوانی از پرداخت هزینه‌ها، کِبَر سن و دوری از چرخه‌ی تحصیل در سال‌های گذشته، فاقد مدارک هویتی بودن یا نقص مدارک هویتی داشتن، بُعد مسافت و ارجاع به روستاها.

مدیرکل در ادامه عنوان کرد: این نگاه در جامعه باید ایجاد شود هر کودک کار، بی‌سرپرست یا بدسرپرست که وارد کانون پرورش فکری شود با هدایت مربیان و آموزش‌های پنهان و غیر مستقیم آنها، استعدادهای بالقوه‌ی این کودکان تبدیل به استعدادهای بالفعل شده و او را به مثابه‌ی فرد مفیدی در آینده‌ای نزدیک قلمداد کنیم.

مدیرکل کانون استان از تمایل کانون پرورش فکری برای همکاری با انجمن حامی گفت و افزود: مربیان کانون می‌توانند در حوزه‌ی آموزش به معلمان این مدارس، چه در زمینه‌‌ی مهارت‌های اولیه و چه در زمینه‌ی تاب‌آوری کار، کمک کنند؛ هرچند کار کردن با این کودکان بسیار سخت است و مربیان آن‌ها نیاز به بازتوانی دارند. در کانون سرمایه‌ی انسانی فاخر، مربیان عاشق و لایقی هستند که می‌توانند به مربیان این مرکز آموزش دهند و به کمک آن‌ها بیایند.

وی ضمن اشاره به اینکه موضوع کودکان، همیشه امر مهمی است و مختص به روز و هفته و ماه خاصی نیست، ادامه داد: اجرای این طرح در شهر سمنان، نقش قابل‌توجهی در افزایش توجه مسئولین محلی نسبت به آموزش کودکان بازمانده از تحصیل ایجاد کرده است که امیدواریم با تداوم همکاری‌های محلی، شاهد شهری بدون بی‌سواد و کودک بازمانده از تحصیل در شهر و استان سمنان باشیم.

جمال همچنین خاطرنشان کرد: با هماهنگی‌های انجام‌شده مقرر شد طی دو روز یکشنبه‌‌ها از ساعت 12و 30 الی 14 و 30  و دوشنبه‌ها ساعت 9 و 30 الی 11 و 30 ، این کودکان به مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون پرورش فکری سمنان آمده و از فعالیت‌های مربیان استفاده کنند و تمام سعی ما بر این است تا به مسوولان یادآوری کنیم فرشته‌های کوچکی دور و بر ما هستند که نیاز به کمک همه دارند.

گفتنی است مربیان مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون پرورش فکری سمنان در این‌روز، طی چهار ساعت به اجرای فعالیت‌هایی چون قصه‌گویی، نمایش‌فیلم، مسابقه‌ی حضوری، کار با دفتر نقش، شعرخوانی، بازی‌های حرکتی پرداختند و در پایان همه‌ی کودکان، رایگان عضو مرکز شده و به هریک تعداد دوجلد کتاب امانت داده‌شد.

براساس این گزارش، انجمن حامی در خیابان هفتم‌تیر سمنان قرار دارد و محل امن کودکان کار، کودکان بدسرپرست، کودکان افغانستانی یا ملیت‌های دیگر است تا با کمک معلم خود از تحصیل علوم و مهارت‌های زندگی بهره‌مند شوند. معلمان و مشاوران این مؤسسه‌ نیز حمایت‌های مشاوره‌ای، مددکاری و آموزشی در اختیار کودکان بازمانده از تحصیل قرار می‌دهند.

مدیرکل کانون پرورش فکری در پایان گفت: انتظار می‌رود مراکز دولتی برای آموزش این کودکان همکاری و این معضلات را به گوش نهادهای دولتی برسانند و همه‌ی ‌مردم هم برای حل آن کمک کنند.