استقبال از اجرای گروه سرود«بوکه بارانه»در جشنواره قصه گویی استانی

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان کرمانشاه، گروه سرود 70 نفری از اعضای هنرمند مرکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان شهر« روانسر»، با اجرای سرود زیبای « بوکه بارانه»(عروس باران)، حال وهوای خاصی را به مراسم هفدهمین جشنواره قصه گویی استانی کرمانشاه دادند.

این گروه سرود 70 نفری که با تلاش و همت مربیان پرتلاش مرکز«روانسر» چندسالی است تشکیل شده و در بسیاری از جشنواره های استانی و کشوری به هنرنمایی می پردازد، با اجرا در هفدهمین جشنواره ی قصه گویی استانی کرمانشاه، بار دیگر تحسین مسئولین شرکت کننده در این جشنواره را برانگیخت.

« رضا موزونی» مدیر کل کانون استان کرمانشاه، با بیان اینکه این گروه سرود، با حضور اعضای کانون پرورش فکری و با پوشش مناسب از لباس های رنگین «کرد»ی، و همچنین با بهره گیری از زبان مادری و بومی-محلی، نقشی پر رنگ در احیای سنت های دینه ی نیاکان خود دارند،افزود: یکی از فعالیت های مهم و جذاب در مراکز کانون پرورش فکری ،برنامه ی «سرود» است.در مرکز « روانسر» با حضور مربیان هنرمندی که از علاقمندان به سرود و موسیقی هستند، گروهی متشکل از 70 نفز از اعضای کودک ونوجوان و با همراهی این مربیان هنرمند، گروه سرودی به نام «بوکه بارنه» متولد شده است.

«موزونی» گفت: در بسیاری از جشنواره های استانی و حتی جشنواره های کشوری، این گروه سرود و اعضای هنرمندشان، همواره حضور ی فعال داشته اند.و حضور این گروه سرود با لباس های محلی، رنگ و بوی خاصی را به مراسم مختلف بخشیده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری کرمانشاه نیز که به عنوان میهمان ویژه در افتتاحیه ی هفدهمین جشنواره قصه گویی استانی کرمانشاه حضور یافته بود، پس از دیدن اجرای گروه سرود «بوکه بارانه» گفت: فرهنگ بومی ما مملو از قصه هایی است که ریشه در اعتقادات دینی و مذهبی و ملی ما دارد و جالب تر اینکه بعد انسانی و انسان سازی در این قصه ها بسیار پررنگ است.

«هدایت حاتمی »در جشنواره قصه گویی استان که در کانون پرورش فکری کرمانشاه برگزار شد، به فرهنگ غنی مردم استان اشاره کرد و افزود: ما باید برای حفظ و نگهداری این ارزشهای فرهنگی از هیچ کوششی دریغ نورزیم.

وی پس از دیدن نمایش«بوکه باران» که سرودی کهن در زمینه طلب باران از خداوند است، گفت: این سرود نشانگر ارتباط عمیق مردم این منطقه با پروردگارشان بوده و این سرود به علت ویژگی های خاصی که از فرهنگ این مردم در خود دارد می تواند به عنوان یک اثر ملی به ثبت برسد و از مدیر کل تلاشگر کانون هم می خواهم که مقدمکات این کار را فراهم آورد.

«بوکه بارنه»(عروس باران) نوعی مراسم تمنا و درخواست برای باریدن باران است که در مواقع خشکسالی در مناطق اورامانات برگزار می شده است. در این آیین بسیار قدیمی، بر تن چوب بلندی لباس‌های زنانه می‌پوشانند یا درصورت امکان عروسکی دارای لباسی محلی باشد استفاده می‌شود، و دختران جوان در حالی که او را دوره کرده‌اند، از او خواهش می‌کنند بارش باران برای مردمان سرزمینشان آغاز شود. بسیاری از مردم شناسان، و مورخان این عروسک چوبی و این آیین کهن کُردی را نمادی از آناهیتا (ایزد بانوی آب‌ها) می‌دانند و محققان قدمت این مراسم را به زمان زرتشت، نسبت داده اند.