اعضای کانون برای آینده‌ی درخشان کشور آماده می‌شوند

کودکان و نوجوانان ایرانی شهروندان جامعه‌ای هستند که باید با افزایش مهارت‌های‌شان، آنان را برای آینده‌ی درخشان کشور آماده کنیم.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نقش کانون در مهارت‌افزایی کودکان و تاثیر بر آن بر مخاطبان، محور اصلی سخنان علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون در آیین معرفی مدیرکل جدید کانون استان مرکزی بود.
وی در این سخنرانی نیز در 10 بند جداگانه این موضوع را مورد بررسی و تحلیل قرار داد و دیدگاه‌هایش را با حاضران در این آیین که جمع زیادی از آنان را مربیان و کارکنان کانون استان مرکزی تشکیل می‌دادند در میان گذاشت.
طرح این پرسش که نقش کانون در افزایش مهارت‌های مختلف کودکان و نوجوانان در ایران چیست و حضور آنان در ساعت‌های فراغت از آموزش رسمی در مراکز کانون تا چه حد به مهارت‌افزایی آنان کمک می‌کند؟ همواره مورد بحث کارشناسان عرصه‌ی تعلیم و تربیت ایران قرار داشته است و در این راه کارشناسان و مسوولان کانون نیز برای پاسخ‌گویی به این پرسش تلاش کرده‌اند.
علیرضا حاجیان‌زاده در اراک نیز نخست گفت که کانون به دو عنصر مهارت افزایی و تفکر در کنار هم اهتمام ویژه‌ای دارد و تلاش می‌کند از یک سو به پرورش فکر و اندیشه‌ی کودکان و نوجوانان و از سوی دیگر شناسایی و پرورش استعدادها، توانایی‌ها و مهارت‌های آنان توجه داشته باشد به عبارتی توانایی را در کنار دانایی قرار می‌دهد.
وی که روز 28 آبان 1393 در مجتمع فرهنگی‌هنری کانون اراک سخن می‌گفت نخست در یک تقسیم‌بندی اولیه مهارت‌ها را به دو بخش مهارت‌های خاص و عام تقسیم کرد و کسب مهارت در فعالیت‌های 42 گانه کانون را یک مهارت خاص دانست که در نهایت اعضای کانون را در رشته‌های مختلف به چهره‌های صاحب‌نام و شاخص تبدیل می‌کند.
حاجیان‌زاده اما در بخش اصلی سخنان خود به بیان مهارت‌هایی عام پرداخت که به اعتقاد وی حضور کودکان و نوجوانان ایرانی در مراکز کانون به تقویت این مهارت‌ها در آنان کمک می‌کند.
مدیرعامل کانون - پس از مهارت‌های خاص - ایجاد جرات خلق اثر و اعتماد به نفس را در ورود به عرصه‌ها و فعالیت‌های مختلف دومین مهارتی برشمرد که اعضای کانون به آن دست پیدا می‌کنند و پس از آن قدرت برنامه‌ریزی و مدیریت و ایجاد هماهنگی بین اجزا‌ء و ابتدا و انتهای یک اثر یا فعالیت را سومین مهارتی عنوان کرد که اعضای مراکز کانون از آن بهره‌مند می‌شوند.
چهارمین مهارتی که حاجیان‌زاده از آن نام برد تقویت حس ‌زیبایی شناسی بود که به باور وی در زندگی آینده آنان تاثیر به‌سزایی خواهد گذاشت و او در ادامه از افزایش مهارت در برقراری ارتباط در جمع با گروه هم‌سالان که به خودباوری و شناخت بیشتر آنان از توانایی‌های خود و تربیت اجتماعی آنان منجر می‌شود به عنوان مهارت پنجم یاد کرد.
مدیرعامل کانون در توضیح این بند یادآور شد که این مهارت ارتباطی و افزایش قدرت کارِ گروهی در محیط‌های جمعی به‌واقع یک نوع آموزش پنهانی است که از مسیر احترام به دیگران و رعایت حقوق آنان در محیط‌های جمعی به دست می‌آید.
