کد خبر: 233352
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۶
بازدید 3568
مربیان و اعضای فعال کانون استان قم با تکنیک‌های خبرنویسی آشنا شدند

کارگاه آموزشی «خبرنویسی» ویژه مربیان و اعضای فعال کانون استان قم، با حضور محمدحسین‌ دیزجی کارشناس ارشد روابط عمومی و امور بین الملل کانون به مدت دو روز در مرکز شماره ۶ استان قم برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم، در این کارگاه آموزشی که با محوریت شناخت «اصول اولیه خبرنویسی» برپا شده بود، جمعی از کارشناسان ، مسوولان مراکز، مربیان فرهنگی و اعضای فعال نوجوان کانون استان قم با مباحثی همچون اهمیت خبر و خبرنویسی، آشنایی با ارزش‌های خبری، تیتر و جایگاه آن در خبر، سوژه‌یابی در مراکز کانون و اهمیت عکس در خبر بیشتر آشنا شدند.
محمد مخلصی؛ مدیر کل کانون استان قم نیز با حضور در این کارگاه، ضمن عرض خیر مقدم، به جایگاه و اهمیت خبر اشاره کرد و اظهار داشت: از ارکان اصلی هر دستگاه و سازمانی روابط عمومی آن است که به عنوان قلب تپنده در همه برنامه‌ها و فعالیت‌ها حضور چشم‌گیر دارد.
وی هم‌چنین تلاش‌های صورت گرفته برای برپایی این کارگاه را ارزشمند عنوان کرده و با اشاره به اهمیت اطلاع رسانی به موقع مربیان درخصوص اخبار و رویدادهای مراکز، از دغدغه‌های فرهنگی واحد روابط عمومی استان جهت آشنایی مربیان با مباحث خبری قدردانی کرد.
مدیر کل کانون قم در ادامه ابراز امیدواری کرد، اطلاع رسانی و انعکاس خبری فعالیت‌های مراکز استان ازاین پس توسط مربیان آموزش دیده به دقت و به درستی انجام شده و با هدایت و نظارت کارشناس روابط عمومی استان با کیفیت بهتری در سایت خبری منعکس شود.
محمد حسین دیزجی مدرس این کارگاه آموزشی نیز با توجه به اهمیت و جایگاه خبر و خبرنویسی خطاب به کارشناسان و مربی مسوولان مراکز گفت: مراکز کانون از مهمترین بخش هایی هستند که تولید خبر باید از درون آن‌ها صورت بگیرد و خبر به روابط عمومی استان‌ها برسد تا پس از تنظیم بر روی سایت‌های خبری کانون ارایه شود. لذا در وهله ی اول این مربیان هستند که باید قدرت تشخیص خبر را داشته و بتوانند بر اساس اصول اولیه ی خبرنویسی‌، اقدام به نگارش خبر کرده و آن را در اختیار روابط عمومی‌های خود قرار دهند.
سردبیر نشریه الکترونیک پلاک ۴۴ کانون، با اشاره به تجربیات خود در زمینه‌ی مصاحبه، نکات مهم در طراحی سوال و اصول اولیه ی مصاحبه را به صورت عملی به مربیان آموزش داده و ویژگی های فرد مصاحبه کننده را نیز به آن‌ها یادآور شد.
بر اساس این گزارش، با توجه به برنامه‌ی واحد روابط عمومی کانون استان قم مبنی بر تشکیل انجمن خبرنگاران نوجوان، اعضای فعال نوجوان مراکز استان نیز جهت شرکت در بخشی از این کارگاه دو روزه انتخاب شدند.
در همین ارتباط، صبح روز اول کارگاه آموزشی «خبرنویسی» با حضور فعال و مشتاق این اعضا و پرسش و پاسخ در خصوص عناصر اصلی خبر، ارزش‌های خبری، سبک‌های نگارش خبر و هم چنین جزئیات کوتاهی در خصوص انجام مصاحبه برگزار شد.
عناصر تشکیل دهنده خبر، سبک‌های خبرنویسی، انواع لید نویسی، تیتر و جایگاه آن در خبر، چگونگی پیداکردن سوژه‌ی خبری، جایگاه عکس در خبر و شیوه‌های طراحی سوال و اصول اولیه ی مصاحبه، از جمله مباحثی بود که در این کارگاه ۱۶ ساعته به صورت‌ تئوری و عملی آموزش داده شد.
شایان توجه است که محمدحسین دیزجی، بیش از ۲۷ سال سابقه ی فعالیت مطبوعاتی، چهار دوره داوری جشنواره‌های مطبوعات و نشریه نگاری الکترونیک  و ۴۰ عنوان تالیف را در کارنامه خود دارد و تاکنون بیش از ۱۷ جایزه از جشنواره‌های مختلف مطبوعاتی را در رشته‌های تیتر، خبر، مصاحبه، گزارش و مقاله به خود اختصاص داده است.
این کارگاه طی روزهای ۱۷ و ۱۸ شهریورماه در مرکز فرهنگی هنری شماره ی ۶ کانون استان قم برگزار شد.