کد خبر: 267169
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹
بازدید 1930
برگزاری جشنواره بومی- محلی چخره

جشنواره بومی- محلی چخره در آستانه‌ی سال نو در مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک کانون پرورش فکری شاهرود برگزار شد.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان، حمیرا طاهری مسئول مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک کانون شاهرود از برگزاری جشنواره بومی- محلی چخره خبر داد و گفت: در این آیین، مهدی جمال مدیرکل کانون پرورش فکری استان، حمید باباخانی رئیس آموزش و پرورش شهرستان، حمیده محبی معاون آموزش ابتدایی و سیدمحمدرضا کریمی معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شاهرود، جمعی از مسئولین شهرستانی، بیش از 200 عضو و والدین حضور داشتند. 

طاهری در ادامه افزود: این جشنواره به‌عنوان طرح شاخص کانون شاهرود، به‌مناسبت عید باستانی نوروز در سه بخش «چیدمان سفره هفت‌سین»، «پخت کیک» و «غذاهای محلی»، ویژه والدین و اعضا برنامه‌ریزی و اجرا شد.

مدیرکل کانون پرورش فکری استان سمنان، در این جشنواره ضمن قدردانی از تلاش مربیان مرکز فرهنگی‌هنری کانون شاهرود، همدلی و همکاری را سرلوحه کار آنها دانست و با تأکید بر ثمرات و برکات تعامل و ارتباط دوسویه از مسئولین شهرستان خواست تا کانون پرورش فکری را خانه‌ی خود بدانند و حضور پر رنگ‌تری نسبت به گذشته در مراکز فرهنگی‌هنری داشته‌باشند.

طاهری در پایان عنوان کرد: قرائت دکلمه در وصف شاهرود، سرودخوانی نوروز، اجرای ورزش باستانی پرتاب میل توسط عضو نوجوان، اجرای نمایش خلاق طنز حاجی‌فیروز، تقدیر از برگزیدگان جشنواره در سه بخش چیدمان سفره هفت‌سین، پخت کیک و غذای محلی، اجرای موسیقی سنتی و... از برنامه های این جشنواره بود.

گفتنی است؛ شاهرود یکی از شهرهای مهم چهاردهمین ایالت تاریخی، «چخره» از تقسیمات شانزده‌گانهٔ اوستایی در دوران باستان بوده که در دامنهٔ جنوبی رشته‌کوه البرز، توسط آریایی‌ها بنا نهاده شده‌است و برخی پژوهندگان واژهٔ چخره را شکل ابتدایی شاهرود و در همان معنی دانسته‌اند.