جشنواره‌ی « نخستین واژه آب» برگزار‌شد

جشنواره‌ی « نخستین واژه آب» سوم بهمن ماه 1395 درسالن نمایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان رشت برگزار‌شد.

به‌گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان گیلان، دراین جشنواره که با همراهی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و شرکت‌ آب و فاضلاب شهری استان گیلان صورت‌گرفت، بیش از 250 کودک و نوجوان عضو مراکز فرهنگی هنری و دانش‌آموزان مدارس حضور‌داشتند.
‌سید محسن حسینی رئیس هیئت مدیره و مدیرکل شرکت آب و فاضلاب شهری استان گیلان درآغاز این برنامه به‌تبیین اهداف برگزاری این جشنواره پرداخت و آشنایی با مفهوم آب و شناخت‌ افزون‌تر کودکان و نوجوانان از وضعیت آبی کشور را از دلایل برگزاری جشنواره‌ی« نخستین واژه آب»  عنوان‌کرد.
وی با بیان این‌که به جز چند استان، بقیه‌ی استان‌های کشور در مناطق کم آب قرار‌گرفته افزود: در دنیای امروز تنها دو نیم درصد آب‌ها قابلیت نوشیدن دارند و در این مسیر با توجه به افزایش جمعیت جهان و نیاز اقتصاد‌ کشور‌ها به این منبع حیاتی، مدیریت درست آب می بایست مد‌نظر تمامی افرار جامعه قرارداشته‌ باشد.
مدیر‌کل آبفای استان گیلان هم‌چنین آماری از مقدار آب مورد نیاز برای استفاده دربخش‌های مختلف صنعت و کشاورزی کشور ارایه و خاطرنشان‌کرد: هدف از آگاهی‌بخشی به‌مخاطبان، مصرف کم نیست، بلکه ما نیازمند استفاده‌ی بهینه از منابع آبی هستیم.
حسینی درعین‌حال این شعار که « آب هست، ولی کم است» را یادآور‌شد و آموزش الفبای صرفه‌جویی را از اهدافی خواندکه می بایست در سایه‌ی همکاری دستگاه‌های فعال درحوزه‌ی کودک ونوجوان به مخاطبان آموزش داده‌شود.
رئیس هیئت مدیره و مدیرکل شرکت آبفا درپایان از همراهی مدیران کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان و آموزش و پرورش استان گیلان در برگزاری این جشنواره قدردانی‌کرد.
اسفندیار‌ضیائی، معاون فرهنگی کانون استان گیلان نیز ضمن قدردانی از برگزار‌کنندگان این جشنواره اظهار‌کرد: جمع ما کوچک و بزرگ نمی شناسد و بچه‌های ما عزیزانی هستند که می توانند فرهنگ کشور را از نسل حاضر به نسل آینده منتقل‌کنند.
ضیائی در ادامه اهداف کانون برای تعامل و همکاری با دیگر دستگاه‌ها را مورد توجه‌قراردارد و برگزاری این جشنواره با همراهی آبفای استان گیلان را مهم و زمینه‌ساز آشنایی افزون‌تر مخاطبان با اهمیت و نقش آب در زندگی  انسان‌ها دانست.
وی در عین حال تاکید قرآن کریم بر اهمیت آب را خاطر‌نشان کرد و افزود: پروردگار 59 بار از آب در قرآن یاد‌کرده و این امر نه تنها بیان‌گر اهمیت این منبع حیاتی است، بلکه بر ضرورت تفکر در آب و لزوم شکرگزاری از این نعمت بزرگ را نیز ناکید‌دارد.
معاون فرهنگی کانون هم‌چنین به وضیعت منابع آبی کشورمان اشاره و مدیریت درست این نعمت خدادادی را از اولویت‌هایی عنوان‌کرد که می بایست مد‌نظر قرار گیرد.
در ادامه‌ی این جشنواره که به منظور آگاه‌سازی مخاطبان و ترویج فرهنگ مصرف درست در جامعه، به‌ویژه در میان کودکان و نوجوانان صورت‌گرفت، اعضای مرکز فرهنگی هنری شماره یک رشت به اجرای سرود « بازباران» و نمایش «خانواد‌ه‌ی بی رویه» پرداختند.
اجرای نمایش خلاق که با هنرنمایی مجریان این برنامه «صغری قامتی مقدم» و « احمد رضا جعفری» کارشناس و مربی فرهنگی کانون گیلان همراه‌‌شد، از دیگر برنامه‌ها بود که بر لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب تاکیدداشت.
قصه‌گویی «نیکی قبادی» مربی فرهنگی کانون گیلان، اجرای مسابقه‌ی حضوری و تقدیر از آموزگار باسابقه -که با بیش از 45 سال معلمی هم‌چنان برای ارتقای سطح توان‌مندی کودکان ایران اسلامی تلاش‌می کند - وهم چنین اهدای بسته‌های فرهنگی به حاضران، بخش پایانی جشنواره‌ی « نخستین وازه آب» بود.  
گفتنی است تعامل و همکاری با دیگر دستگاه‌های اجرایی استان برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های متقابل درمسیر ارتقای آگاهی‌های کودکان و نوجوانان اهدافی است که از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دنبال‌می شود.