هدیه رهبر معظم انقلاب به کودکان چالوس

همزمان با سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب، دو مرکز فرهنگی و هنری و مرکز آموزش کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان مازندران، ازمصوبه اعتبارات سفر مقام معظم رهبری به شهرستان چالوس، گشایش یافت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان مازندران، استان مازندران در سالگرد سی و هفتمین سال پیروزی انقلاب اسلامی شاهد رویداد های مهمی است که به همین مناسبت این اداره کل از سه پروژه خود در حوزه کودک ونوجوان رونمایی کرد.
افتتاح دو مرکز فرهنگی و هنری و مرکز آموزش کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان مازندران یکی از این رویداد هاست که امید است خدمات فرهنگی و هنری را در حوزه کودک ونوجوان توسعه بخشد.
علیرضا حاجیان‌زاده در مراسم افتتاحیه دو مرکز فرهنگی هنری و آموزش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چالوس اظهار کرد: 111 مرکز سایر کانون پرورش فکری در کشور فعالیت دارد که با توجه به اهمیت موضوع آموزش و ترویج برنامه‌‌های فرهنگی هنری نیازمند حمایت مسئولان جهت ارتقای این تعداد به 250 مرکز هستیم.
وی با اشاره به اینکه سیاست کانون پرورش فکری توسعه مراکز سیار روستایی است، اظهار کرد: یکی از اهداف ما در این مراکز توسعه عدالت آموزشی و فرهنگی است چرا که با این روند می‌توان مسایل فرهنگی، اخلاقی، تربیتی و ... را به‌راحتی در این مراکز ترویج کرد.
مدیر‌عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه امسال توجه ویژه‌ای به حوزه کودک و نوجوان شد، تصریح کرد: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر دقت در امور مربوط به فرهنگ کودکان و نوجوانان شرایط خوبی برای آنها فراهم شد.
وی افزود: در لایحه بودجه مجلس نیز در حوزه فرهنگ و کانون‌های پرورش فکری قدم‌های خوبی برداشته‌شد.
حاجیان‌زاده با اشاره به اینکه پروژه مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری چالوس به جهت اینکه از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به این شهرستان بوده و متبرک است، افزود: از نکات برجسته‌ای که این پروژه در مقایسه با سایر پروژه‌ها دارد این‌ است که پروژه مراکز فرهنگی هنری به دلیل تاثیرگذاری کانون پرورش فکری در حوزه فرهنگ، تربیت و ساختن کودکانی که در آینده بزرگان عرصه فرهنگ و هنر کشور می‌شوند، حایز اهمیت است.
وی کانون پرورش فکری را نهادی اوقات فراغتی خواند و اظهار کرد: کانون‌های پرورش فکری در کنار آموزش‌های رسمی آموزش و پرورش برنامه‌ریزی‌های مناسبی برای اوقات فراغت این دانش‌آموزان در نظر می‌گیرد.
این مسئول با انتقاد از کم توجهی به این نهاد فراغتی، خاطر‌نشان کرد: کانون پرورش فکری زیر حمایت سازمانی متمرکز نبوده و بودجه‌ای به آن اختصاص نمی‌یابد و یکی از معضلاتی که در این حوزه وجود دارد کمبود نیروی انسانی در این مراکز برای پر کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان می‌باشد.
وی با بیان اینکه در کانون خلاقیت با امکانات محدود به ظهور و بروز می‌رسد، گفت: اگر در حوزه کار کانون‌ها توسعه‌یافتگی ایجاد شود قطعا سطح پوشش نیز افزایش می‌یابد و به تبع آن اوقات فراغتی که امروز خانواده‌ها را درگیر کرده‌است با آشنایی و حضور در این مراکز به‌راحتی و در راه درست پر می‌شود.
*استاندار مازندران: بایداز اعتبارات و امکانات برای تربیت درست کودک ونوجوان  استفاده کنیم
ربیع فلاح نیز در این مراسم با اشاره به اینکه امروز مخاطبان اصلی ما کودکان و نوجوانان هستند، اظهار کرد: توجه و تربیت کودکان و نوجوانان از نکات مهمی‌ است که امروزه مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز است.
وی تربیت جسمانی را یکی از ابعاد تربیتی کودکان و نوجوانان عنوان کرد و افزود: تربیت در بعدهای مختلف دینی، اخلاقی، عاطفی و عقلانی نیز از جمله مواردی‌ ست که باید مورد توجه قرار گیرد.
استاندار مازندران با تاکید بر اینکه مدیران اجرایی باید برای تقویت تربیت دینی و اخلاقی کودکان و نوجوانان تلاش کنند، خاطر‌نشان کرد: با توجه به اینکه در مجموع 40 فعالیت در کانون‌های پرورش فکری اجرا می‌شود، خانواده‌ها نیز می‌توانند این برنامه‌ها را در منازل و مراکز فرهنگی دنبال کنند.
