کد خبر: 266642
تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۲:۵۴
بازدید 1281
آواها و نواها در کانون شاهرود

نخستین جشنواره و نمایشگاه آواها و نواهای محلی در مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون پرورش فکری شاهرود برگزار شد.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان، صدیقه حسینی‌نژاد مسئول مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون پرورش فکری شاهرود از برگزاری نخستین نمایشگاه و جشنواره آواها و نواهای محلی با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان با گویش‌ها و نواهای سنتی و محلی، ترویج و تبیین کار و تلاش، زنده‌نگه‌داشتن آیین‌های سنتی و حفظ آواها و نواها خبر داد.

در این آیین، مهدی جمال مدیرکل کانون پرورش فکری استان سمنان، ضمن قدردانی از همراهی و همکاری نهادهای فرهنگی و آموزشی با مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری در شهرستان شاهرود به معرفی کوتاهی از فعالیت‌ها و اهداف کانون پرورش فکری پرداخت.

جمال، کانون پرورش فکری را نهادی حساس و مهم در زمینه آموزش غیر مستقیم برشمرد و بر تعامل و همکاری بیشتر مسئولین با این نهاد فرهنگی تأکید کرد.

مدیرکل کانون پرورش فکری استان سمنان، با اشاره به ادبیات کهن و آثار فاخر گذشتگان، اجرای برنامه‌های شاد و متنوع مانند «جشنواره آواها و نواهای محلی« را در راستای اهداف کانون پرورش فکری عنوان و خاطرنشان کرد: بسیاری از این آواها و نواهای محلی از بازی‌ها و فعالیت‌های کودکان و نوجوانان نشأت گرفته‌است.

جمال در ادامه، آواها و نواهای سنتی و بازی‌های محلی را ظرفیت‌های بالقوه؛ اما شکوفا نشده برای افزایش نشاط اجتماعی و بهبود کیفیت زندگی در مناطق مختلف شهری و روستایی دانست و گفت: موسیقی سنتی برگرفته از آئین‌های گذشتگان، مسیر را برای افزایش روحیه شادمانی بدون آسیب‌های اجتماعی فراهم می‌کند.

گفتنی است علاوه بر مدیرکل کانون پرورش فکری، حمید باباخانی رئیس آموزش و پرورش شهرستان شاهرود، احمد خرم معاون سیاسی‌امنیتی فرماندار، جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی، مسئولین مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری شاهرود، بسطام و میامی، اعضا و والدین نیز حضور داشتند.

همخوانی سرود «پرچم ایران»، چوب بازی نوجوانان روستای بکران و عضو کتابخانه پستی شهرستان شاهرود، اجرای سرود «گل گندم» به گویش محلی، خوانش شعر به زبان شاهرودی، خوانش دوبیتی‌های محلی با لهجه، برگزاری مسابقه کلمات شاهرودی، تقدیر از مدیران شرکت‌کننده در طرح کانون‌مدرسه، پذیرایی با آش محلی و... از برنامه‌های این جشنواره بود.