کد خبر: 250464
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۷
بازدید 2457
مراکز فرهنگی هنری کانون گیلان در هفته‌ی پژوهش

به مناسبت هفته‌ی پژوهش و به منظور توسعه‌ی فرهنگ مطالعه و پرسش‌گری، ویژه برنامه‌های متنوعی با حضور مربیان، مدعوین و اعضای کودک و نوجوان مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال برگزاری است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان گیلان، بر همین اساس مربیان با برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌های تحقیقی تلاش دارند با فراهم آوردن بستر‌های مناسب، هم‌چنین حمایت و تشویق اعضای پژوهش‌گر گام‌های موثری درجهت توسعه‌ی فرهنگ مطالعه و پژوهش برداشته شود.
 
مرکز فرهنگی هنری رودبار
کانون شهرستان رودبار با هدف آشنایی اعضا با مراحل انجام فعالیت تحقیقی و به تصویر کشیدن نقش تاثیر گذار این فعالیت در زندگی و تحصیل، به آماده‌سازی پانل‌های معرفی مشاهیراستان گیلان هم چون: گلچین گیلانی، محمد معین، میرزاکوچک خان جنگلی  و شیون فومنی با همراهی کودکان و نوجوانان اقدام کرد.
آشنایی اعضا با کتاب‌های آموزشی و انجام فعالیت‌های پژوهشی از دیگر برنامه‌های این مرکز به شمار می رفت که با نقد ظاهری و محتوایی نمونه پژوهش‌ها همراه شد.
 
مرکز فرهنگی هنری رضوانشهر
به مناسبت هفته پژوهش کارگاه‌ آموزش فعالیت‌های تحقیقی  با حضور کودکان و نوجوانان عضو مرکز فرهنگی هنری رضوانشهر برپا شد.
در این کارگاه‌ اعضا با مفهوم پژوهش، مراحل انجام فعالیت‌ تحقیقی و نحوه‌ی استفاده ازکتاب‌های‌ ‌مرجع برای فیش برداری و دسترسی به مطالب آشنا شدند
بر همین اساس کتاب‌هایی چون: "فرهنگ نامه طلایی"، " کلید دانش" و"دایره المعارف چراهای شگفت انگیز" جهت انجام فعالیت تحقیقی در اختیار اعضا قرار گرفت و در ادامه کودکان و نوجوانان با همراهی مربی، تناسب مطالب استخراج شده را با موضوع تحقیق، مورد نقد و بررسی قرار دادند.
 
مرکز فرهنگی هنری سیاهکل
کانون سیاهکل نیز در هفته پژوهش میزبان نشست پژوهش‌خوانی بود که با هدف آشنایی اعضا با مراحل پژوهش و ایجاد انگیزه افزون‌تر در آنان برای ورود به دنیای جستجو و تحقیق صورت گرفت.
در این نشست، که با حضور شعبانزاده، پژوهش‌گر برگزیده‌ی استانی برگزار شد، اعضا با کلیات انجام فعالیت تحقیقی آشنا شدند .
معرفی پژوهش‌های منتخب و تشریح مراحل دستیابی به موفقیت درزمینه فعالیت‌های تحقیقی از دیگر برنامه‌ها بود که توسط اعضای برگزیده‌ی جشنواره‌ی پژوهش کشوری به مرحله اجرا درآمد. 
 
مرکز فرهنگی هنری منجیل
به همین مناسبت، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منجیل پذیرای 30 دانش آموزان پایه سوم ابتدایی بود که به منظور آشنایی بیشتر با شیوه‌های درست انجام فعالیت‌های پژوهشی و راه‌های مناسب جهت یافتن پاسخ‌های صحیح برای علامت‌سئوال‌های ذهن، در مرکز فرهنگی هنری این شهرستان حضور یافتند.
دراین ویژه‌برنامه که در سایه‌ی تعامل کانون و مدرسه صورت پذیرفت، کودکان و نوجوانان با کتاب‌های مفید در زمینه‌ی آموزش فعالیت‌ پژوهشی آشنا شدند و با انجام فعالیت‌ تحقیقی در قالب گروه، لذت پرسش‌گری و دستیابی به پاسخ را تجربه کردند.

