کد خبر: 243507
تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۸
بازدید 3117
همایش پیشگیری از ابتلاء نوجوانان به اعتیاد در اراک برگزار شد

همایش پیشگیری از ابتلاء نوجوانان به اعتیاد روز چهارشنبه با حضور والدین نوجوانان عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در اراک برگزار شد.

مسوول دفتر پیشگیری بهزیستی استان مرکزی در این همایش گفت: اعتیاد به عنوان تلخ ترین معضل بشریت، 140 کشور جهان را با مشکل مواجه کرده است.
میلاد مشایخی در این همایش که به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، افزود: پایین آمدن سن اعتیاد به 13 و 15 سال واقعیتی است که جامعه به آن درگیر شده و برای برون رفت از این مشکل برنامه ریزی منسجم ضروری است.وی افزود: 10 درصد از جمعیت یک میلیون و 325 هزار نفر معتادان کشور را زنان شامل می شوند که زنگ خطر جدی برای تربیت کنندگان نسل آتی است.مشایخی توضیح داد: آسیب های اجتماعی نظیر طلاق، بزهکاری و دزدی ستاد ندارد اما موضوع اعتیاد به سبب اهمیت فوق العاده دارای ستاد مبارزه با مواد مخدر است.

این روانشناس گفت: چرخه قاچاق مواد مخدر را افرادی بیسواد و بازمانده از تحصیل برعهده ندارند بلکه این سوداگران مرگ، جامعه شناس، پزشک و روانشناسان خبره ای هستند که با توجه به نیاز جامعه مواد افیونی را روانه بازارمی کنند.
مشایخی اظهار کرد: چرخه فعالیت قاچاقچیان هوشمند است و این چرخه با برنامه ریزی و هدف گذاری منظم برای ابتلاء جوانان و نوجوانان طراحی های مدونی دارد.

وی توضیح داد:این چرخه شرایط خوبی برای اعتیاد جوانان فراهم کرده است به طور مثال برای دختران و بانوان که به دنبال زیبایی وکاهش وزن هستند شیشه را معرفی می کند و برای پسران هم برای داشتن هیکل خوش فرم ، آرامش و نداشتن اضطراب؛ باز شیشه را معرفی می کند.

وی اظهار کرد: چرخه دقیق قاچاق با برنامه ریزی ابتدا جوانان و نوجوانان را با استفاده از سیگار و قلیان وارد دروازه اعتیاد می کند سپس با استفاده از فضا های مجازی و شبکه های اجتماعی آنها را با کم بها ترین مواد، معتاد و زمانی که نوجوان مبتلا شد قیمت آن را افزایش می دهد تا از این بازار سود کسب کند.
مشایخی ادامه داد: امروز اعتیاد به ماهواره جای خود را به شبکه های اجتماعی داده و برنامه ریزان هر 70 روز مدل جدیدی را روانه بازار می کنند.
وی افزود: اوقات فراغت با تعطیلی مدارس در کشور ما با وجود وفور مواد افیونی فرصت نیست بلکه تهدید است که در صورت عدم برنامه ریزی برای جوانان زمینه ساز آسیب های اجتماعی است.

مسوول دفتر پیشگیری بهزیستی استان مرکزی گفت: والدین با خرید یک دستگاه تبلیت برای فرزند خود تمامی مسوولیت پدر و مادر بودن را ازسر خود باز می کنند و مدعی اند فرزندش در خانه است و در بیرون خانه آلوده دوست ناباب نمی شود.
مشایخی به والدین توصیه کرد وقتی تجهیزات رایانه ای و اینترنت را در اختیار نوجوانان خود قرار می دهند خود نیز الفبای آن را بیاموزند تا بهتر بتوانند فعالیت فرزندان خود را رصد وکنترل کنند.

وی گفت: فناوری یک فرصت است و والدین باید با وضع قوانین و مقررات، استفاده از آن را در خانه مدیریت کنند.

وی؛ شخصیت ژلاتینی، لجبازی، ریسک پذیری، منتقد بودن، مدگرا و تنوع طلبی، بی تفاوتی به ارزش ها، بی علاقگی به پند و نصیحت، به شدت بی نظم، کنجکاو، نترس و راحت طلبی را از جمله ویژگی های برخی نوجوانان امروزی برشمرد.

مشایخی یکی از معضلات دوره نوجوانی را ناتوانی در برقراری ارتباط عنوان کرد و افزود: مقایسه ودر معرض قضاوت قرار دادن بیشترین آسیب را به تربیت و پروش نوجوان وارد می کند و والدین باید بکوشند از این شیوه تربیتی به طور جد فاصله بگیرند.

5 تا 12 تیرماه هفته مبارزه با مواد مخدر است