یک روز با عمو کتابدار

 
 
اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان مازندران با داشتن 26 مرکز ثابت فرهنگی،هنری و ادبی، سه مرکز سیار روستایی و یک مرکز پستی، به ارایه خدمات فرهنگی به کودکان ونوجوانان استان می پردازد و در این میان سه مرکز سیار روستایی با داشتن مینی بوس مجهز به کتاب و سایر ابزار های فرهنگی و تربیتی تلاش می نمایند با اجرای برنامه های خود لبخند امید را بر لبان کودکان و نوجوانان روستایی شکوفا سازند.
«سید مصطفی صالحیان » یکی از این مربیان خوش ذوق مرکز سیار روستایی  بند پی بابل است. وی یکی از مربیان موفق در عرصه خدمات کانون در روستاست که لذت و شیرنی کار با بچه های روستایی را در برنامه هایش می توان دید. بچه های روستا های بند پی بابل آنقدر او را دوست دارند که به او می گویند: «عمو کتابدار»
گفتگوی ذیل حاصل صحبت با عمو کتابدار است.
در خصوص مرکز سیار روستایی بابل برایمان توضیح دهید؟
مرکز سیار روستایی بند پی بابل با دراختیار داشتن یک دستگاه خودرو مینی بوس مجهز به قفسه کتاب موظف به خدمت رسانی به بچه های روستاهای منطقه بندپی غربی و شرقی شهرستان بابل است. هم اکنون با تحت پوشش قرار دادن 16 روستا، 19 مدرسه را در اختیار دارد که از این 19 مدرسه 15 مدرسه ابتدایی و 4 مدرسه راهنمایی بوده و حدود 900 عضو فعال از این مرکز سیار خدمات دریافت می نمایند.
 
عمده ترین فعالیتی که در مرکز سیار روستایی صورت می گیرد چیست و تا چه اندازه در این خصوص موفق بوده اید؟
یقینا کتاب خوانی و ترویج فرهنگ مطالعه محوری ترین فعالیت در کانون بوده که سایر فعالیت ها هم در راستای توجه به مطالعه است. بر این اساس در فعالیت ها ی این مرکز نیز توجه به توسعه فعالیت کتاب خوانی در راس برنامه ریزهای مرکز سیار بابل بوده است.
در سال گذشته سرانه مطالعه اعضا با رشد قابل قبولی به 5/26  کتاب به هر عضو در سال رسید. همچنین تعداد کتاب های امانت داده شده در سال 93به تعداد 22 هزار 139 جلد بوده است. از جمله اهدافی که در این مرکز به صورت مستمر پیگیری می شود و فعالیت های فرهنگی و هنری نیز برای رسیدن به آن طرح می شود، یحث علاقه مند کردن  اعضا به مطالعه ی مفید است.
 
چه برنامه هایی در حوزه کتاب خوانی در روستا ها داشته اید و فکر می کنید چه تاثیری در بچه های روستا داشته است؟
مسابقه بزرگ یار مهربان در آبان ماه سال 93 در سطح منطقه بندپی غربی و شرقی با همکاری آموزش و پرورش مناطق با کیفیت بالا یی برگزار شد که بازتاب زیادی بین اعضا داشت. در این مسابقه که از بخش های گوناگون فرهنگی، هنری و ادبی برخوردار بود حدود 400 اثر مرتبط با حوزه کتاب به ما تحویل داده شد و پس از داوری آثار در هر بخش به گروه های اول تا سوم هدایای ارزنده ای اهدا شد.

بچه های روستا کدام یک از برنامه های شما را دوست داشتند و از آن استقبال کردند؟
یکی از جذاب ترین برنامه های فرهنگی از نظر اعضا برنامه جشنواره بازی های بومی محلی بود که در ایام دهه مبارک فجر در چند مدرسه انجام شد.این جشنواره که سال گذشته دومین دوره خود را تجربه نمود با حضور چشم گیر اعضا و استقبال بی نظیر مسئولین مدارس برگزار شد .در این جشنواره بچه ها بازی هایی که پدران و بزرگتر هایشان در زمان کودکی انجام می دادند را در قالب یک فعالیت گروهی و به صورت مسابقه انجام می دادند که ضمن آشنایی بیشتر با بازی های بومی و محلی با فرهنگ بومی خود نیز آشنا می شدند.
البته مهمترین هدفی را که در این جشنواره بدست آوردیم ؛ یکی احیای بازی های بومی و محلی بوده و دوم، ایجاد شور و نشاط در میان کودکان ونوجوانان روستا با هدف جذب و پایدار سازی اعضا بوده است.
 
