کد خبر: 269135
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۹
بازدید 1403
لزوم ساماندهی دغدغه ای به نام اوقات فراغت

بوی تابستان که می آید، کودکان و نوجوانان را امیدی تازه و والدین را دغدغه ای جدید فرا می گیرد، دغدغه ای از جنس اوقات فراغت کودکان و نوجوانانشان که اکنون حضور فضای مجازی نیز به این نگرانی ها افزوده است.

تابستان؛ اوقاتی که فراغ بال و خیال دانش آموزان را از درس و مدرسه و درگیری فکر و ذهن والدین را برای چگونه پر کردن این اوقات، گاهی با جیب خالی به همراه دارد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان کرمان با هدف تبیین جایگاه کودکان و نوجوانان در اوقات فراغت و چگونگی پر کردن و غنی سازی این ایام با همکاری دستگاه های متولی و اجرایی میزگردی را با حضور فرماندار کرمان، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش، ، مدیرکل تبلیغات اسلامی و چند نوجوانِ عضو مراکز کانون در مجتمع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار کرد.
حرفه آموزی افراد موفق در دوران جوانی و نوجوانی
فرماندار کرمان با بیان اینکه 560 هزار دانش آموز در استان کرمان وجود دارد تصریح کرد: نمی توان برای تمام مدت ایام فراغت دانش آموزان برنامه ریزی دقیق و هدفمندی را تعریف کرد.
محمدعلی توحیدی اظهار کرد: دانش آموزان باید در ایام تابستان حرفه آموزی را با توجه به علایق و سلایق خود مورد توجه ویژه قرار دهند.
وی تصریح کرد: ایام تعطیلات و اوقات فراغت باید با حضور همه دستگاه های اجرایی غنی و کیفی تر شود.
وی با اشاره به نشست اخیر شورای آموزش و پرورش استان کرمان در استانداری گفت: مدیریت عالی این استان نیز بر هم افزایی همه دستگاه های اجرایی و پر کردن بهینه اوقات فراغت دانش آموزان تاکید دارد.
توحیدی با تاکید بر حرفه آموزی و آموزش دانش آموزان در نوجوانی گفت: بیشتر افراد موفق در دوران جوانی و نوجوانی خود حرفه های مختلفی را آموخته اند.
وی افزود: یکی از مشکلات فعلی جامعه فقدان دانش عملیاتی در دانش آموختگان دانشگاهی است که غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان می تواند این مشکل را برطرف کند.
وی از خانواده ها خواست در راستای غنی سازی اوقات فراغت فرزندان خود تلاش کنند.
فرماندار کرمان بیان کرد: پر کردن اوقات فراغت تنها نباید بر دوش حاکمیت باشد این در حالی است که حاکمیت ابزار این مهم را در جامعه فراهم می کند.
وی از فضای مجازی به عنوان تیغ 2 لبه فرصت و تهدید برای کودکان، نوجوانان و جوانان نام برد و بیان کرد: استفاده نادرست از این فضا می تواند به شخصیت کودکان ضربه وارد کند.
توحیدی گفت: بر اساس تاکیدات استاندار کرمان، موضوع حرفه آموزی در تابستان امسال به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته است.
وی افزود: در شهرهای کوچک شهرداری ها و در روستاها نیز دهیاری ها آماده هستند تا از ظرفیت های منطقه ای خود برای توسعه حرفه آموزی اقدام کنند.
وی اظهار کرد: در مناطق بهره مند و برخوردار اولیاء دانش آموزان نسبت به ثبت نام فرزندان خود در کلاس های مختلف اهتمام ویژه ای دارند اما این موضوع در حاشیه ها و مناطق کمتر توسعه یافته، کمرنگ است.
فرماندار کرمان گفت: در حاشیه ها و مناطق کمتر توسعه یافته باید تمرکز بیشتری صورت گیرد زیرا این افراد بیشتر در معرض آسیب های اجتماعی هستند.
وی خاطرنشان کرد: دستگاه های متولی از جمله بهزیستی باید با استفاده از امکانات سیار خود، زمینه را برای پر کردن بهینه اوقات فراغت دانش آموزان در حاشیه ها و مناطق کمتر توسعه یافته فراهم کنند.
