کد خبر: 252708
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲
بازدید 3529
اعضای مرکز شماره‌ی 4 « قدم دوم » را برداشتند

جمعی از اعضای نوجوان مرکز فرهنگی هنری شماره‌ی 4 استان قم با شرکت در اردوی فرهنگی زیارتی « قدم دوم » به مرقد مطهر حضرت امام خمینی (ره) و مزار شهدای بهشت زهرا مشرف شده و از باغ موزه‌ی دفاع مقدس تهران بازدید کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم، اعضای نوجوان این مرکز با مطالعات و انجام فعالیت‌هایی که در ارتباط با انقلاب اسلامی در مرکز انجام داده بودند تا حدودی با وقایع و شخصیت‌های انقلاب ایران آشنایی داشتند و هدف از برپایی این اردو پاسخ به این پرسش بود که نوجوانان پس از آشنایی کامل با تاریخ انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی بگویند قدم دومی که باید توسط این نسل برداشته شود چیست؟
بر اساس این گزارش اعضا با حضور در محل سخنرانی تاریخی امام در بهشت زهرا و زیارت مزار شهدای سربلندی چون شهید محمدابراهیم همت، شهید دکتر چمران، شهیدان رجایی و باهنر و شهید احمد پلارکی (که عطر حضورش همه را منقلب کرده بود) و بیان داستان‌هایی از رشادت‌ها و شجاعت‌هایشان با تاجی از غرور و افتخار بر سر و با سینه‌ای ستبر برای دانستن و آگاهی بیشتر راهی باغ موزه دفاع مقدس شدند.
باغ موزه دفاع مقدس شامل 7 تالار است که از آن میان اعضا از تالارهای " آستانه " ، " حیرت و حقانیت " ، " دفاع " ، " آرامش و مقابله " و " تالار شهادت " بازدید کردند.
در تالار آستانه نمایه ای از تلفیق تمدن پربار ایران کهن با معارف غنی اسلامی، دالان مشاهیر شامل تصاویر ده تن از موثرترین چهره‌های مبارز در جریان انقلاب مشروطه و استبداد و استعمار طی صد سال گذشته، دیوار مبارزات مردم، سازه‌های مفهومی تالار، ورود تاریخی امام خمینی (ره) به ایران، اثر هنری از 21 سلاح ژ3 و گل های میخک که نماد پیوستن ارتش ایران به مردم و انقلاب اسلامی در 21 بهمن سال 1357 است و همه پرسی مردم ایران در تاریخ 12 فروردین سال 1358 و پذیرش جمهوری اسلامی ایران توسط راهنمای موزه برای اعضا تشریح شد.
در تالار حیرت و حقانیت نیز تصویر پاره کردن مصوبه شورای امنیت در رابطه با حریم مرزی ایران به دست صدام، ماکت عظیم مسجد جامع خرمشهر، دیوار حجوم سراسری، اثر هنری وسایل به جامانده از بمباران و دیوار آورگان نمونه هایی از بخش هایی بود که در قالب فیلم و صوت روی پرده ها به نمایش در آمد.
نام و تاریخ عملیات های 8 سال دفاع مقدس، تالار عاشورا، مفقودالاثرها، جانبازان، آزادگان، اثر هنری ماسک شیمیایی، پل شهادت و بسیاری از موضوعات و مسائل مختلف در زمان دفاع و مقابله با دشمن از جمله بخش‌های دیگری بود که اعضای شرکت کننده در این اردو با آن آشنا شدند.
در پایان دختران نوجوان مرکز شماره‌ی 4 چشمان خود را به مرقدی دوختند که تا به حال از کنار آن رد شده بودند و هیچ شناختی جز دانستن نام امام خمینی (ره) نداشتند. پس از زیارت مرقد مطهر بنیان‌گزار جمهوری اسلامی ایران با کوله باری از دانسته‌های خود از امام، انقلاب و یاران با وفایشان راهی قم شدند.
بازدید از تالارهای مختلف باغ موزه‌ی دفاع مقدس، حضور در مرقد امام (ره) و بهشت زهرا در کنار معرفی کتاب " بر بال ملائک " نوشته‌ی سید مهدی شجاعی و هم‌چنین توضیحات مرضیه ثمرده حقیقی؛ کارشناس مسئول کانون استان قم در خصوص سطح علم، ذکاوت، هوشیاری و نوع رهبری امام خمینی(ره) به سان حلقه‌های متصل کننده‌ای شد برای فهمیدن بهای سنگین این انقلاب توسط نوجوانان و این که خود را زنجبری دانستند که باید همچون شهدای سرافراز در ادامه راه این انقلاب را حفظ کنند.
گفتنی است اعضای مرکز شماره‌ی 4 که در پایان اردوی یک روزه‌ی " قدم دوم " با شور و شوق تمام خواستار تکرار این بازدید بودند، با عکس‌هایی که در طول سفر ثبت کردند و ارائه‌ی دل نوشته های خود به مربیان مرکز دیده‌ها و شنیده‌های خود را به یادماندنی کردند.