حکم ناحق به مرحله کشوری راه یافت

هفدهمین جشنواره استانی نمایش عروسکی در مجتمع فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری سمنان با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان، هفدهمین جشنواره استانی نمایش عروسکی کانون سمنان در مرحله‌ی دوم داوری با حضور چهار گروه از مراکز فرهنگی‌هنری میامی، بسطام، شماره دو دامغان و شماره دو سمنان در مجتمع فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری این شهرستان برگزار شد.

مهری جهان‌لتیباری رئیس اداره مالی و جانشین مدیرکل کانون پرورش فکری سمنان در آیین افتتاحیه این جشنواره، ضمن خیرمقدم به اعضا و مربیان، تبریک هفته‌ی دولت و گرامی‌داشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، نمایش عروسکی را یکی از ابزارهای تربیتی مؤثر برای ارتباط با کودکان و راهی مناسب برای آموزش مسائل اجتماعی به آنها برشمرد و اظهار داشت: با توجه به علاقه و انگیزه ارزشمند اعضای نوجوان و اعضای ارشد مراکز فرهنگی‌هنری کانون به این فعالیت، ضروری است بسترسازی مناسب و کاربردی و ترغیب این مخاطبان کانون به نمایش عروسکی، صورت گرفته و از ایده‌های بکر وناب آنها بهتر استفاده شود؛ چراکه لذت بازی با عروسک و فرو رفتن در نقش‌های اجتماعی متعدد،  این فرصت را به کودکان  و نوجوانان می‌دهد تا در فضایی شاد و هنری، از پوسته‌ی خشک و بی‌روح زندگی روزمره خارج شوند و با ساده‌ترین شکل ممکن، همسفر شخصیت‌های نمایشی شده و با آنان بخندند، تجربه کنند، بیاموزند و رشد فکری کنند.

جهان همچنین خاطرنشان کرد: نمایش عروسکی، هنری جامع است که ترکیبی از هنرهای گوناگون را در خود جمع کرده و به‌همین خاطر تأثیر مضاعفی در تربیت هنری کودکان و نوجوانان دارد.

جانشین مدیرکل کانون سمنان، همدلی و همکاری مربیان مراکز فرهنگی‌هنری را در فعالیت نمایش عروسکی این دوره از جشنواره، شایسته تقدیر دانست و از یکایک کارکنان که در برپایی این جشنواره تلاش کردند قدردانی و برای آنها آرزوی سربلندی و توفیق کرد.

راحله دانایی کارشناس آفرینش‌های هنری کانون سمنان و دبیر اجرایی جشنواره هفدهم نمایش عروسکی نیز اظهار داشت: روال انتخاب آثار جشنواره بدین‌گونه بوده که از مجموع دوازده اثر رسیده به دبیرخانه استانی، چهار اثر که امتیاز بیشتری را در مرحله‌ی نخست داوری کسب کرده‌، برای اجرا در جشنواره، فراخوان شده‌اند و در نهایت هیئت داوران از بین این چهارگروه، یک گروه را به‌عنوان برگزیده، انتخاب و معرفی کرد.

دانایی در ادامه افزود: جشنواره نمایش عروسکی، نقطه پایان فعالیت نمایش محسوب نمی‌شود و دایره کارشناسی هنری این انتظار را از گروه‌های نمایش عروسکی مراکز فرهنگی‌هنری دارد که از این پس نیز در مناسبت‌های گوناگون از جذابیت نمایش زنده عروسکی برای کودکان و نوجوانان مراجعه‌کننده نهایت استفاده و بهره‌برداری را داشته باشند.

دبیر اجرایی جشنواره هفدهم نمایش عروسکی کانون سمنان همچنین عنوان کرد: هیئت انتخاب در بخش بازبینی آثار نمایشی اعضا، شاهد تعامل و هماهنگی بین اعضای گروه بود که نشان‌دهنده کار گروهی هدفمند در مراکز بوده‌است.

دانایی همچنین با اشاره به خلاقیت قابل توجه گروه‌های اجراکننده در زمینه ساخت عروسک‌ها، دکور، طراحی پوستر و... عنوان کرد: هیئت انتخاب به‌منظور یادآوری و ارتقا جایگاه نمایش عروسکی، نکات مهمی مانند تقویت متون نمایشی با تأکید بر استفاده از فرهنگ بومی هر منطقه، پرهیز از انتخاب متون نمایشی تکراری و استفاده از عروسک‌های مناسب با فضای نمایشی را از مربیان خواستار شد و نویسندگی، کارگردانی، نمایشگران  عروسکی، طراحی صحنه، نورپردازی، موسیقی، آفیش و بروشور را از معیارهای داوری این جشنواره برشمرد.

کارشناس کانون سمنان در پایان تصریح کرد: هیئت داوران این جشنواره پس از اجرای گروه‌های نمایشی، نمایش «حکم ناحق» از مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون دامغان را به‌عنوان رتبه برگزیده و گروه منتخب استانی و نمایش«دنیای ناشناخته» از مرکز فرهنگی‌هنری کانون بسطام را به‌عنوان نمایش ویژه به دبیرخانه کشوری هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی معرفی کرد.

گفتنی است در حاشیه این جشنواره نشست تخصصی با حضور داوران و گروه‌های نمایشی برگزار شد و هیئت داوران با تأکید بر این نکته که مهم‌ترین هدف جشنواره نمایش عروسکی، فرایند تمرین یک نمایش است که منجر به تولید می‌شود، با اهدای لوح تقدیر از تمامی اعضا و مربیان گروه‌های نمایشی که به‌طور مستمر، تلاش کردند تا در این جشنواره راه پیدا کنند، قدردانی کرد.