مادران، مربیان آینده‌ساز

آموزه‌های دینی ما معطر به عطر تعالیمی است که نبی مکرم اسلام (ص) و ائمه اطهار (علیهم السلام) همواره پیروان و دلدادگان خویش را بدان‌ها توصیه فرموده‌اند. تردیدی نیست که عمل به این توصیه‌ها چراغ هدایت مومنان و الگویی بی‌مانند برای تعلیم و تربیت انسان‌هایی متصف به صفات حسنه است.

توجه به جایگاه زن و اهمیت مقام بی‌بدیل مادراز جمله چنین آموزه‌هایی است که در تعالیم اسلامی تاکیدات مکرر و سفارشات متعددی بدان شده  است. نگاهی مختصر به آن چه در باب مقام زن و مادر در آیات، احادیث و روایات اسلامی بیان شده نشان از آن دارد که چنین جایگاهی از چه پایه ارزش و اعتبار برخوردار است.
صبر و پایداری، ایثار و فداکاری، پرهیزگاری و خدا ترسی، آرامش و مهرورزی،عشق و صداقت، زهد و پارسایی و ایفاگر مسوولیت‌های خطیر اجتماعی و ده‌ها صفت حسنه‌ی دیگر از ویژ‌گی‌ها و صفاتی است که دراین تعالیم  درکنار نام مادر و مقام زن بدان تاکید و سفارش شده به گونه‌ای که هر یک از این صفات و دیگر ویژ‌گی‌های مشابه  با نام مقدس مادر و زن عجین و سرشته شده است.
بدون هیچ تردیدی وجود مقدس حضرت فاطمه زهرا (س) و درسی که زندگی و شخصیت بی‌مانند و تکرارناشدنی آن حضرت برای تمامی قرون و اعصار داشته، الگو، مصداق و مثال عینی برای وجود و ظهور چنین صفاتی در انسانی به نام مادر و وجود ارزشمندی به نام زن است.
وجود مقدس حضرت فاطمه زهرا (س) به جهت عمق نگاه وسیع و فراتر ازعصر خود و آگاهی کامل آن حضرت نسبت به مسوولیت‌هایی که زن در قبال خویشتن خویش، خانواده و جامعه دارد، به الگویی بی‌بدیل در تمامی تاریخ برای زنان و مادران شیفته حق و حقیقت تبدیل شده است. 
توصیه زنان و مادران به شناخت و الگو پذیری از سبک زندگی آن حضرت به عنوان یگانه راه نیل به سعادت دنیا و آخرت نیز نشات گرفته از نقش بی مانند زندگی حضرت فاطمه (س) دارد.
«مادر» نامی فراموش ناشدنی و مقامی غبطه برانگیز است. نامی که ناخودآگاه ترکیبی از احساس و عاطفه و ایثار و عشق را در ذهن و زبان و روح و جان بر می‌انگیزد. مادر اولین و مهمترین معلم زندگی است. این مادر است که بنیان تربیت و تعلیم را در ذهن و زبان کودک به یادگار می‌گذارد.
 مادر نام دیگر زندگی است با امید به فردایی بهتر و پویاتر. چه، تربیت صحیح و پرورش فرزندانی خلاق و اندیشمند و متعهد به جامعه و هم‌نوع از مسوولیت های خطیری است که مادر به عنوان یکی از ارکان خانواده بر عهده دارد و بی تردید واگذاری چنین مسوولیتی سترگ به مادر از یک سو نشان از جایگاه والای مادر در فرآیند تربیت دارد و از دیگر سو مقام مادر را به عنوان اولین معلم و مربی سازندگان فردای جامعه مورد تاکید و تکریم قرار می‌دهد.
توجه به اهمیت و منزلت مقام «زن» و «مادر» در جایگاه «مربی انسان» نشان از قداست این مقام دارد و خوشبختانه قشر مهمی از مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان - به عنوان یکی از بهترین و تاثیرگذارترین مراکز و نهادهای فرهنگی در زمینه تربیت فرزندان این مرز بوم اسلامی- را زنان و مادرانی متعهد و متخصص در فرآیند تعلیم و تربیت تشکیل می‌دهند آن گونه که بخش بسیار مهمی ازدلیل تاثیرگذاری و ماندگاری فعالیت های کانون در ذهن و زبان کودکان و نوجوانان و جلب اعتماد آنان به این فعالیت‌ها به حضور سرمایه‌هایی چنین گرانسگ درکانون بر می‌گردد.
زنان و مادران، مربیان آینده‌ساز جامعه‌اند با ره توشه‌ای از ایثار و اخلاص و فداکاری.