99 درصد فضای مجازی به دانش آموزان آسیب وارد می کند
یک نوجوان کرمانی شرکت کننده در میزگرد ایرنا نیز با بیان اینکه 99 درصد فضای مجازی به دانش آموزان آسیب وارد می کند گفت: کودکان، نوجوانان و جوانان بدون داشتن اطلاعات و آگاهی از خطرات و مضرات این فضا سراغ آن می روند.
محمدصدرا گلزاری پور با اشاره به اینکه تامین مخارج کلاس های اوقات فراغت برای ما دشوار است افزود: برگزاری کلاس های پرمحتوا و کم هزینه مهم است.
وی کانون پرورش فکری را مکانی مناسب برای رشد کودکان و نوجوانان دانست و اظهار کرد: کم هزینه و پرمحتوا بودن کلاس های کانون در جذب دانش آموزان موثر است.
صدرا که خود عضو یکی از مراکز کانون پرورش فکری ست، گفت: برگزاری کلاس های شاد، مفرح و هدفمند برای کودکان، نوجوانان و جوانان می تواند علاوه بر ارائه آموزش های مختلف، گروه سنی ما را از آسیب های موجود در امان نگه دارد.
حضور 185 روحانی مستقر برای پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان کرمانی
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمان نیز گفت: 185 روحانی مستقر در سطح استان فعالیت های فرهنگی را در ایام تابستان با رویکرد مطلوبتری انجام می دهند.
حجت الاسلام علی جلالی ادامه داد: 123 موسسه قرآنی، 88 خانه قرآن شهری و 327 خانه قرآن روستایی در استان کرمان وجود دارد که تابستان امسال نیز در راستای پر کردن بهینه اوقات فراغت دانش آموزان فعالیت می کنند.
وی بیان کرد: کلاس های آموزشی تابستانی اداره کل تبلیغات اسلامی از 10 تیر آغاز می شود و تا 10 شهریور ادامه خواهد داشت.
وی گفت: 35 هزار دانش آموز در ایام تابستان زیر پوشش فعالیت های تابستانی اداره کل تبلیغات اسلامی قرار می گیرند.
مسئولان به فکر جیب خالی پدران برخی دانش آموزان باشند
دیگر نوجوان کرمانی نیز گفت: فاصله داشتن کلاس های فرهنگی، ورزشی از محله های پایین شهر مشکلاتی را برای حضور در این کلاس ها به وجود می آورد.
سبحان سلطانی افزود: یکی از دوستانم به دلیل فاصله داشتن کلاس های ورزشی از محل زندگیش نمی تواند امسال در کلاس های اوقات فراغت شرکت کند.
وی اظهار کرد: مسئولان باید برای دانش آموزانی که جیب والدینشان خالی است، فکری بکنند.
وی به برگزاری کلاس های قرآنی، مذهبی، فرهنگی، هنری، علمی و ورزشی در محله های مختلف تاکید کرد و افزود: برخی از افراد امکان تردد برای رسیدن به کلاس را در هر روز ندارند.
عضویت 50 هزار دانش آموز در 45 مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان نیز هم در این میزگرد گفت: باید به بحث غنی سازی اندیشه نوجوانان توجه ویژه ای داشته باشیم و سعی کنیم سطح معرفت و بینش آنها را بالا ببریم.
فاطمه جعفر زاده بیان کرد: هر دستگاه اجرایی و فرهنگی بنا به رسالتی که دارد می تواند کارهایی را برای غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان انجام دهند اما با مراقبت صحیح باید به اندیشه دانش آموزان کیفیت ببخشیم.
وی خاطرنشان کرد: نیمی از روز هر دانش آموز در دوران مدرسه را نیز اوقات فراغت تشکیل می دهد که با وجود 45 مرکز فرهنگی و هنری در سطح استان کرمان به طور مستمر در خدمت کودکان و نوجوانان هستیم.
وی ادامه داد: جمعیت دانش آموزی استان بالغ بر 500 هزار نفر است و ما باید ببینیم جمعیت معلمان با این تعداد دانش آموز تناسب دارد یا نه و اینکه چه تعداد مدرسه و کانون فرهنگی و هنری در دسترس داریم.
