کد خبر: 232552
تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۶
بازدید 958
روز جهانی مسجد در مرکز فرهنگی هنری شماره 2 ساوه و شماره 6 اراک

مراکز فرهنگی هنری استان مرکزی به مناسبت روز جهانی مسجد به اجرای برنامه های مختلف پرداختند تا اعضا را با این مکان مقدس آشنا کنند.

مرکز فرهنگی هنری شماره 2 ساوه

مرکز  فرهنگی هنری شماره 2 ساوه به مناسبت روز جهانی مساجد  اعضاء خود را به بازدید از قدیمی ترین مسجد جامع شهر ساوه برد  .هدف از بازدید   آشنایی اعضا  با مسجد جامع به عنوان یک میراث فرهنگی  ماندگار  -  آشنایی با معماری سنتی و مذهبی -  معرفی کارایی مسجد به عنوان مکانی جند منظوره  فرهنگی –مذهبی در قدیم  - پرورش حس دینی در اعضا

مسجد جامع شهر ساوه با قدمتی 1256ساله با 2 گنبد که ایوان  استاد در قسمت جنوبی و ایوان شاگرد در قسمت غربی مسجد قرار دارد . مساجد اولیه اصلا گنبد نداشتند و دارای شبستانهایی بودند که به هم راه داشتند که هم برای نماز و آموزش علم و جلسات متعدد و......  استفاده میکردند . بعد از دوره ی ایلخانان شبستانها را برداشته و یک گنبد گذاشتند ارتفاع گنبد اصلی مسجد از زمین 20متر است . این گنبد 2لایه ساخته شده و لایه اول تا لایه ی دوم4 متر فضای خالی دارد و فاصله ی لایه دوم تا زمین 16متر است محوطه زیر گنبد دارایی کاشی کاری هاو گچ بریهایی ازهنر مندان  دوره ی صفویه است که بسیار زیبا است . این مسجد دارای 2راه پله به پشت بام، 2راهرو یا شاه نشین در ضلع غربی و شرقی ایوان استاد وجود دارد . اکثر تزئینات دوره ی سلجوقی آجری بود یهنی آجر را طوری کار میکردند که هم اساس بنا باشد و هم تزیینات ظاهری کار را در بر بگیرد . بیشترین تزئینات گچی و زیبا برای دوره ی صفویه است . این مسجد 2400متر زیر بنا و1960متر حیاط دارد .
مرکز فرهنگی هنری شماره 6 اراک

به مناسبت روز جهانی مسجد روز پنجشنبه 30 مرداد  در فعالیت معرفی سرزمین اعضای مرکز فرهنگی هنری شماره 6 اراک با هدایت مربی  تعدادی از مسجدهای ایرانی معرفی شد و اعضا ماکت مسجد های طراحی شده ی خود را ساختند.