وی با اشاره به اینکه شخصیت کودکان در هفت سال نخست زندگی شکل می‌گیرد، اضافه کرد: خانواده‌ها و جامعه می‌توانند با تاسی از شیوه تربیتی امام راحل در زمینه توجه به کودکان، آموزش کسب رضایت پدر و مادر، کسب علم و دانش همراه با شور و نشاط و احترام به معلمان در فرآیند تربیتی فرزندان تلاش کنند.
استاندار مازندران با اشاره به اینکه در جامعه کنونی فرزندان ما اوقات فراغت خود را با فضاهای مجازی و شبکه‌های اینترنتی پر می‌کنند، گفت: برای نظارت بر این موارد باید از تمام  اعتبارات و امکانات برای تربیت درست این قشر استفاده کنیم.
فلاح در ادامه با بیان اقدامات موثر دولت در زمینه اجرایی شدن برجام اظهار کرد: باید در این برهه از زمان ابعاد این موضوع برای مردم تبیین شود چرا که مردم ما 12 سال تحریم ظالمانه و 37 سال نیز انواع تحریم‌ها را تحمل کردند تا امروز بتوانند حرفی برای گفتن داشته‌باشند.
وی با تاکید بر اینکه باید سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری را به‌شکل جامع دید، گفت: باید موارد ذکر شده از سوی مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی را در یک نگاه دید.
استاندار مازندران در پایان حضور گسترده مردم را در راهپیمایی 22 بهمن نشان از اقتدار نظام به رخ جهانیان دانست و گفت: با توجه به اینکه در آستانه دو انتخابات مهم در هفتم اسفند ماه قرار داریم، در مازندران نیز تمام امکانات برای برگزاری انتخابات با شکوه و قانون‌مند فراهم شده‌است.
*مدیر کل کانون پرورش فکری مازندران خبر داد: توسعه خدمات فرهنگی حوزه کودک در مازندران
قاسم عزیززاده گرجی  در مراسم افتتاحیه مرکز آموزش و دو مرکز فرهنگی و هنری این کانون در چالوس افزود: به‌مناسبت سی‌و‌هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی امروز شاهد افتتاح سه مرکز فرهنگی هنری و آموزشی در این شهرستان هستیم.
وی با اشاره به اینکه زمین ساختمان مرکز فرهنگی هنری شماره دو واقع در شمال آباد از سوی شهرداری و شورای اسلامی این شهرستان هدیه شد، افزود: این پروژه با اعتبار یک میلیارد و 30 میلیون تومان از اعتبارات سفر مقام معظم رهبری بود که در اختیار کانون قرار گرفت.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران با بیان اینکه زمان ساخت این پروژه سه سال به‌طول انجامید، خاطرنشان کرد: این ساختمان در زمینی به‌مساحت 500 متر مربع و با 800 متر مربع بنای احداثی در دو طبقه احداث شد.
وی افزود: پروژه مرکز فرهنگی هنری شماره دو با سه کارگاه در طبقه همکف و تعبیه یک سالن در قالب کتابخانه باز و سالن چند منظوره با ظرفیت 175 صندلی از امروز در اختیار کودکان و نوجوانان قرار می‌گیرد.
عزیززاده گرجی با تشریح مشخصات فیزیکی مرکز آموزشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چالوس که در روستای آییشبن این شهرستان احداث شد، بیان کرد: این پروژه نیز که حاصل مصوبات سفر مقام معظم رهبری بود زمین احداث پروژه اهدایی از سوی دفتر معظم له بود که در اختیار کانون قرار گرفت.
وی اعتبار لازم برای خرید این زمین را 200 میلیون تومان عنوان کرد و افزود: پروژه مرکز آموزشی آییشبن با اعتبار یک میلیارد و 50 میلیون تومان احداث شد.
عزیززاده ادامه داد: این پروژه نیز در زمینی به‌مساحت 759 متر مربع و یک‌هزار و 293 مترمربع زیربنا احداث شد که شامل کتابخانه باز، سه باب کارگاه آموزشی و 6 کلاس آموزشی در قالب کارگاه‌های مختلف مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه مازندران رتبه دوم تعداد مراکز کانون پرورش فکری را در کشور دارد، اظهار کرد: مازندران دارای 24 مرکز فرهنگی هنری ثابت و سه مرکز سیار روستایی و یک مرکز پستی در مرکز استان است.
عزیززاده گرجی در پایان با بیان اینکه سهمیه ما در زمینه تعدد مراکز کانون پرورش فکری ضروری است، گفت: با توجه به اینکه وجود کانون‌های پرورش فکری در روستاها ضروری است، بنابراین احداث دو مرکز فرهنگی هنری سیار روستایی را در هفته معلم سال بعد در دستور کارداریم و امیدواریم با افزایش ساخت این مراکز بتوانیم درجه مازندران را در سطح کشور ارتقا بخشیم.
در این مراسم مسوولان کشوری ، استانی و شهرستانی همچون: مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان کشور، مدیر امور فرهنگ و ورزش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، استاندار مازندران، معاون توسعه و منابع کانون پرورش فکری کشور،  چند تن از مدیران کل استان، فرماندارچالوس، امام جمعه چالوس، چند تن از ائمه جمعه شهرستان های مازندران و سایر مسوولان استانی و شهرستانی حضور داشتند.