«موزونی»، مدیر کل کانون استان کرمانشاه: ادبیات در رشد عاطفی کودکان موثراست

۱۸ تیر به عنوان روز رسمی ادبیات کودک و نوجوان در کشور اعلام شده است. روزی که مقارن بود با روز درگذشت مهدی آذریزدی نویسنده و بازنویس خوب کشورمان در سال ۱۳۸۸و این روز از سال ۱۳۹۲در تقویم رسمی کشوربه عنوان "روز ادبیات کودک و نوجوان" ثبت شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه،«رضا موزونی»،مدیر کل کانون استان  در گفتگو با رادیومرکز کرمانشاه به مناسبت روز ادبیات کودکان و نوجوانان گفت: نیاز کودکان به ادبیات در این زمان بیش از هر زمان دیگری احساس می شود.

وی همچنین افزود: متاسفانه فضاهای مجازی امروز کودکان و اولیا را از کتاب جدا نموده است.کتاب به عنوان بخشی از ادبیات ادبیات کودکان  می تواند در پرورش تخیل کودکان و نوجوانان بسیار تاثیرگذار باشد.

این نویسنده کودکان گفت: قصه ها و افسانه های فرهنگ عامه، دریچه های زیادی را به روی ذهن کودکان  باز می کنند و باعث آشنایی کودکان با محیط زندگی خود و نیز رشد عاطفی آنان می گردد.

«موزونی» همچنین افزود:پدران و مادرانی که به بهانه شغل و گرفتاری کاری، فرصت با کودکان بودن را از فرزندانشان دریغ می کنند بیشترین ظلم را در حق آنان روا داشته اند.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همچنین گریزی به دنیای کتاب های کودکان زد و گفت: انتخاب کتاب برای کودکان بسیارمهم است و متاسفانه بسیاری از والدین جذب جلدهای پرزرق و برق کتاب ها می شوندو این کتاب های بی محتوا را وارد زندگی کودکان می کنند.

وی تناسب کتاب با گروه سنی کودکان،نوع کاغذ کتاب،سفیدخوانی،رعایت نکات ادبی و دستوری، اندازه و رنگ حروف و نوع تصویر و نقاشی را از ویژگی های ظاهری کتاب های خوب برای کودکان و محتوی انسانی و دینی و اخلاقی و آموزشی رانیز از ویژگی های درونی و محتوایی کتاب ها دانست و از والدین خواست تا خرید کتاب را در سبد هزینه خانوار داشته باشند.

وی در پایان با گرامی داشت یاد و خاطره «مهدی آذریزدی»، نویسنده خوب کودکان  گفت: نویسنده «قصه های خوب برای بچه های خوب»، توانست با بازنویسی قصه های کلاسسیک ایران از کتاب های کهن دریچه ای زیبا به دنیای کودکان و نوجوانان بگشاید.