کد خبر: 233410
تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۶
دکتر قاسمی پویا:مهم ترین کار کانون، اهمیت دادن به تجربه هاست

در این گردهمایی دو روزه،مربیان اقدام پژوه از استان های : ایلام، کردستان،لرستان، همدان و کرمانشاه شرکت داشتند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، دکتر« اقبال قاسمی پویا» در جمع مربیان اقدام پروه کانون های غرب کشور در کرمانشاه ، در سخنانی  به عنصر«تجربه» به عنوان یکی از مهم ترین ارکان فعالیت مربیان اشاره داشت.

«قاسمی پویا» به معرفی انواع تجربه ها پرداخت و گفت: تجربه ها جوانب  گوناگونی دارد.بعضی تجربه ها،تجربه ی شفاهی است. ما می آییم و می نشینیم .ما نظرات خودمان را می گوییم. افراد هم  نظرات خودشان را می گویند. از آنها استفاده می شود.یک زمان ، تجربه، تجربه ی نوشتنی است. نوشتاری است.

پدر اقدام پژوهی ایران افزود: امروز در کانون، ما به پژوهش در عمل تکیه می کنیم.

وی گفت: در حقیقت، پژوهش در عمل یک تفکر جدیدی است که در آموزش و پرورش وارد شده است و ما تلاش کردیم در خلال برگزاری  چندین دوره از این گردهمایی ها  در شیراز ، ارومیه  و در جاهای دیگر... که این تفکر را در کانون وارد کنیم.

«قاسمی پویا» به کاربرد این تجربه ها در میان مربیان اشاره داشت و گفت: مربیان کانون هم از این طریق، هم تبادل تجربه می کنند و هم خودشان را رشد می دهند. من در حرف هایم از توسعه ی حرفه ای صحبت کردم. یعنی وقتی  که مربی پژوهش انجام می دهد، هم  تجربه می اندوزد و هم این تجربه اش را با گزارش دادن، به دیگران منتقل می کند. یعنی ؛ هم خودش رشد می کند و هم مسائل تربیتی را حل می کند.

وی افزود: بنابراین اگر ما بپذیریم که آموزش همراه پژوهش و پژوهش مقدم بر آموزش است ، پژوهش حل مساله می کند ، پس مربی هم که در کانون با مشکلی مواجه است  یکی از راههایش همین  پژوهش است.

پدر اقدام پژوهی ایران در بخشی دیگر ازسخنانش به تاثیر اثر بخشی پرداخت.

وی  خطاب به مربیان شرکت کننده  گفت : ارزش یابی از برنامه هاخیلی خوب است .خیلی علاقمندم که شما به عنوان پژوهش گر ارزیاب کار خودتان باشید.گردآوری اطلاعات خیلی مهم است. بخشی از کار شما طبقه بندی دانش است. کار شما پژوهش در عمل است. پژوهش در عمل می تواند مکمل پژوهش دانشگاهی باشد.اگرچه استانداردی برای مقدارمعین جامعه آماری نداریم.

«قاسمی پویا» در رابطه با پژوهش نیز گفت: پژوهش فن نیست. تکنیک نیست. کتاب آشپزی نیست. یک هنر است. یک عمل پیچیده ی ذهنی است. یک شعور است. یک عقلانیت است. این ذهن تیزبین شما خردورزان است که تشخیص می دهد. بنابراین به دنبال فرمول نباشید.

«قاسمی پویا» افزود: گذشته چراغ راه آینده است. ما به گذشته می نگریم. از آن استفاده می کنیم. در حال زندگی می کنیم . برای آینده برنامه ریزی می کنیم. کودک و عضو را هم باید این گونه دید.

وی  سخنانش را با توصیه هایی برای مربیان اقدام پژوه به پایان رسانید.

«قاسمی پویا» گفت:همه از هم بیاموزیم. نوشتن خودش نوعی خلاقیت است. مدام بنویسید. زیبا و روان بنویسید.اسم مفعول زیاد به کار نبریم. تمام نوشته ها در سایتی و یا وبلاگی فراهم یابد وانعکاس داده شود.

گردهمایی منطقه ای اقدام پژوهان  شرکت کننده از استان های : ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان و همدان ،پس از دوروز در شهر کرمانشاه خاتمه یافت.

برنامه های دوروزه ی سومین گردهمایی منطقه ای اقدام پژوهان کانون استان های غرب کشوربا برگزاری کارگاه اقدام پژوهی دکتر «اقبال قاسمی پویا»همراه بود.همچنین جلسه ای با حضور اعضای نهاد پژوهشی نیز برگزار شد.ارائه ی گزارش از سوی اقدام پژوهان، برگزاری میز گرد پرسش وپاسخ، بیان تجربه ها و انتظارات اقدام پژوهان، کارگاه ایده پردازی و ارائه ی برنامه های استان ها برای سال 93، ارائه ی گزارش استان ها، گزارش فرآیند برنامه ریزی سومین گردهمایی استان میزبان، و..از دیگر برنامه های این گردهمایی دوروزه بود.

همچنین،«کاظمی» مدیر کل آموزش وپژوهش ، گزارشی از طرح توسعه ی اقدام پژوهی و چشم انداز آن برای اقدام پژوهان ارائه داد.

در حاشیه ی برگزاری این گردهمایی، میهمانان شرکت کننده از« تکیه ی معاون الملک » و اثر تاریخی و جهانی «طاق بستان» بازدید کردند.