جعفرزاده بیان کرد: به طور قطع نمی توانیم مدعی شویم همه جمعیت دانش آموزی را پوشش می دهیم چرا که در شهر کرمان که 120 هزار دانش آموز دارد تنها 6 مرکز فرهنگی هنری ثابت و 2 مرکز سیار وجود دارد.
وی با اشاره به بحث استمرار آموختنی های دانش آموزان اظهار کرد: اگر آموختنی ها را فقط به یک مقطع تابستان محدود کنیم طبیعتا دانش آموزان نمی توانند کاری را که آغاز کرده اند ادامه دهند و به سرانجام برسانند.
وی تصریح کرد: برای ما بسیار مهم است که فرزندانمان بتوانند در ایام تابستان یک حرفه را بیاموزند اما رسالت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشف استعدادهای مختلف کودکان و نوجوانان است و اگر این استعدادها شناسایی شوند اتفاقات خوبی برای بچه ها رقم خواهد خورد.
وی اضافه کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان بیش از 50 سال سابقه فعالیت دارد و در نتیجه این فعالیت ها هنرمندانی از کرمان پا گرفت که امروز در سطح استان و کشور شناخته شده هستند.
جعفر زاده با بیان اینکه نوجوانان علاقه های مختلفی دارند خاطرنشان کرد: در ابتدای کار باید با علاقه های بچه ها آشنا شویم.
وی افزود: برخی اوقات پدر و مادرها بر اساس نیازها و علایق خود برای فرزندانشان برنامه ریزی می کنند اما اگر پای صحبت همین فرزندان بنشینیم می بینیم که بیشتر آنها برنامه های دیگری را برای تکمیل اوقات فراغت خود ترجیح می دهند.
وی با بیان اینکه دغدغه امروز ما فضای مجازی است اظهار کرد: 20 سال قبل نیز دغدغه های دیگری برای اوقات فراغت فرزندان داشتیم اما اگر به سمت استعدادها و علاقه های بچه ها برویم طبیعتا می توانیم برنامه ریزی بهتری داشته باشیم.
وی با تاکید بر لزوم پرداختن به کیفیت و کمیت در پر کردن اوقات فراغت ادامه داد: امروز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمان با امکاناتی که در اختیار دارد به بچه هایی که در روستاهای دور افتاده استان زندگی می کنند ارائه خدمت می کند.
به گفته جعفرزاده شاید بسیاری از خدمات کانون بی سر و صدا باشد اما مهم این است که این خدمات توانسته فرزندان را به سمت اندیشیدن هدایت کند.
وی عنوان کرد: با دغدغه ای که نسبت به اوقات فراغت نوجوانان در استان کرمان وجود دارد می توانم به جرات بگویم رسالت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این استان پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان در طول سال است و تنها به سه ماهه تابستان اکتفا نمی کند.
جعفرزاده بیان کرد: با همه محدودیت های نیروی انسانی و کمبودهای مالی اعتقاد داریم کیفیت در تکمیل اوقات فراغت امری بسیار مهم است و اگر مطلب نادرستی به بچه ها بیاموزیم بسیار بدتر از این است که هیچ چیزی به آنها نیاموزیم.
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان بیان کرد: 50 هزار نفر در 45 مرکز استان کرمان عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عضو هستند و همچنین 6 مرکز سیار روستایی به روستائیان خدمت ارائه می کند.
وی تصریح کرد: 2 مرکز پستی در استان کرمان امور ارسال کتاب به روستاها را انجام می دهند.
غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان با تامین سلامت دانش آموزان همراه است
معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان از دیگر شرکت کنندگان در این میزگرد با اشاره به حضور 560 هزار دانش آموز در این استان گفت: ظرفیت های آموزش و پرورش به لحاظ اجرایی و امکانات، جوابگوی نیازهای این جمعیت به منظور پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان نیست.
صدیقه مرادی افزود: ما معتقدیم با تعطیلی کلاس های درس، تربیت و تعلیم در آموزش و پرورش تعطیل نمی شود و بر همین اساس برنامه ای برای دانش آموزان به عنوان اوقات فراغت برنامه ریزی و اجرا می شود.
وی گفت: دانش آموزان بر اساس علاقه، آگاهی و توانمندی، نوع آموزش خود را در تابستان انتخاب می کنند اما کلاس های اوقات فراغت در سال های گذشته به صورت کلیشه ای برگزار می شد.
