کد خبر: 232779
تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۸
بازدید 947
روز ملی حفاظت از یوز آسیایی درمرکز فرهنگی هنری مجتمع اراک

یازده میلیون سال پیش بر روی کره زمین موجوداتی از خانواده ی گربه سانان به وجود آمدند. که زیستگاه آنها دشت های باز و بوته زارهای بیابانی بود که آنها ابتدا در سازگار کردن خودشان با این محیط دچار مشکل بودند. سالها طول کشید تا این موجودات توانستند خودشان را با این محیط سازگار کنند

 یکی از این جانوران یوز پلنگ آسیایی است که یکی از تفاوت های  آن با پلنگ ها در خط اشکی که از گوشه ی چشم تا پوزه کشیده شده است که به بهتر دیدن آنها در آفتاب کمک می کند و دیگری در خال های روی بدن آنهاست که خال های یوز پلنگ ها تو پر است و خال های پلنگ دو رنگ می باشد به رنگ های زرد و مشکی.

 

و اما امروز مرکز  فرهنگی هنری مجتمع  اراک میزبان حامیان حفاظت از یوز آسیایی عباسی فرد و ابراهیمی و همچنین اعضای فعال نوجوان مرکز و  میهمانان ویژه سر   پورمحمدی کارشناس فرهنگی و  کوچکی کارشناس مسئول ادبی مرکز بودند.

در این برنامه درباره ی تفاوت پلنگ با  یوزپلنگ و زیستگاه و خصوصیات جسمی ، بچه های یوزپلنگان ، شکار آنها ، قدرت بدنی و ... را بیان کردند. با توضیحات خود و نشان دادن اسلاید ها به پرسش های بچه ها پاسخ می دادند. و همچنین درباره ی کم شدن این حیوانات در ایران که شامل تصادفات جاده ای ، کم شدن غذای آنها و شکار توسط شکارچیان بیان کردند. و از بچه ها خواسته شد تا آموخته هایشان را به تصویر بکشند و در نهایت به پنج نفر از شرکت کنندگان که بهترین برداشت ها را از گفته هایشان داشتند هدیه و لوح تقدیر اهدا شد.