اجرای طرح کتاب خوانی بر اساس تهیه رب انار

طرح ترویجی کتابخوانی در میان اعضای این کانون در سراسر استان از روز (18 تیر) آغاز شده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، طرح کتابخوانی در مرکز فرهنگی وهنری «نوسود» با الهام از طرح معرفی فرهنگ و فعالیت های این منطقه ، طرح رب انار است.

 این طرح ، طی پنج مرحله که توضیحات کامل آن می آید، مراحل تهیه ی رب انار به اعضا آموزش داده می شود.

مرحله اول :

 برداشت انار (هه نار رنیه ی) هنگام برداشت انار ، انارهای ترکیده یا انارهایی که پوست آنها ترک عمیق برداشته و دانه های آن عیان شده است را از انار سالم یا خطی (اناری که پوست آن ترک کمی برداشته اما دانه آن معلوم نیست در واقع ترک آن عمیق نمی باشد ) جدا نموده و برای خوراک روزانه و مصارف دم دستی مانند آب انار و آش انار و از همه مهم تر تهیه رب انار استفاده می نمایند.

 مرحله دوم :

 دانه گیری (هه نار ئه ره ته کنای) انارهای آماده برای رب با کمی آب برای برطرف شدن گرد و خاک آن شسته می شود و بعد با چوبی کوتاه بر پوست انار کوبیده می شود و دانه های انار با این ضربات پی در پی از پوست جدا شده و داخل ظرفی که معمولا تشت یا دیگ است و در زیر دست قرار دارد ریخته می شود.

مرحله سوم :

 آب گرفتن دانه های انار ( قه م شیلای) یک نفر با چکمه داخل جای مخصوص گرفتن آب می رود و با لگد کردن دانه های انار که در گونی مخصوص قرار دارد آب آنها را می گیرد.

مرحله چهارم :

 جوشاندن آب انار (گرینای دلی قازانی) آب انار روی آتش گذاشته می شود تا مدت زیادی بجوشد و در این مرحله باید به طور مستمر آب انار با کفگیر  همزده شود که ته نگیرد و آب اضافی آن تبخیر و آب انار غلیظ یا آنچه این همه برایش زحمت کشیده شده است یعنی رب انار بدست آید.

مرحله پنجم :

 آماده سازی رب انار جهت فروش(پاریزنای روگناری و بسته بندی کره یش). رب انار توسط صافی تصفیه می شود و در ظرف های مخصوص ریخته می شود و به بازار عرضه می شود.

 

 

 

گفتنی است که این طرح به علت بومی بودن، مورد استقبال زیاد اعضا بوده و در روزهایی که این طرح درحال برگزاری است، مربیان شاهد افزایش چشمگیر فعالیت کتابخوانی در میان اعضای این مرکز بوده اند.