مراکز فرهنگی هنری تالش و اسالم
در هفته ی پژوهش و با هدف  هم‌افزایی و استفاده از ظرفیت‌های متقابل، مرکز نجوم کانون اسالم میزبان 10 عضو کودک و نوجوان مرکز فرهنگی هنری تالش شد.
بر همین اساس مربی مسوول مرکز اسالم ضمن خیر مقدم به مربیان و اعضای کانون تالش به معرفی ابراز آموزش نجوم پرداخت و نحوه‌ی استفاده از این ابزار را برای کودکان و نوجوانان تشریح کرد.
در ادامه‌ی این بازدید علمی، اعضا با استفاده از آسمان‌نما با اشکال مختلف سیارات و ستارگان آشنا شدند.
 
مرکز فرهنگی هنری کوچصفهان
هم‌زمان با  فرارسیدن  هفته‌ی پژوهش، مرکز فرهنگی هنری کوچصفهان، فعالیت‌های ویژه‌ی این ایام را به منظور آشنایی افزون‌تر اعضا با اهمیت پژوهش و مراحل انجام فعالیت‌های تحقیقی اجرا کرد.
بر همین اساس بیش از 150 عضو کودک و نوجوان این مرکز با شرکت درفعالیت‌ معرفی کتاب، معرفی  شخصیت‌ پژوهشگران برجسته‌ی گیلانی و اجرای مسابقه‌ی حضوری، ‌هم‌چنین تکمیل فرم‌های «چگونه پژوهشگرشویم» با برنامه‌های متنوع و جذاب مربیان همراه شدند.
 
مرکز فرهنگی هنری لاهیجان
برگزاری کارگاه "پژوهش بازی " که با حضور دانش آموزان مدارس و اعضای کانون پرورش فکری صورت گرفت از جمله برنامه‌های مرکز فرهنگی هنری لاهیجان در هفته پژوهش بود.
در طرح پژوهشبازی، کودکان و نوجوانان با زبانی ساده و در قالب بازی با مراحل انجام فعالیت تحقیقی آشنا شدند.
 
مرکز فرهنگی هنری رودسر
به مناسبت هفته ی پژوهش  و در سایه‌ی تعامل و همکاری با مسوولان مدارس، بیش از صد وپنجاه دانش‌آموز دختر و پسر پایه‌های سوم تا ششم در مرکز فرهنگی هنری رودسر حضور یافتند و دربرنامه‌هایی که بامحوریت تحقیق و پژوهش و به منظور تقویت روحیه‌ی پرسشگری در کودکان و نوجوانان اجرا شد، شرکت کردند.
معرفی کتاب‌های مرجع و آموزش شیوه‌ی صحیح استفاده از این کتاب‌ها در امر پژوهش، هم‌چنین تشویق کودکان و نوجوانان به طرح پرسش‌های خلاقانه و جستجو برای یافتن پاسخ با استفاده از روش‌های هدفمند،از دیگر برنامه‌ها محسوب می شد.
درهمین راستا اجرای برنامه‌های زیست‌‌ محیطی برای ایجاد انگیزه در کودکان و نوجوانان جهت انتخاب موضوعاتی با محوریت محیط زیست و برگزاری کارگاه عملی پژوهش با استفاده از نمایش و نقد فیلم بر اساس کتاب تفکر و پژوهش پایه ی ششم مد نظر قرار گرفت.
 
مرکز فرهنگی هنری بندر کیاشهر
کانون پرورش فکری بندر‌کیاشهر نیز به مناسبت هفته‌ی پژوهش ضمن فضا سازی مناسب، نسبت به برپایی نمایشگاه آثار تحقیقی اعضا و مربیان اقدام کرد.
بر همین اساس بیش از 120 دانش آموز کودک ونوجوان در کارگاه‌های آموزش فعالیت پژوهشی که با استفاده از روش‌های خلاق و کتاب محور صورت گرفت، شرکت کردند.
 
