مربیان کانون یادگیری را برای مخاطبان لذت‌بخش می‌کنند

علیرضا حاجیان‌زاده در پیامی به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم تاکید کرد: کانون به همت مربیان هنرمند و خلاق خود، می‌کوشد تا به شیوه‌های متنوع و روزآمد، همواره یادگیری را برای مخاطبان لذت‌بخش کند.

 به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مدیرعامل کانون در این پیام یادآور شده است: اگر در مدرسه آموزش‌های پایه‌ی همگانی هدف است و این آموزش‌ها در قالب‌های ساختاریافته جلوه می‌کند، مربیان کانون زمینه‌‌ی شکوفایی استعدادها و بروز توانمندی‌های کودکان و نوجوانان را فراهم می‌سازند.

او در ادامه پیام خود آورده است: ما در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، هرچند متکفل آموزش رسمی نسل نوپای میهن نیستیم، اما نمی‌توانیم فراموش کنیم که به شکلی دیگر و با کیفیتی متفاوت و عمیق، خود را وقف بالیدن و پرورش این نسل کرده‌ایم.
حاجیان‌زاده در پیام خود نوشته است: امروزه کانون با تکیه بر دانش و هنری که آموخته و به پشتوانه‌ی تجربه‌ها‌یی که اندوخته، آماده است تا توان خود را در راه هر چه‌ جذاب‌تر کردن امر آموزش و آمیختن درس، با هنر و بازی و لذت‌بخش کردن محیط یادگیری برای تربیت کودکان و نوجوانانی خلاق، متفکر، کوشا، اخلاقی، دیندار و میهن‌دوست به‌خدمت بگیرد. باشد که از این رهگذر مقدماتی فراهم شود و همه با هم طرحی نو در بنیان آموزش کشور در اندازیم تا جایگاه و مقام آموزش و معلم و مربی به جایگاهی برسد که در خور آنان و در خور ایران اسلامی است.
مدیرعامل کانون در بخش دیگری از پیام خود تأکید کرده است: خداوندِ رحمان، خاتم پیامبران(ص) را با معجزه‌ای خواندنی به نبوت برانگیخت و در آن کتاب آسمانی، خود را نخستین آموز‌گار انسان لقب داد که به او سخن گفتن و بیان اندیشه‌ها را آموخت. خداوندِ متعال، تزکیه و تعلیم بشر را وظیفه و رسالت مهم پیامبران خود قرار داد، باشد که در تمام عمر قدر آموختن را بدانیم و هیچ کاری را ارجمندتر از یاد دادنِ آموخته‌ها و تلاش برای فراگرفتنِ تازه‌های مورد نیاز ندانیم.
مدیرعامل کانون هم‌چنین در این پیام خاطرنشان کرده است: از این‌رو باید همواره به خود و به همدیگر یادآوری کنیم که جامعه‌ای سعادتمند خواهد شد که آموختن در آن لذت‌بخش باشد و معلمان و مربیانش را قدر بشناسد و آنان را بر صدر بنشاند. و روشن است که این امر تحقق نمی‌یابد مگر آن‌که هم معلمان و مربیان قدر کار خود را بدانند و هم تلاش کنند از فرزندان این جامعه، انسان‌هایی بپرورانند که هر جا بروند و در هر جایگاهی بنشینند خود را نه فقط مدیون معلمانِ خویش، که مدیون معلمان جامعه‌ی بشری بدانند. چنین فرزندانی، حتی در بلندپایه‌ترین مراتب مدیریت نیز، هیچ‌گاه در تصمیم‌گیری‌ها نقش و تأثیر معلم و مربی را کم‌رنگ نمی‌بینند.
حاجیان‌زاده در پایان پیام خود گفته است: در کشور ما نیز به‌رغم همه‌ی سختی‌های کار و مشکلات معیشتی، این واقعیت مایه‌ی افتخار است که معلمان و مربیان، مهم‌ترین قشر اهل فرهنگ تلقی می‌شوند و بالاترین مرتبه‌ی اعتماد عمومی مردم و خانواده‌ها به آنان تعلق دارد. هیچ چیز با این سرمایه‌ی ارزشمند برابری نمی‌کند که از سالیانِ دور تاکنون، جامعه‌ی ما نسبت به صداقت و دلسوزی معلمان یا اهمیتِ تلاش فداکارانه‌ی آنان کمترین تردیدی به خود راه نداده و نمی‌دهد.