مرادی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب سال جاری را با عنوان اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری کرده اند گفت: باید پیرامون همین امر برای دانش آموزان در زمینه پر کردن اوقات فراغت برنامه ریزی شود.
وی گفت: دانش آموزان از کلاس های کلیشه ای خسته اند لذا ما باید بر اساس نیازها و علایق این افراد برنامه ریزی کنیم.
معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان افزود: جوانان نیاز دارند در پایان فارغ التحصیلی آموزش و حرفه ای را آموخته باشند و برای مسئولیت پذیری آماده شوند.
وی اظهار کرد: بهترین زمان برای مهارت آموزی مختلف به شیوه های گوناگون تابستان و اوقات فراغت است.
به گفته مرادی اوقات فراغت یکی از دورانی است که می تواند با توجه به آموزش های ارائه شده بر روی تصمیم سازی و تصمیم گیری های آینده کودکان و نوجوانان ما تاثیربسزایی داشته باشند.
وی بیان کرد: پر کردن اوقات فراغت، بدون شک دانش آموزان را از پرسه زدن در فضای مجازی رهایی می بخشد.
وی با بیان اینکه 120 هزار دانش آموز سال گذشته از فضاها، امکانات و کلاس های آموزش و پرورش در راستای بهینه سازی اوقات فراغت استفاده کردند گفت: دانش آموزان در هشت ماه حضور خود در مدارس، بخش زیادی از وقت خود را به آموزش و یادگیری اختصاص می دهند و برنامه ریزی صحیح برای اوقات فراغت دانش آموزان موجب پیشگیری از آسیب های مختلف می شود.
مرادی با اشاره به اینکه امکانات خوبی برای گذراندن اوقات فراغت دانش آموزان وجود ندارد تصریح کرد: سال گذشته 415 هزار دانش آموز در کلاس های قرآنی و احکام شرکت کرده و 10 هزار دانش آموز نیز به مشهد مقدس اعزام شده اند.
وی با اشاره به حضور هشت هزار دانش آموز در اردوهای راهیان نور گفت: برنامه های فرهنگی در آموزش و پرورش نه تنها کاهش نداشته بلکه افزایش چشمگیری داشته است.
وی با بیان اینکه برخی از والدین اوقات فراغت را تنها در استراحت فرزندانشان خلاصه می کنند افزود: استراحت بیش از حد علاوه بر از دست رفتن فرصت ها به سلامت جسمی افراد ضربه وارد می کند و مهمترین هدف غنی سازی اوقات فراغت تامین سلامت روحی و روانی و جسمی دانش آموزان است.
مرادی تصریح کرد: 50 دارالقرآن در استان کرمان فعالیت دارد و هر جا که متقاضی وجود داشته باشد، امکان ارائه مجوز وجود دارد.
به گفته مرادی از آنجا که در آموزش و پرورش اعتباری برای اوقات فراغت نداریم و به همین دلیل بخشی از هزینه ها از سوی دانش آموزان پرداخت می شود.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان با بیان اینکه نباید بین اوقات فراغت و دوران تحصیلی 9 ماهه دانش آموزان فاصله بیفتد اضافه کرد :باید تربیت و آموزش ها به شکل مورد علاقه و نیاز دانش آموز و جامعه است ادامه پیدا کند.
وی گفت: 130 پایگاه، 74 کانون دانش آموزی، 20 باب اردوگاه، 31 پژوهش سرا، 44 باب فضای ورزشی، 128 باب مدرسه و 31 باب دارالقرآن در تابستان جاری آماده برگزاری دوره های مختلف برای پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان هستند.
مرادی ادامه داد: کلاس های اوقات فراغت دانش آموزان در چهار رشته قرآنی، هنری، ورزشی و علمی تقسیم بندی شده است.
وی با بیان اینکه حرفه آموزی افتخار و توانمندی است گفت: دانش آموزان می توانند در ایام تابستان به آموختن حرفه های مورد علاقه خود بپردازند.
مرادی اظهار کرد: امروزه نمی توانیم با آسیب های فضای مجازی مقابله کنیم مگر با ایجاد سرگرمی های درست که جایگزین این سرگرمی جذاب شود.