مرکز فرهنگی هنری ماسال
هم‌زمان با هفته‌ی پژوهش، مرکز فرهنگی هنری ماسال با اجرای فعالیت‌های متنوعی چون: معرفی کتاب‌های علمی، آماده سازی نشریه دیواری و انجام فعالیت‌ تحقیقی، میزبان دانش‌آموزان و اعضای مرکز بود.
در این ویژه‌برنامه که با هدف رشد تفکر خلاق و ارتقای سطح مهارت‌های علمی و پژوهشی مخاطبان برنامه‌ریزی و به مرحله اجرا درآمد، کودکان و نوجوانان ضمن بازدید از نمایشگاه آثار پژوهشی مربیان و اعضا، درکارگاه آموزشی« گام به گام با تحقیق» شرکت کردند. 
 
مرکز فرهنگی هنری چوکا
به همین مناسبت، ویژه‌برنامه‌ای به منظورآشنایی اعضا با  مراحل انجام فعالیت‌های پژوهشی، هم‌چنین تبیین اهمیت و نقش ارزشمند این‌فعالیت برای زندگی بهتر و تشریح ویژگی یک پژوهشگر موفق، با حضوردانش‌آموزان پایه‌ی ششم ابتدایی در مرکز فرهنگی هنری چوکا برگزار شد.
در این ویژه‌برنامه، مربی مسوول مرکز پیرامون تحقیق و نقش آن در زندگی بهتر سخن گفت وبه معرفی کتاب‌های مناسب برای فراگیری روش‌های درست انجام فعالیت‌های تحقیقی پرداخت.
انتخاب موضوعات مناسب و انجام فعالیت‌های پژوهشی در قالب گروه از دیگر برنامه‌ها بود که با تشویق کودکان ونوجوانان توسط مربیان کانون پرورش فکری همراه شد.
 
مرکز فرهنگی هنری لنگرود
کانون شهرستان لنگرود نیز با هدف آشنایی اعضا با فرایند علمی یک فعالیت پژوهشی‌، هم‌چنین تقویت و بهبود روند مطالعاتی و فراهم‌آوردن زمینه‌ی شناخت افزون‌تر کودکان و نوجوانان نسبت به منابع مفید، در جهت برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌های هفته‌ی پژوهش اقدام کرد.
بر همین اساس مربیان مرکز فرهنگی هنری لنگرود با دعوت از دانش‌آموزان مدارس و برگزاری کارگاه‌های پژوهشی، به تشریح مراحل اصولی انجام فعالیت تحقیقی پرداختند و با تقدیر از اعضای پژوهشگر، بستر‌های مناسب برای رشد و ارتقای قابلیت‌های مخاطبان پدیدآوردند.
 
مرکز فرهنگی هنری تالش
نشست تخصصی اعضا و دانش آموزان نوجوان از جمله برنامه‌های مرکز فرهنگی هنری تالش در هفته‌ی‌پژوهش بود که با محوریت محیط زیست برگزار شد.
طی ‌این نشست، کارشناسان اداره کل حفاظت از محیط زیست با استفاده از نماهنگ و فیلم، به تشریح اهمیت و نقش‌تالاب‌ها پرداختند و راهکار‌های مناسب برای حفظ و صیانت از محیط زیست ارایه دادند. 
بر همین اساس اعضا با روش صحیح مصاحبه، تکمیل پرسشنامه، مشاهده و چگونگی یادداشتبرداری، جمع‌آوری اطلاعات، طبقه بندی و نتیجه‌گیری آشنا شدند و بر لزوم تلاش‌افزون‌تر برای حفاظت از محیط زیست تاکید کردند.
 
