کد خبر: 243876
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹
بازدید 5760
گرامی داشت روز ادبیات کودک و نوجوان در کانون گیلان

ویژه برنامه‌های روز ادبیات کودک و نوجوان باحضور مربیان و اعضای مراکز فرهنگی کانون استان گیلان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان گیلان، این ویژه برنامه‌ها در جهت آشنایی کودکان و نوجوانان با مفاخر ادبی و درراستای پاس‌داشت میراث گرانقدر زبان و ادبیات پارسی با حضور مربیان و اعضای مراکز فرهنگی هنری رودسر، رودبار، املش، لنگرود و بندر انزلی اجرا شد.
برهمین اساس، اعضای دختر مرکز فرهنگی‌هنری رودسر با تاریخچه‌ی شکل‌گیری ادبیات کودک و نوجوان آشنا شدند.
معرفی بزرگان آغازگر این عرصه، هم‌چون: مهدی آذر یزدی، جبار باغچه‌بان، محمود کیانوش و آشنایی افزون‌تر اعضای کودک و نوجوان با آثار ارزشمند آنان، ازدیگر بخش‌های ویژه‌برنامه به شمار می رفت .
در همین حال کودکان و نوجوانان عضو مرکز فرهنگی هنری رودبار، ضمن شرکت در ویژه‌ برنامه روز ادبیات کودک و نوجوان، با مهدی آذریزدی، نویسنده مجموعه کتاب‌های" قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب" بیش ازپیش آشنا شدند.
معرفی آثار نویسنده مجموعه " قصه‌های ساده " و قصه‌گویی با استفاده از کتاب‌های این شخصیت تاثیرگذار ادبی کشور از دیگرفعالیت‌ها بود و در ادامه کودکان عضو مرکز فرهنگی هنری رودبار ضمن آماده‌سازی نشریه دیواری، در کارگاه ادبی که با حضور مربی ادبی تشکیل شد، شرکت کردند.
شعر‌خوانی، نمایش اسلاید، معرفی شخصیت‌های ماندگار در حوزه‌ی ادبیات کودک و نوجوان،‌ هم‌چنین اجرای مسابقه ادبی، از جمله برنامه‌های مرکز فرهنگی هنری املش در روز ادبیات کودک و نوجوان محسوب می شد که با نمایش فیلم زندگی‌نامه " مهدی آذریزدی " نویسنده و خالق مجموعه‌ی " قصه های تازه از ادبیات کهن" همراه بود.
به همین مناسبت، مرکز فرهنگی هنری شماره 1 بندر انزلی میزبان همایشی بود که با حضور مربیان و اولیا برگزار شد.
در این گردهمایی، تقی پور کارشناس فرهنگی کانون استان گیلان ضمن مرور پیشینه ی ادبیات کودکان و نوجوانان و چگونگی شکل گیری آن در ایران، به معرفی  پیشگامان این عرصه در کشور پرداخت.
دلایل لزوم توجه به  ادبیات خاص کودک و نوجوان  از دیگر مباحث این ویژه برنامه به شمار می رفت که با همراهی والدین برای ارایه تعریفی مناسب از مشخصات یک کتاب خوب ادامه پیدا کرد. 
10روش از 50 روش برای علاقمند کردن کودکان و نوجوانان به مطالعه، عنوان فعالیتی بود که توسط موسوی، مربی مسوول مرکز فرهنگی هنری شماره 1 بندر انزلی اجرا و مقرر شد در هر جلسه 10 روش دیگر به اولیا  پیشنهاد شود و والدین نیز تجربه‌های خود را جهت هم‌افزایی و استفاده از دیدگاه‌ها  به اشتراک بگذارند.
معرفی شخصیت و آثار مهدی آذر یزدی،‌ نویسنده برجسته کشور و قصه گویی داستان " پسر سبزی فروش " که از مجموعه هشت جلدی " قصه های خوب برای بچه های خوب" انتخاب شده بود، از جمله فعالیت های مرکز فرهنگی هنری لنگرود در روز ادبیات کودک و نوجوان به شمار می رفت.
شایان ذکر است در این ویژه برنامه‌ها که 18 تیرماه 1394 هم‌زمان با سال‌روز درگذشت مهدی آذریزدی، روز ادبیات کودک و نوجوان برگزار شد، بیش از  300 عضو کودک و نوجوان مراکز فرهنگی هنری شماره 1 بندر انزلی، رودسر، رودبار، املش و لنگرود حضور داشتند.