کد خبر: 270534
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷
بازدید 1240
همایش والدین آینده نگر، فرزندان موفق

همایش «والدین آینده نگر، فرزندان موفق» عصر دیروز در سالن نمایش اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رشت برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان گیلان، طی این همایش که به منظور آشنایی اولیا با چرخهی زیستی فرزندان و توانمندسازی آنان برای حرکت در مسیر آیندهای روشن صورتگرفت، بیش از 200 عضو کودک، نوجوان و خانوادههای آنان حضورداشتند.
بنابراین گزارش هدایت این همایش را سید مهدی هاشمی، استاد دانشگاه و مربی رشد خلاقیت موسسه «پل استار» برعهده داشت.
یادگرفتن را فرابگیریم
سید مهدی هاشمی در این همایش به مباحثی چون هوش هیجانی، مهارتهای اجتماعی، کارآفرینی و هدایت تحصیلی کودکان و نوجوانان پرداخت و با طرح موضوعاتی قابل لمس، راهکارهایی برای آمادهسازی هرچه بهتر فرزندان در مواجهه با آینده ارایه داد.
این طراح و مدرس دوره های آموزشی در آغاز سخنان خود از دوران 7 تا 15 سالگی به عنوان نقطهای طلایی برای آموختن و شکلگیری شخصیت فرزندان یادکرد و با بیان این که مدل ذهنی و گفتاری در این سالها‌ شکل‌می‌گیرد، اظهارداشت: اندیشه، حس کنجکاوی و قدرت یادگیری کودکان و نوجوانان در سطح بالایی قرار دارد و چنان چه این قابلیت‌ها رنگ خودباوری و اعتماد به نفس بگیرد شگفت‌انگیز خواهدبود.
وی هم چنین پرورش خلاقیت در فرزندان را مهم ارزیابی‌کرد و با تبیین تفاوت‌های خلاقیت و نوآوری گفت: خلاقیت، تولید ایده و نوآوری اجرای آن است و چنان‌چه زمینه‌ی خودشناسی که پایه و اساس هرموفقیتی است برای کودک و نوجوان فراهم شود، در حقیت فرزندانمان را به سوی تفکر و عمل گرایی هدایت‌کرده‌ایم.
هاشمی در عین حال از ضرورت شناخت توان مندی فرزندان و لزوم آموزش مهارت‌های لازم  به آنان سخن گفت و تصریح‌کرد: مهم ترین عامل توقف انسان‌ها ترس از شکست است؛‌ از این رو ضروری است چگونه یادگرفتن را فرا بگیریم.
او در این میان به تلاش والدین برای ارتقای توان‌مندی های فرزندان اشاره و با بیان این که همه‌ی تلاش‌ها ثمر‌بخش نیست، اظهارکرد: هنگامی که صحبت از همایش است به یقین مشکلی وجود دارد و تلاش برای بیان و رفع این دغدغه از اهداف مورد نظر خواهد بود.
این مدرس دانشگاه در همین زمینه به طرح پرسش‌هایی در ارتباط با مشکل بیکاری دانش آموختگان دانشگاه ها پرداخت و با ارایه دلایلی برای عدم توفیق برخی از افراد تحصیل کرده در یافتن کارمناسب گفت: تفکر هدف‌مند،‌ آینده‌نگری و نگاه متفاوت والدین می تواند راهگشا باشد و پرورش فرزندانی که فارغ از چارچوب نمره و با هدف فراگیری متناسب با توان مندی‌های خود تلاش می کنند از اولویت هایی است که می بایست مد نظر پدرها و مادرها قرارگیرد..
او درپایان تفکر اسفندیار ضیائی سرپرست کانون و دیگر کارکنان این مجموعه‌ی فرهنگی را تفکری ارزش‌مند و براساس همین اصول دانست و نگرش آنان نسبت به کودکان و نوجوانان را عالی، سازنده و قابل تقدیر خواند.
کانون، عرصه‌ای برای رشد و بالندگی
اسفندیار ضیائی، سرپرست کانون استان گیلان نیز در این همایش به دغدغه‌های والدین امروز و تلاش بی پایان آنان برای هدایت کودکان و نوجوانان به سوی فردا پرداخت.
وی با بیان این که انتخاب درست و دوری از مجموعه‌هایی که گذر کودک و نوجوان به بزرگ‌سالی را فرصتی برای خود تلقی می‌کنند، لازمه ی تربیت نسلی پویا و بالنده است، گفت: فرزندان ما نیازمند فضاهای آموزشی پرنشاط و لبریز از شور و علاقه هستند .
این مسوول فرهنگی تصریح کرد: پاس داشت کودکی فرزندان از رسالت‌هاست و تلاش برای تربیت نسلی که بیشترین تاثیرگذاری را در فردای این جامعه داشته باشد، می‌بایست مد نظر همه فعالان عرصه تعلیم و تربیت قرارگیرد.
اسفندیار ضیائی در همین زمینه از کانون به عنوان تنها نهاد تخصصی درحوزه‌ی کودک و نوجوان نام برد و با بیان این که بیش از نیم قرن تلاش و تربیت شخصیت‌های تاثیرگذار در عرصه ملی و بین المللی بیان‌گر این امر است گفت: شاخصه کانون همراهی با پیشرفت فن‌آوری و هم گام شدن با نیازهای روز کودکان ونوجوانان است.
وی دراین ارتباط به ضرورت آیند‌ه‌نگری و آینده‌پژوهی از منظر قرآن کریم و دین مبین اسلام پرداخت و با اشاره به نگاه ویژه کانون به این مقوله گفت: کانون اصیل است و بر بنیان‌های درستی شکل گرفته؛ از این رو حضور دراین مجموعه فرهنگی فرصتی برای رشد و بالندگی کودکان و نوجوانان محسوب‌می شود. 
سرپرست کانون گیلان در پایان سخنان خود با ابراز خرسندی از ایجاد بسترهای مناسب برای تعامل افزون‌تر با دستگاه‌های مختلف و والدین گفت: براساس این آیه قران کریم که: «در نیکی و تقوا همکاری کنید» به یاری هم آمده‌ایم و با همراهی پدران و مادران به فرزندان‌مان خواهیم گفت:«کودکی‌تان را به رسمیت می شناسیم».
در ادامه این همایش که با همکاری کانون و موسسه‌ی پل استار برگزارشد، عضو نوجوان و برگزیده جشنواره بین المللی امام رضا علیه السلام به خوانش شعر پرداخت.
نمایش کلیپی از فعالیت‌های علمی کانون و هم چنین تقدیر از اعضا و مربیان برگزیده این مجموعه فرهنگی از دیگر برنامه های این همایش بود.