مرکز فرهنگی هنری شماره 2 رشت
به مناسبت هفته‌ی پژوهش و با هدف تشویق کودکان و نوجوانان به انجام فعالیت‌های تحقیقی، ویژه‌برنامه‌های مرکز فرهنگی هنری شماره‌ی 2 رشت با حضور اعضا و بیش از 180 دانش‌‌آموز نوجوان برگزار شد.
در همین راستا مربیان مرکز ضمن فضا‌سازی، به تهیه‌ی طرح‌ و نشریه‌ی دیواری با محوریت فعالیت‌های پژوهشی پرداختند.
برگزاری نمایشگاه آثار و دستاوردهای پژوهشی اعضا و مربیان، هم‌چنین برپایی کارگاه‌های آموزشی و حضور اعضای پژوهشگر در همایش « نگاه برتر» از دیگر برنامه‌ها بودکه در راستای اجرای فعالیت‌های پژوهش محور صورت گرفت .
 
 
مرکز فرهنگی هنری املش
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان املش در هفته‌ی پژوهش و به منظور رشد تفکر خلاق، پرورش استعداد‌های علمی کودکان و نوجوانان و آشنایی اعضا با مراحل انجام فعالیت‌ تحقیقی، کارگاه آموزش پژوهش‌نویسی را با حضور 25 دانش آموز نوجوان برگزار کرد.
در این ویژه‌برنامه دانش‌آموزان افزون بر آشنایی با کتاب‌های آموزش پژوهش‌نویسی، از نمایشگاه آثار تحقیقی اعضا  و مربیان بازدید کردند
تهیه و پخش دفترک (بروشور) که آگاهی‌‌هایی پیرامون روش‌های تحقیق ارایه می داد، از دیگر فعالیت‌های مرکز فرهنگی هنری املش در هفته‌ی پژوهش به شمارمی رفت.
 
مرکز فرهنگی هنری شاندرمن
مرکز فرهنگی هنری شاندرمن با هدف آشنایی اعضا با مراحل انجام فعالیت تحقیقی و به تصویر کشیدن نقش تاثیر‌گذار این فعالیت در زندگی و تحصیل، به آماده‌سازی پانل‌های معرفی مشاهیراستان گیلان هم‌چون: پروفسور‌سمیعی، میرزاکوچک‌خان جنگلی، دکتر بهزاد، شهدای هسته‌ای و تهیه‌ی نشریه‌دیواری با موضوع علمی با همراهی کودکان نوجوانان اقدام کرد.
برپایی نمایشگاه کتاب‌ با موضوع علمی و آثار تحقیقی اعضا و مربیان، هم‌چنین انجام فعالیت‌های پژوهشی از دیگر برنامه‌های این مرکز به شمار می رفت که با نقد ظاهری و محتوایی نمونه پژوهش‌ها همراه شد.
 
مرکز فرهنگی هنری لشت نشاء
کارگاه پژوهش و تحقیق مرکز لشت نشاء باهدف تقویت روحیه‌ی‌ پژوهش‌گری و ارتقای سطح قابلیت‌های اعضا در زمینه‌ی فعالیت‌های پژوهشی باحضور اعضا و دانش آموزان مدارس این بخش برگزار شد .
در این فعالیت، معانی لغوی پژوهش با زبانی ساده برای دانش آموزان بیان شد و تمریناتی در زمینه‌ی  تهیه و تنظیم پرسش‌نامه، پژوهش به صورت مشاهده‌ای و آماده‌سازی سئوال‌های  مناسب جهت انجام مصاحبه با افراد آگاه صورت گرفت.
در این کارگاه که به مدت یک هفته برای دانش آموزان برگزارشد 100دانش آموز و بیش از 30 نفراز اعضای مرکز فرهنگی هنری لشت نشا حضور داشتند.        
 
 
گفتنی است فعالیت‌های علمی و پژوهشی ازجمله‌ فعالیت‌های کتاب محور کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان می باشد که با هدف تعمیق آگاهی‌ها و وسعت بخشیدن به دامنه‌ی پرسش‌گری اعضا، نهادینه کردن فرهنگ مطالعه و تحقیق در مخاطبان، با هدایت مربیان 31 مرکز فرهنگی هنری ثابت، چهار کتاب‌خانه‌پستی و یک کتاب‌خانه سیارکانون استان گیلان اجرا می شود.