تب زمین بالاست.. بیایید چاره‌ای بیندیشیم

نخستین نشست تخصصی محیط زیست در راستای فراخوان استانی «زیست‌بوم من» در مرکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری مهدی‌شهر برگزار شد.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان، فاطمه ربانی مسئول مرکز فرهنگی‌هنری کانون مهدی‌شهر از برگزاری نخستین نشست تخصصی محیط زیست با حضور 30 عضو کودک و نوجوان خبر داد و گفت: حمیدرضا عبدوس رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدی‌شهر به‌عنوان کارشناس این نشست، با توجه به شرایط بحرانی کم‌آبی و در برخی نقاط بی‌آبی و مصرف بی‌رویه آن با تأکید بر این مطلب که «تب زمین بالاست و بیایید چاره‌ای بیندیشیم»، از اعضای کانون پرورش فکری دعوت کرد تا در خصوص این سؤال که چرا زمین بیمار و تب‌دار است، تحقیق و پژوهش کنند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری در ادامه، منابع طبیعی را به سه دسته تجدید شونده، تجدید ناشونده، پایدار و ثابت تقسیم و بر آلودگی هوا و نقش درختان در پاک‌سازی محیط زیست تأکید کرد.

عبدوس با اشاره به مراتع و فواید آنها در تغذیه دام از منطقه حفاظت‌شده‌ی پرور و حیوانات این منطقه مانند بز کوهی، کل، خرس، مار، آهو و کبک نام برد و خاطرنشان کرد: بی‌شک پیشرفت هر کشوری مرهون وجود منابع طبیعی و اهمیت‌دادن افراد به محیط زیست است و این نتیجه نخواهد داد؛ مگر با رعایت اخلاق طبیعت‌گردی، آسیب نرساندن به حیوانات و مراقبت ویژه از آنها، دور کردن زباله‌های تجدیدناپذیر از محیط زیست و استفاده‌نکردن از ظروف یک‌بار مصرف؛ چراکه سالیان سال طول می‌کشد تا از بین بروند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدی‌شهر همچنین به اعضا پیشنهاد داد تا جشن‌های تولد خود را با کاشتن درخت ماندگار کنند.

در پایان نشست قرار شد تا برای اعضای کانون پرورش فکری مهدی‌شهر، کارت همیار طبیعت صادر شود تا بیش از پیش حواس‌شان به تب زمین باشد.

اعضا نیز لوح یادبود دست‌ساز و خلاقی را که با استفاده از دور ریختنی‌ها آماده کرده‌بودند برای قدردانی به رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اهدا کردند.

گفتنی است مربیان و اعضای مرکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری آرادان نیز با همکاری مربی کتابخانه سیار روستایی کانون گرمسار و جمعی از دوست‌داران محیط زیست و مقامات محلی در طرح پاک‌سازی پارک جنگلی آرادان شرکت کردند.

در این طرح که در راستای ارتقای فرهنگ زیست‌محیطی و عمومی‌سازی آن، بیش از یک‌ساعت به طول انجامید، اعضای کارگاه ادبی به مشاهده‌نویسی پرداختند.

آشنایی با محیط زیست و راهکارهای حفاظت از آن برای کودکان و نوجوانان، نحوه‌ی تفکیک زباله‌های خشک و تر، نامگذاری زباله‌ها به طلای کثیف به‌دلیل درآمدزایی آن در بسیاری از کشورهای جهان و آگاه‌سازی در زمینه خطر دفع داروهای تاریخ مصرف گذشته و تغذیه ویروس‌ها و باکتری‌ها در چرخه طبیعت در این طرح اهمیت ویژه‌ای داشت.