یک اثر خوب خوشنویسی، چشم و دل را به خود فرا می‌خواند

انتخاب "محمدحسام آذربایجانی" مربی هنری مرکز فرهنگی و هنری مجتمع و اقبالیه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین را به عنوان داور" ششمین جشنواره سراسری دوسالانه خوشنویسی اعضای مراکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان"، بهانه کردیم تا با او به گفت و گو بنشینیم .

خو کرده ایم که هرجا صدای جیغ شادمانه قلم را می شنویم، اورا ببینیم که پرشور و با انگیزه در میان کاغد و قلم و دوات ودرکنار شور و هیاهوی اعضای کانون جنب و جوش می کند.
-درباره خودتان بیشتر بگویید؟
 محمد حسام آذربایجانی ،فارغ التحصیل رشته‌ی موسیقی  ومسلط به نوشتن تمام خطوط خوشنویسی هستم. ودر حال حاضر فقط در رشته خط نستعلیق به صورت جدی آموزش و تمرین دارم و از سال1380تاکنون در کانون پرورش فکری  مدرس رشته خوشنویسی هستم..در زمینه درجه هنری هم مدرک ممتاز ،فوق ممتاز، و درجه استادی و درجه یک هنری ازانجمن خوشنویسان ایران را دارم.
 
-علاقه به خوشنویسی از چه زمانی در شما آغاز شد؟
جوهره هنر به خصوص خوشنویسی در وجود همه هست که با تلاش زیاد می‌توان این استعداد را شکوفا کرد .درباره من ازسال چهارم ابتدایی خانواده ام متوجه شدندکه در این هنر استعداد دارم.در ادامه با حمایت و راهنمایی خانواده به کلاس‌های خوشنویسی رفتم.
در واقع از دوره راهنمایی به کلاس رفتم واز دوران دبیرستان به صورت جدی شروع کردم
 
-از چگونگی آشنایی و آغاز همکاری ‌تان با کانون بگویید؟
از طریق دوستان با کانون آشنا شدم وپس از مراحل اداری همکاری با کانون را آغاز کردم
 
- به نظر شما هنر خوشنویسی در رشد و تعالی شخصیت مخاطبین کانون تا چه حد موثر است؟
بسیار زیاد تاثیر‌گذار وموثر است. همان‌طور که می‌دانید هنر یکی از علت‌های رشد و شکوفا کردن روح و کلام و خط را مشخص می‌کند. اگر بین کلمات حرف‌ها توازن و هماهنگی نباشد یک خط به مرحله‌ی خوشنویسی نمی‌رسد. در واقع خط از نظر زیبایی بصری به مرحله‌ای می‌رسد که دل‌ها و چشم‌ها را به سوی خود می‌کشد خوشنویسی فراتر ازهر گونه فن و کاربردی می‌باشد.
 خوشنویسی با نگارش ساده مطالب و حتی طراحی حروف و صفحه‌آرایی متفاوت است.
در اصل عین پازل می‌ماند که مراحل پیشرفت هنرآموزان را بیان می‌کند و در هر کجا می‌توان ترکیب ‌و سطر و هماهنگی و هارمونی را تکمیل کرد. 
خوشنویسی با شخصیت و روح هنرآموز ترکیب می شود.
 
-بهترین خاطره کانونی شما چیست؟
دیدار دوستان کانون و موفقیت اعضا درتحصیل و خوشنویسی درتمام مسابقات کانون پرورش فکری وخارج از کانون وفارغ التحصیل شدن آنها از انجمن خوشنویسیان با مدرک ممتاز وفوق ممتاز بهترین خاطرات من است.
-جایگاه کانون را در شکل گرفتن مسیر موفقیت های هنری خود چگونه می بینید؟
کانون با ارتباطی که بین من و بچه ها ایجاد کرد،معصومیت و پیگیری خالصانه اعضا را به تجربه های هنری من اضافه کرد.من در کنار بچه ها بیشتر به ارزش هنر و تلاش پی بردم.
 
-تاکنون عضوی داشته اید که علاوه بر جایگاه مربی گری شما، او نیز بر روی شما اثر بگذارد؟
 بله ما به عنوان مدرس یا مربی همیشه در حال یاد گیری هستیم وتلاش میکنم از دنیای پاک وزیبای اعضا تاثیر بگیریم
 
-چه پیشنهادی برای ارتقای بیشتر هنر خوشنویسی در کانون دارید؟
هرچقدر از امکانات روز برخوردار باشیم پیشرفت خوبی خواهیم داشت ،تجهیز کردن کارگاه های خوشنویسی و گالری  برای نمایش آثار،کتابخانه مجهز به امکانات برحسب تخصص مربی خوشنویسی، یکی از اصولی ست که با عث پیشرفت  فعالیت خوشنویسی می شود.
 
-از موفقیت اعضای خود بگویید؟
اعضایی که در کانون بودند هم در عرصه خوشنویسی وهم تحصیل ، در کشور حرف‌های زیادی برای گفتن دارند وموفقیت های خیلی  خوبی کسب کردند که معرف حضور همه هستند
 
-شما از جمله مربیان کانون استان قزوین هستید که با اعضای خود بسیار صمیمی هستند،ایجاد ارتباط دوستانه با اعضا در پیشبرد اهداف آموزشی کانون چه تاثیری دارد؟
بنظر من ایجاد اعتماد و دوستی در بین کودکان باید از اهداف اولیه ارتباط مربی و عضو  باشد 
 
-پایان این گفت و گو را به موضوع موردتوجه شما می سپاریم:
درپایان جا داردازهمه ی اساتیدعزیزم پدرومادرم وخانواده بخصوص استاد جلیل خدایی که برای من زحمت فراوانی کشیدند تشکر وقدردانی کنم امیدوارم که هر کجا هستند سلامت وموفق باشند.
 خوشنویسی نستعلیق که منحصرا هنر ایرانی به شمار می‌رود جایگاه مناسبی در میان خانواده و مردم ایران دارد این جایگاه تنها زمانی تقویت می‌شود که از زمان کودکی آن را فرا بگیرند
این هنر به خودی خود جایگاه منحصر به فردی در زندگی ما و کودکان‌مان دارد و با‌عث نشاط روحی انسان می‌شود با هرسلیقه‌ای همراه می‌شود و هر فردی با دیدن یک اثر هنری نوعی آرامش درونی را در خود برای رسیدن و موفق شدن احساس می‌کند واقعیت این است که هنر دارای یک حقیقت درونی است اما شکل و قالب‌های مختلف دارد که هر فردی را بدون محدودیت سنی مجذوب خود می‌کند و ما باید به کودکان آنچه که خوب است و رنگ و بوی خدا دارد یاد بدهیم و تلاش کنیم تا همیشه در اجتماع برای رشد کودکان‌مان مایه انگیزه و بهترین الگو باشیم.
 
 
طرح پرسش و انجام گفت و گو: زهره یزدی زاده-کارشناس روابط عمومی کانون استان قزوین