کد خبر: 269496
تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴
رونق سینمای کودک نیازمند خرد جمعی

کودکان، خواه ناخواه پای تقریبا ثابت همراه والدین هنگام حضور در سینما و تماشای فیلم هستند، بنابراین می توان از هنر سینما و اختصاص بخشی از آن بصورت ویژه به کودکان در اهداف تربیتی مورد نظر برای پرورش نسل آینده بهره برد که این مساله همکاری دستگاه های فرهنگی را می طلبد.<BR>

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکانون وجوانان مازندران،در تعریف سینما از این هنر به عنوان فنی یاد می شود که به کمک تعدادی تصاویر متحرک و به خدمت گیری صنعت و فن و تکنیک، پیامی را به مخاطب خود که همان تماشاگر است، منتقل می کند.
از این تعریف اهمیت و تاثیر سینما در القای نگاه و تغییر دید به مخاطب، برمی آید و اگر پای این هنر به حوزه کودک به عنوان نسلی تربیت پذیر و در شرف آموزش باز شود، آنچه که در قرن حاضر شاهد آن هستیم، می تواند نقشی کم رقیب در این حیطه داشته باشد.
کاری که جوامع غرب از طریق انیمیشن های تولیدی القا کننده انواع بداخلاقی های اجتماعی در سالهای اخیر داشته و اثرات انکارناپذیر آن در نحوه رفتار و خلقیات کودکان حتی سرزمین ما هویداست.
سینمای کودک به صورت جزئی تر از سالیان قبل در کشور ما نیز بوده اما پرداختن و توجه به سینما به صورت خاص تر در اولین گام از سوی کانون پرورش فکری کودکانون ونوجوانان با تخصیص سالنی از سینما در شهرهای مختلف کشور برای اکران عمومی فیلم های خاص کودکان از آبان ماه سال گذشته برداشته شد تا پیش زمینه امیدواری برای تاسیس سینمای ویژه کودک شود.
در ساری نیز سالن 'شهید حدادی' مستقر در اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران به عنوان سینمای کودک در نظر گرفته شد که به پخش فیلم های تولید شده کانون پرورش فکری و سینما گران حوزه کودک ونوجوان پرداخت و چون کودک نوپاتری در حال قدم برداشتن به پیش روست.
سرپرست اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران اظهارکرد: از سال 91 با ابتکار عملی از سوی کانون کشوری فیلم های 16 میلی متری تولیدی طی سالیان قبل از دهه 90 به دی وی دی تبدیل و منتخبی از آنها برای نمایش به مراکز استانی ارسال شد.
محمد علی یزدان شناس افزود: مجموعه ای به نام' 80 فیلم برای 80 روز ' و نمایش آن در مراکز فرهنگی و هنری کانون مازندران، ماحصل این فعالیت بود که بر این اساس نمایش فیلم به صورت یک فعالیت فرهنگی به همراه نقد و گفتگو پیرامون آن انجام می شود.
وی تاکید کرد: در نیمه دوم سال گذشته بحث سینمای کودک به صورت جدی تر توسط هیات مدیره کانون پرورش فکری کشور دنبال شد و از آبان ماه سال گذشته با اختصاص یک سالن سینمایی در مراکز استان ها برای اکران عمومی فیلم های کودک، سینمای کودک راه اندازی شد.
سرپرست اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افزود: براین اساس در 6 ماه دوم سال گذشته در کانون نمایش سینمای کودک و خانواده اکران عمومی اتفاق افتاد و سالن هایی که برای اکران عمومی از کیفیت لازم برخوردار بودند برای این کار در نظر گرفته شد که این امر با استقبال کودکان، نوجوانان و خانواده ها مواجه شد.
یزدان شناس گفت: در طی این مدت 3 محصول سینمایی شامل انیمیشن 'ناسور' و فیلم های 'فرار از اردو' و 'برگ سبز' در این سالن ها اکران شد و چهارمین فیلم نیز به نام 'هامون و دریا' به زودی اکران می شود
***بازدید 5 هزار دانش آموز مازنی از فیلم های کانون نمایش
سرپرست اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران گفت: در 3 ماه پایان سال گذشته فیلم های کانون نمایش این استان مورد بازدید حدود 5هزار دانش آموز مازندرانی قرار گرفت تا جاییکه استقبال کودکان موجب افزایش سانس های نمایش از 2 به 4 سانس در هفته شد.
