نشست ادبی " دو پنجره " در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سیستان و بلوچستان برگزارشد

اعضای مراکز فرهنگی‌هنری حوزه‌ی زاهدان رمان " پریانه‌های لیاسند ماریس " را در حضور نویسنده‌ی این کتاب نقد کردند

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری استان سیستان و بلوچستان، اعضای مراکز فرهنگی‌هنری حوزه‌ی زاهدان رمان " پریانه‌های لیاسند ماریس " را در حضور نویسنده‌ی این کتاب نقد کردند.

طاهره ایبد، نویسنده‌ی رمان پریانه‌های لیاسند ماریس ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جمع نوجوانان زاهدان، از همه‌ی برنامه‌ریزان تشکر کرد.

وی سپس عنوان کرد: دیدگاه‌های شما در خلق آثار بعدی به من کمک می‌کند و من همواره حضور در جمع خوانندگان آثارم را دوست دارم.

نویسنده‌ی رمان " ماجراهای خانواده‌ی آقای چرخشی " در ادامه با بیان این جمله که: من اینجا هستم تا نظرهای شما را بشنوم، از حاضران دعوت کرد در مورد رمانی که خوانده‌اند، صحبت کنند.

ایبد در پاسخ به پرسشی در خصوص اولین جرقه‌های این رمان در ذهنش گفت: به دنبال انتشار فراخوانی از سوی کانون، طرحی برای نوشتن یک داستان خیالی ارایه دادم که مورد قبول واقع شد و پس از آن به جستجوی فضایی برای داستان، به داستان جزیره‌ی سیراف برخوردم که یک جزیره‌ی تاریخی در دوران ساسانی بوده و تا مدت‌ها دارای رونق بوده است.

خالق داستان " لاک‌پشت ترسو " در ادامه در مورد نحوه‌ی انتخاب شخصیت‌های داستان نیز عنوان کرد: یکی از شخصیت‌های داستان سندباد است که یک ایرانی بوده و مخترع سکان هدایت کشتی است، و بر اثر همین مطالعات وارد رمان من شد یا اسم شخصیت لیانا نیز از " لیان " گرفته شده که نام قدیم بوشهر است.

وی سپس افزود: مطالعات فراوانی در مورد آداب و رسوم جنوب کشور انجام دادم که نتیجه‌ی این مطالعات در بخش‌های مختلف این رمان به چشم می‌خورد.

ایبد در مورد نام‌گذاری رمانش این‌گونه گفت: این نام از دو بخش تشکیل شده که بخش نخست آن " پریانه‌ها " است که بخش مثبت شخصیت انسان‌هاست و در مقابل " دیو " قرار می‌گیرد و لیاسند ماریس نیز ترکیبی از سرواژه‌های اسم شخصیت‌های داستان هم‌چون لیانا، سندباد و دیگران است.

وی که رمان جنگجویان کوچک را نیز در کارنامه‌ی خود دارد در پایان به بخشی از نمادهای به کاررفته در پریانه‌های لیاسند ماریس اشاره کرد و در مورد آنها با اعضا گفت‌وگو کرد.

گفتنی است از این نویسنده هفتاد و چهار عنوان کتاب به چاپ رسیده و یا در نوبت انتشار است که توسط انتشارات گوناگونی چون کانون پرورش فکری، امیر کبیر و سروش منتشر شده است و ایبد هم‌چنین بیست و هفت جایزه و نشان از جشنواره‌های داخلی و خارجی دریافت کرده است.

قابل ذکر است در ابتدای این نشست ادبی، که با حضور اعضای نوجوان مراکز و تعدادی از همکاران برگزارشد، مسعود خاکسفیدی، معاون اداری- مالی کانون استان ضمن خیر مقدم به مهمان برنامه، برای حاضران قصه‌گویی کرد و در سخنانی کوتاه از کودکان و نوجوانان خواست از این فرصت استفاده کنند و به دانش خود بیفزایند.