 حاجیان‌زاده در بیان ششمین مهارت اعضای کانون به مراقبت از ارزش‌ها در خلق اثر و اجرای فعالیت‌های فرهنگی‌هنری اشاره کرد و افزود: بچه‌ها از این راه یاد می‌گیرند که در هر اثر یا فعالیتی باید ارزش یا هدف والاتری نهفته باشد و هیچ گاه پرکردن اوقات فراغت یا سرگرم‌کنندگی نمی‌تواند تنها عاملی باشد که بچه‌ها برای آن به مراکز ما مراجعه می‌کنند. به عبارتی با مراقبت از ارزش‌ها، نتیجه‌ی این فعالیت‌ها انسان‌ساز خواهد شد و بچه‌ها را در آینده، به سعادت و کمال انسانی خواهد رساند.
هفتمین محوری که مدیرعامل کانون به تبیین آن در این سخنرانی پرداخت مهارت یادگیری دایم و فراگیر بود و حاجیان‌زاده در این بخش کانون را سازمانی یادگیرنده توصیف کرد و توضیح داد: در همه‌ی اعضا و مربیان و کارکنان کانون چنین حسی وجود دارد که دایم باید در حال فراگیری و یادگیری باشیم و این از نیازهای اساسی ماست به اعتقاد من اگر تصور کنیم که از این فراگیری بی‌نیاز شده‌ایم از مسیر اصلی خود منحرف می‌شویم و باید این مهارت را در کانون با ایجاد فضایی مناسب تقویت کنیم.
وی همچنین مهارت در انتخاب فعالیت‌ها بر اساس علاقه و ذائقه‌ را هشتمین مهارتی عنوان کرد که به گفته‌ی وی با توجه به تنوع فعالیت‌های کانون باعث می‌شود تا قدرت انتخاب بچه‌ها بالاتر برود و آنان را از مصرف‌گرایی به سمت خلاقیت و بهره‌گیری مناسب از امکانات سوق می‌دهد.
مدیرعامل کانون همچنین برای بیان نهمین مهارتی که اعضای مراکز و مخاطبان کانون به آن دست پیدا می‌کنند، تاکید کرد که همه‌ی این مهارت‌های هشت‌گانه، در نهایت بچه‌ها را به یک مهارت اصلی یعنی مهارت زندگی سوق می‌دهد مهارتی که آینده‌سازان کشور به عنوان شهروندان جمهوری اسلامی ایران در آینده به آن بسیار نیاز دارند و این مهارت، آینده‌ی بسیار خوبی را برای آنان رقم خواهد زد.
حاجیان‌زاده در پایان به بیان دهمین مهارت اعضای کانون پرداخت و یادآور شد که پشتوانه‌ی همه‌ی این مهارت‌ها تفکر و نگاه عمیق و سلامت درونی است که کانون به آن توجه دارد.
وی هم زمان با بیست‌و دومین هفته‌ی کتاب جمهوری اسلامی ایران توضیح داد: به همین دلیل کانون به کتاب‌ و کتاب‌خوانی اهمیت می‌دهد و بر این فعالیت به عنوان یکی از اصول خود تاکید می‌کند. به اعتقاد ما تمامی این مهارت‌ها در کنار تفکر عمیق، جامعه‌ی ما را به سمت هویت ملی و دینی و سبک زندگی ایرانی و اسلامی حرکت می‌دهد آن‌گاه می‌توانیم بگوییم که کار ما نتیجه بخش بوده است.
براساس این گزارش در آیین ویژه‌ای که روز 28 آبان 1393 در مجتمع کانون اراک برگزار شد، از 32 سال خدمات و تلاش‌های محمد تقی حقی مدیرکل سابق کانون استان مرکزی قدردانی و جهانبخش قنبری به عنوان مدیرکل جدید کانون این استان معرفی شد.