متن کامل پیام مدیرعامل کانون به شرح زیر است:
خداوندِ رحمان، خاتم پیامبران(ص) را با معجزه‌ای خواندنی به نبوت برانگیخت و در آن کتاب آسمانی، خود را نخستین آموز‌گار انسان لقب داد که به او سخن گفتن و بیان اندیشه‌ها را آموخت. خداوندِ متعال، تزکیه و تعلیم بشر را وظیفه و رسالت مهم پیامبران خود قرار داد، باشد که در تمام عمر قدر آموختن را بدانیم و هیچ کاری را ارجمندتر از یاددادنِ آموخته‌ها و تلاش برای فراگرفتنِ تازه‌های مورد نیاز ندانیم.
از این‌رو باید همواره به خود و به همدیگر یادآوری کنیم که جامعه‌ای سعادتمند خواهد شد که آموختن در آن لذت‌بخش باشد و معلمان و مربیانش را قدر بشناسد و آنان را بر صدر بنشاند. و روشن است که این امر تحقق نمی‌یابد مگر آن‌که هم معلمان و مربیان قدر کار خود را بدانند و هم تلاش کنند از فرزندان این جامعه، انسان هایی بپرورانند که هرجا بروند و در هر جایگاهی بنشینند خود را نه فقط مدیون معلمانِ خویش، که مدیون معلمان جامعه‌ی بشری بدانند. چنین فرزندانی، حتی در بلندپایه‌ترین مراتب مدیریت نیز، هیچ‌گاه در تصمیم‌گیری‌ها نقش و تأثیر معلم و مربی را کم‌رنگ نمی‌بینند.
در کشور ما نیز به‌رغم همه‌ی سختی‌های کار و مشکلات معیشتی، این واقعیت مایه‌ی افتخار است که معلمان و مربیان، مهم‌ترین قشر اهل فرهنگ تلقی می‌شوند و بالاترین مرتبه‌ی اعتماد عمومی مردم و خانواده‌ها به آنان تعلق دارد. هیچ چیز با این سرمایه‌ی ارزشمند برابری نمی‌کند که از سالیانِ دور تا کنون، جامعه‌ی ما نسبت به صداقت و دلسوزی معلمان یا اهمیتِ تلاش فداکارانه‌ی آنان کمترین تردیدی به خود راه نداده و نمی‌دهد.
ما نیز در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، هرچند متکفل آموزش رسمی نسل نوپای میهن نیستیم، اما نمی‌توانیم فراموش کنیم که به شکلی دیگر و با کیفیتی متفاوت و عمیق، خود را وقف بالیدن و پرورش این نسل کرده‌ایم. اگر در مدرسه آموزش‌های پایه‌ی همگانی هدف است و این آموزش‌ها در قالب‌های ساختاریافته جلوه می‌کند، کانون به همت مربیان هنرمند و خلاق خود، می‌کوشد تا به شیوه‌های متنوع و روزآمد، همواره یادگیری را برای مخاطبان لذت‌بخش کند و زمینه‌‌ی شکوفایی استعدادها و بروز توانمندی‌های کودکان و نوجوانان فراهم سازد.
امروزه کانون با تکیه بر دانش و هنری که آموخته و به پشتوانه‌ی تجربه‌ها‌یی که اندوخته، آماده است تا توان خود را در راه هرچه‌ جذاب‌تر کردن امر آموزش و آمیختن درس، با هنر و بازی و لذتبخش کردن محیط یادگیری برای تربیت کودکان و نوجوانانی خلاق، متفکر، کوشا، اخلاقی، دیندار و میهن‌دوست به‌خدمت بگیرد. باشد که از این رهگذر مقدماتی فراهم شود و همه با هم طرحی نو در بنیان آموزش کشور دراندازیم تا جایگاه ومقام آموزش و معلم و مربی به جایگاهی برسد که در خور آنان و در خور ایران اسلامی است.
علیرضا حاجیان‌زاده
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان