«ترانه های سرزمین مادری» و«فرنگیس» در نخستین نشست ملی کتابخوانی استان کرمانشاه معرفی شدند

نخستین نشست ملی کتابخوانی با معرفی 12 کتاب انتخابی و به میزبانی نهاد کتاب خانه های استان،در آمفی تئاتر کانون پرورش فکری کودک و نوجوان کرمانشاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، در نشست ملی کتاب خوانی ، نویسندگان، شعرا و کتابداران از استان کرمانشاه، کتاب‌های خوانده شده و برخی آثار خود را  طبق آئین‌نامه به مدت زمان هفت دقیقه معرفی کردند.

در ابتدای این برنامه، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان کرمانشاه به معرفی کتاب 'ترانه های سرزمین مادری' که خود نویسنده آن است پرداخت و گفت: این کتاب شامل 12 بخش است
«رضا موزونی» اظهار کرد: دایره فرهنگ عامه گسترده است و در برگیرنده آداب و رسوم، سنت ها و ادبیات شفاهی است
به گفته وی، ادبیات شفاهی شامل مثل ها، چیستان ها و ترانه هاست و ترانه ها بخشی از فرهنگ عامه هستند که گفته شده ولی مکتوب نشده اند
«موزونی » با تاکید براینکه ادبیات شفاهی کرمانشاه بسیار مورد توجه واقع شده، ادامه داد: در بخش فرهنگ عامه و ادبیات شفاهی بویژه ترانه ها به عنوان بخشی از هویت فرهنگی ما کار شده و بخش عمده ای از ترانه های سرزمین مادری برای کودکان است
وی با بیان اینکه اتمام کتاب ترانه های سرزمین مادری 14 سال زمان برده، تصریح کرد: تدوین این کتاب به صورت میدانی و کتابخانه ای بوده و همه ترانه های چاپ شده به اسم شخص است
«موزونی» از ترانه هایی با عناوین شکار، حلاجی، گلیم و کشک به عنوان ترانه های سرزمین مادری یاد کرد و افزود: زوایای پنهان زندگی مردم از گذشته های دور از طریق همین ترانه ها منعکس می شود.

همچنین در بخشی دیگر از این نشست، «مهناز فتاحی»،کارشناس مسوول فرهنگی کانون استان و  نویسنده کتاب «فرنگیس» نیز به معرفی کتاب خود پرداخت و گفت: این کتاب سرگذشت فرنگیس شیرزن گیلان‌غربی که در سال 59 یک سرباز عراقی را می‌کشد و یک نفر دیگر را اسیر می‌کند.

این نویسنده کرمانشاهی به رونمایی این کتاب در پایتخت اشاره کرد و گفت: روستای محل سکونت فرنگیس قهرمان اصلی این داستان در طول جنگ تحمیلی 10 بار با خاک یکسان شده بود و این شیرزن گیلان‌غربی هم‌چنان تا پایان جنگ مقاومت می‌کند.


در ادامه هر یک از کتابخوانان و کتابداران به معرفی کتاب انتخابی خود پرداختند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه نیز در این برنامه، نشست طرح ملی کتاب‌خوان را یک ابتکار از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اعلام کرد.