این نشست با هدف بررسی و تحلیل کارشناسی و دقیق مسائل در این حوزه، شناسایی نقاط قوت و ضعف دستگاه ها در جهت ارتقای کیفیت برنامه های اوقات فراغت جوانان بخصوص دانش آموزان با توجه به فرارسیدن فصل تابستان و جلوگیری از موازی کاری ادارات و نهادهای متولی این امر، برگزار شد.
رضا ایرانمنش و حسین حاج غنی نیز از دیگر نوجوانان شرکت کننده در این میزگرد بودند که خواستار خارج شدن از اموزش خشک کلیشه ای و در حقیقت کیفیت بخشی به کلاسهای اوقات فراغت شدند.
استاندار کرمان نیز پیشتر با توجه به اهمیت موضوع اوقات فراغت و نقش کلیدی که برنامه ریزی دقیق برای اوقات فراغت می تواند از حجم آسیب های اجتماعی بکاهد گفته بود که تمامی دستگاه ها برای اوقات فراغت دانش آموزان باید به صحنه بیایند
و امکانات خود را بکار گیرند زیرا این کار به تنهایی از عهده آموزش و پرورش بر نمی آید.
علیرضا رزم حسینی افزود: باید براساس یک برنامه مدون و جامع، آسیب ها را شناسایی کرده و کار را براساس اولویت ها آغاز کنیم و در این رابطه نقاط حاشیه ای را در اولویت قرار دارد.
استاندار کرمان گفت: در راستای بهینه سازی اوقات فراغت دانش آموزان باید به عنوان یک پروژه زمان بندی شده به پیش رفت و کمیت و کیفیت کارها را به صورت مستمر ارزیابی کنیم و در این رابطه باید یک دستگاه نظارتی نیز تعریف شود.
وی با اشاره به اینکه ظرفیت های بسیار خوبی وجود دارد که کمتر به آنها توجه شده است افزود: مردم، متخصصان و معلمان داوطلب زیادی هستند که آماده اند وقت خود را برای آموزش اختصاص دهند و باید به این حوزه توجه لازم را داشته باشیم.
رزم حسینی یادآور شد: فعالیت های داوطلبانه در سطح دنیا جزو رزومه مثبت افراد است و این امر به اندازه مدرک تحصیلی افراد مهم است که در کشور ما نیز باید مورد توجه قرار گیرد و نمونه آن را می توان در راستای اجرای طرح بهینه سازی اوقات فراغت دانش آموزان محقق کرد.
وی اختیاری بودن آموزش ها را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید همه دستگاه ها را برای پرکردن بهینه اوقات فراغت به صحنه آورد.
وی فعالیت های داوطلبانه و خیر را از تاکیدات دینی برشمرد و گفت: باید در راستای بهینه کردن اوقات فراغت دانش آموزان از چارچوب های قدیمی و کهن جدا شده و شیوه های نوین و جدید را پیاده سازی کنیم.
استاندار کرمان اظهار کرد: فرصت سه ماهه تعطیلات تابستانی، ارزش بسیار زیادی برای خانواده ها، دانش آموزان و نظام دارد و باید دستگاه های حکومتی از حداکثر ظرفیت خود برای تعالی نظام استفاده کنند.
وی ادامه داد: مشارکت معین های اقتصاد مقاومتی برای پرکردن اوقات فراغت دانش آموزان را دنبال می کنم و در این زمینه باید با برنامه ریزی زمان بندی شده مشخص حرکت کنیم و در نهایت نیز باید آسیب شناسی لازم انجام شود.
وی با تاکید بر اینکه تنها پول، کار انجام نمی دهد گفت: کادر آموزش و پرورش رتبه اول اعتماد جامعه را دارا هستند و با این ضریب اطمینان، می توانند کارهای بزرگی را در جامعه محقق سازند و از سوی دیگر باید زمینه ای را فراهم کنیم تمامی افراد داوطلب بتوانند در این عرصه فعال شوند.
رزم حسینی اظهار کرد: با توجه به تاکید ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی برای کاهش آسیب های اجتماعی، باید آگاه سازی دانش آموزان را در اولویت قرار داد که غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان نقش مهمی در تحقق این هدف دارد.
خبرنگاران: نجمه حسنی/ کمیل بهشتیان