واگذاری جشنواره‌های ملی به استان‌ها برای افزایش کارآمدی فرهنگی ‌

دبیر علمی یازدهمین جشنواره ملی مطبوعات کودک گفت: واگذاری جشنواره‌های ملی به استان‌ها کارآمدی فرهنگی را افزایش می‌دهد.

 
 
 
 
به گزارش کمیته اطلاع رسانی جشنواره ملی مطبوعات، خبر گزاری ها و رسانه های مجازی کودک ونوجوان ، جواد محقق پیش از ظهر امروز ‌در آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره ملی مطبوعات و نخستین جشنواره خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مجازی کودک و نوجوان که در سالن همایش‌های کانون پرورش فکری مرکز استان برگزار شد، اظهار داشت: برای داوری جشنواره 11 گروه بیش از چندین داور در فاصله زمانی کوتاه به کمک ما آمدند.
وی با بیان اینکه کنگره‌ها و جشنواره‌ها، معمولاً در تهران برگزار می‌شدند و رنگ و روی فرهنگی پایتخت را به خود می‌گرفتند، افزود: به همین دلیل علاقه‌مندان رشته‌های گوناگون، تنها از طریق اخبار اختتامیه‌ها در جریان برگزاری جشنواره قرار می‌گرفتند.
جواد محقق افزود: شهرستانی‌ها اخبار رویدادهای علمی، ادبی و هنری و فرهنگی را با حسرتی آمیخته به تعجب دنبال می‌کردند و از این‌که در هیچ‌کدام از آن حرکت‌ها حضور ندارند، افسوس می‌خوردند.
محقق تصریح کرد: علاوه بر کمبودهای همچون امکانات، تنگ‌نظری‌ها و سوءمدیریت‌ها و حذف و تنش‌های موجود و مرسوم در شهرستان‌ها سبب کوچ سرمایه‌های فرهنگی شهرستانی به مرکز استان و مراکز استان‌ها به تهران را در صد سال اخیر درپی داشته است.
وی افزود: نتیجه‌ مستقیم این روند، تهی‌شدن استان‌ها از نیروهای کارآمد فرهنگی هنری و اهل قلم و حاصل غیرمستقیم آن نیز تأخیر بیش‌تر در رشد متوازن کشور در حوزه‌های یاد شده است.
دبیر علمی یازدهمین جشنواره ملی مطبوعات کودک و نوجوان با اشاره به اینکه این روند غیرمنطقی در دهه‌های پیش از انقلاب و حتی در دهه‌ نخستین انقلاب با شتابی کمتر، ادامه داشت، خاطر نشان کرد: در دهه‌ هفتاد جاده‌ یک طرفه‌ علمی، فرهنگی، هنری، دو طرفه اعلام شد.
محقق به عملکرد بنیاد شهید، بسیج، سپاه پاسداران، جهاد سازندگی و دیگر نهادهای پدیدآمده در فضای سیاسی ـ فرهنگیِ پس از انقلاب اشاره کرد و ادامه داد: این مراکز در تداوم رسالت فرهنگی خویش، با تأسیس مراکز ادبی و هنری، ایجاد کتابفروشی‌ها و انتشار مجلات متعدد برای گروه‌های مختلف سنی به عرصه‌ این تجهیز و توانمندسازی فرهنگی ورود کردند.
وی به رشد مطبوعات ویژه کودکان و نوجوانان اشاره کرد وگفت: این نشریات با رشد قابل توجه خود، شاخه‌ای قابل تأمل شدند و برگزاری جشنواره‌‌ای، برای رصدکردن آن‌ها، ضرورت یافت و در حال حاضر این مراسم بیست سال است که ‌به‌ صورت دو سالانه برگزار می‌شود.
نویسنده حوزه ی کودک ونوجوان با بیان اینکه در دهه‌ اخیر تلاش شد تا برگزاری بعضی از جشنواره‌ها به استان‌ها واگذار شود، افزود: در همین راستا، جشنواره‌ فیلم کودک به اصفهان رفت، جشنواره‌ تئاتر کودک به همدان و جشنواره‌ تئاتر میدانی یا خیابانی ابتدا به سنندج و بعد مریوان منتقل شد.
وی خاطرنشان کرد: جایزه‌ گام نخست اختتامیه‌ جشنواره نیز هر سال به صورت گردشی در یکی از استان‌ها برگزار می‌‌شود تا دسترسی علاقه‌مندان دیگر نقاط کشور به محافل و چهره‌های فرهنگی ـ هنری آسان‌تر باشد و امکان حضور بخشی از علاقه‌مندان در مراسم اختتامیه، ممکن شود.
محقق با بیان اینکه برگزاری یازدهمین جشنواره‌ ملی مطبوعات کودک و نوجوان با تصمیم مدیری قبلی کانون، مهاجرت معکوس را تجربه کرد، اذعان داشت: به همین دلیل اجرای آن به استان مازندران واگذار شد تا در صورت توفیق، تداوم یابد.