نگاه کودکان و مردم روستا به خودروی سیار روستایی و فعالیت های این مرکز چطور بوده؟

حضور مستمر خودروی کتابخانه سیار در این روستاها نظر خانواده ها را نیز به خود جلب کرده است. خوشبختانه در جریان برقراری ارتباط موثر و مداوم به بچه های مشتاق روستا و علاقه آنها به فعالیت های کانون توانسته ایم توفیقات خوبی داشته باشیم.
  ارتباط با والدین به عنوان مشوق اصلی اعضا برای مطالعه مفید و انجام فعالیت های فرهنگی هنری مطلب مهمی است که هیچ وقت نباید فراموش شود . همچنین باید توجه داشت که برنامه های مد نظر کانون را در قالب هایی که بچه های روستا دوست دارند با آنان کار کرد.
خلاء فضا های فرهنگی در روستا، فرصت خوبی را برای واحد سیار ایجاد می کند تا بتواند در کنار برنامه های اجرایی خود در جهت رشد استعداد ها و شکوفایی ظرفیت های این بچه ها کار موثری انجام شود.
 
از برنامه هایی که تا کنون در روستا ها اجرا کردید نمونه هایی را مثال بزنید و بگویید که چه تاثیری بر مخاطبانتان داشته است؟
اساسا تلاش می شود تا برنامه ها و فعالیت های کانون در قالب هایی که مخاطب روستایی ما با آن مانوس است و بهتر می پسند کار شود. البته در این میان سایر برنامه ها با همان رویکردی که در مراکز شهری انجام می گیرد در روستا ها هم صورت می پذیرد.
از جمله این برنامه ها می توان به؛ برنامه ی پخت غذاهای سنتی  وترغیب اعضا به سالم خوری و پرهیز از غذا های فست فودی با هدف  آشنایی با والدین و ترغیب آنان به مشارکت بیشتر اعضا در فعالیت های مرکز سیار روستایی و پایدار سازی اعضا اشاره کرد.
دیگر فعالیت زیبایی که اعضا در آن سنگ تمام گذاشتند و شرکت فعال داشتند، برنامه نامه بچه های روستایی به رهبر معظم انقلاب بود. اعضا در این نامه ها عشق و ارادت خالصانه خودشان را به رهبری نشان دادند و ایشان را همانند پدری مهربان و دوست داشتنی برای خود قرار دادند و رهبر معظم انقلاب این نامه های پر از احساس بچه های صاف و ساده روستا را بی جواب نگذاشته و برای تمامی اعضا هدایای ارزشمندی ارسال نمودند که اعضا پس از دریافت این هدایا شوق و شور وصف ناشدنی داشتند.
فعال سازی چرخه امانت کتاب و برگشت آن در تمام طول سال و استقبال بی نظیر اعضا در امانت کتاب، برگزاری جشن بزرگ هفته ملی کودک در منطقه بند پی غربی و شرقی با عضویت سایر دستگاه با محوریت مرکز سیار روستایی که با حمایت بخشداران و دهیاران منطقه همراه بود که نقش موثری در معرفی ظرفیت های مرکز سیار روستایی داشته است.
همچنین می توان به اجرای فعالیت های نمایش خلاق در روستا ها اشاره کرد که در سطح مدارس برگزار می شود و مورد استقبال دانش آموزان نیز است.
برگزاری مسابقات علمی از دیگر فعالیت های مرکز سیار روستایی بند پی بابل بوده که در این خصوص برنامه هایی مانند:ساخت اسکلت های مقوایی از آناتومی انسان، معرفی کتاب های علمی، ساخت کاردستی با استفاده از عناصر طبیعت و چاپ سیار نامه نام برد.
سوال آخر: نظر شما در خصوص بچه های روستایی چیست و آیا بین آنها و بچه های شهری تفاوتی می بینید؟
اجازه بدهید تا قسمت دوم سوال شما در ابتدا جواب دهم. هیچ تفاوتی به لحاظ یادگیری و استعداد بین بچه های شهری و روستایی نیست، بلکه طبیعت زیبای روستا آن هم در شمال، فضای بی تکلف و صمیمی موجود و مشارکت بچه های روستایی در کار خانه، مزرعه و ... اساسا نقش موثری در رشد و تربیت بچه های روستایی ایجاد می نماید. البته وجه اصلی تمایز میان شهر و روستا؛ امکانات گسترده شهری است که بچه های روستایی فاقد آنند. 
مصاحبه از رضا عابدی