وی تاکید کرد: با آغاز فصل تابستان و تعطیلی کودکان از مدارس در حال برنامه ریزی برای ادامه روند فعالیت های سینمای کودک در استان از طریق ارتباط با مراکز فرهنگی و هنری مستقل از آموزش و پرورش هستیم.
یزدان شناس با تاکید بر نمایش خانوادگی فیلم ها گفت: باید برای رونق این فعالیت فرهنگی هنری به سمت نهادهای هنری، ارشاد و فرهنگسراها برویم.
وی با اشاره به فعالیت تیم هنری کانون در زمینه فیلم سازی گفت: هسته تصمیم گیری در زمینه تولید فیلم ها به تمامی قواعد و ضوابط کانون اشراف دارند و کانون بنا به رسالت تربیتی خود در این زمینه حساسیت های لازم را داشته و نکات آموزشی رعایت می شود.
***سینمای کودک نیازمند اطلاع رسانی
کارشناس هنری اداره کل کانون پرورش فکری مازندران نیز در این ارتباط گفت: راه اندازی سینمای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از سال 53 بوده و تا دهه 60 و 70 که دوران طلایی این سینما با فعالیت کارگردانان مطرحی چون عباس کیارستمی بود، این فعالیت هنری افت و خیزهای زیادی داشته است.
اسماعیل ذبیحی افزود: سینمای کانون از سال 71 با کمی افول مواجه شد و از آن زمان فعالیت این بخش سینما به سمت انیمیشن سازی که بخش تازه و پر رونقی بود، بیشتر سوق داشت و در سالهای گذشته نیز این فعالیت هنری همچنان با قدم های جدی تر مسیر گسترده تری پیمود.
وی لازمه رونق این فعالیت هنری و فرهنگی را تبلیغات و اطلاع رسانی اصل موضوع و اهمیت آن و تلاش برای ریشه دواندن این فعالیت فرهنگی دانست و تصریح کرد: تحقق این امر با همکاری سازمان های فرهنگی ممکن است.
ذبیحی گفت: بودجه و مدیریت، دو لازمه رونق این فعالیت است اما در تمام این سالها وارد این بحث به صورت تخصصی نشده ایم، از گذشته متولی بخش فرهنگی کودکان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده اما برای رونق فعالیت، بسنده کردن به توان کانون کافی نیست.
به گفته وی سینمای کودک در استان مازندران نیز پا به پای کشور قدم برداشت و تلاش برای رشد و شکوفایی این مقوله همچنان هست.
وی تاکید کرد: رایزنی ها برای اختصاص دومین سالن سینمایی نیز در استان مازندران برای اکران عمومی سینمای کودک و خانواده صورت گرفته و این سالن در چالوس به زودی معرفی خواهد شد..
ذبیحی افزود: در زمینه تولید اثر نیز در حال حاضر یک فیلم بلند سینمایی با عنوان 'پایان رویاها' به کارگردانی محمدعلی طالبی و مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تولید شده که به زودی به اکران عمومی خواهد رسید.
***تولید فیلم های کودک با مضمون پرورشی
کارشناس هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران گفت: در بخش مفهومی و محتوای فیلم ها نیز چون خانواده ها و کودکان به همراه هم حضور دارند فرصت مناسبی برای حفظ بخش پرورشی فیلم هاست، باید به دنبال پرورش یک نسل بافکر و کنجکاو باشیم و کانون باید هدف و برنامه ریزی خود را در این جهت متمرکز کند.
ذبیحی خاطرنشان کرد: اما باید به هدفی بزرگتر در سینمای کودک اندیشید، خانواده باید از پخش فیلم لذت برده و فضا باید متفاوت از فضای سینمای عادی باشد، باید به فکر سینمای اختصاصی به نام کودک و با سردرب این عنوان در کل کشور باشیم، باید کودکان را مجزا دید باید به خاطر کودکان به سینما برویم در حالیکه در حال حاضر این قاعده معکوس است.
وی تاکید کرد: باید با خرد جمعی به این هدف برسیم و به سینمای کودک به صورت مستقل از کانون نگاه کنیم و تنها متولی کانون باشد.
ذبیحی ذائقه پروری در بخش موسیقی، هنر و سینما را نیز جهت رونق سینمای کودک الزامی برشمرد و تاکیدکرد: ادامه این جریان فرهنگی نیازمند ساماندهی و همکاری تمامی سازمان های مرتبط است.