کد خبر: 233745
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۳
بازدید 3192
شعرهایی که نیایش شدند

جشنواره‌ی شعرخوانی «شعر و نیایش» با شرکت اعضای کودک و نوجوان کانون استان قم هم زمان با روز شعر و ادب فارسی و روز بزرگداشت استاد شهریار، در مرکز شماره 6 برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم، جشنواره‌ی استانی «شعر و نیایش» با هدف کشف وشناسایی اعضای مستعد وعلاقه مند ادبی درزمینه شعرخوانی، ترغیب کودکان و نوجوانان به صحیح و روان خواندن شعر، بسترسازی مناسب به منظور آشنا نمودن کودکان و نوجوانان با اشعار و سروده های دینی، فراهم سازی فضای خلاق درحوزه‌ی  فعالیت شعرخوانی و هم چنین گسترش فعالیت شعرخوانی در مراکز استان به اجرا در آمد.
بر اساس این گزارش فراخوان جشنواره‌ی «شعر و نیایش» در خرداد ماه از سوی مرکز آفرینش‌های ادبی استان قم به مراکز استان ارسال شده و طی این مدت اعضای علاقه مند با هدایت مربیان ادبی و رابطین ادبی مراکز و با در اختیار داشتن جزوه های آماده شده که در هر گروه سنی شامل 14 شعر با مضمون خدا و نیایش بود قرائت اشعار را تمرین می کردند.
بر این اساس 40 نفر از اعضای دختر و 25 نفر از اعضای پسر مراکز ثابت کانون استان قم که در مرحله ی کتابخانه ای برگزیده شده بودند به ترتیب در ساعات صبح و عصر روز 26 شهریور ماه با هم به رقابت پرداختند.
شایان ذکر است داشتن صدای رسا، تسلط کافی بر اشعار و تلفظ صحیح واژه ها، آشنایی با فنون و ظرافت‌های خوانش شعر، توان انتقال بار حسی و عاطفی واژه های شعر به مخاطب، آشنایی با آرایه های ادبی و ساختار کلی شعر و هم چنین حفظ یک شعر از مجموعه‌ی ارسالی از جمله معیارهای انتخاب برگزیدگان این جشنواره بود.
هم چنین اعضای کودک و نوجوان می توانستند از اشعار و سروده‌های خودشان نیز که مرتبط با موضوع "خدا " بود در بخش روخوانی شعر استفاده کنند.
سید حبیب نظاری؛ شاعر و کارشناس ادبی کانون استان قم، مرضیه ثمرده حقیقی؛ کارشناس مسئول کانون استان قم و اکرم عیسی آبادی؛ مربی سابق آفرینش های ادبی کانون استان هیئت داوران جشنواره‌ی شعرخوانی «شعر و نیایش» را تشکیل می دادند.
گفتنی است معرفی استاد محمدحسین شهریار نیز توسط یکی از اعضای نوجوان مرکز شماره‌ی 8 همراه با خوانش اشعار معروف ایشان به زبان ترکی به اجرا در آمد.
شایان ذکر است بر اساس اعلام هیئت داوران این جشنواره، معرفی برگزیدگان جشنواره‌ی شعرخوانی به دلیل نزدیکی زیاد و سطح بالای رقابت در این روز اعلام نشده و به هفته ی ملی کودک موکول شد.