کودکان ونوجوانان را خلاق ومتفکر پرورش می دهیم

والدین 12ماه سال فرزندانشان را در برنامه های کانون همراهی کنند

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان هرمزگان و به نقل از خبرنگار دریانیوز:

کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان همانطور که از نامش پیداست،هدفش پرورش فکر وتبدیل استعدادهای بالقوه این سنین به صورت بالفعل است.
کودکان ونوجوانان با عضوشدن در کتابخانه مراکز کانون، از کتاب های مورد تایید کانون وتخصصی هر سن بهره مند شوند.بسیاری از مسئولان استانی وکشوری، نویسندگان،کارگردانان،هنرمندان و...  دوران کودکی ونوجوانی خود را کانون سپری کرده اند وبا پرورش استعدادهای خود توانسته اند پله های ترقی را در عرصه های مختلف کسب کنند.جهت آشنایی بیشتر با کانون وبرنامه های این مرکز به گفتگو با "ناهید سلیمانی احمدی"مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان هرمزگان نشستیم.در این گزارش با ماهمراه باشید.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان هرمزگان بابیان اینکه اساس فعالیت های کانون در مراکز15گانه در سطح استان،کتاب وکتابخوانی ومطالعه است؛اظهارداشت:42فعالیت را در 5زمینه فرهنگی،هنری،ادبی،علمی واسلامی به کودکان ونوجوانان عزیز استان در سنین 7تا17سال ارائه می دهیم .البته کودکان پنج ساله وپیش دبستانی هم می توانند بصورت مجزا از برنامه های کانون استفاده کنند.

"ناهید سلیمانی احمدی"افزود:کتاب های کانون بصورت تخصصی است وکتاب های عمومی وکتاب هایی که مورد تایید کمیته بررسی کتاب کانون قرار نگرفته باشد،در کتابخانه های مراکز کانون وجود ندارند.
کودکان ونوجوانان با عضویت در کتابخانه کانون می توانند از کتاب های کانون متناسب با سنشان استفاده کنند،به امانت ببرند ویا در کانون مطالعه کنند وبه عنوان عضو دائم محسوب شوند که دوره های آموزشی برای اعضای دائم در طول سال بصورت رایگان برگزار می شود.خانواده های دانش آموزان بایستی به گونه ای برنامه ریزی کنند تا فرزندشان در طول سال،هم در ایام تعطیلات وهم درایام مدرسه بتوانند در دوره های کانون شرکت کنند.در ایام غیرتعطیل،دوره ها کمتر برگزار می شود ومهم این است که شرکت در کارگاه های کانون منحصربه تابستان نباشد و در طول سال دانش آموزان از کارگاه ها استفاده کنند.
سلیمانی افزود:در زمینه کتاب وکتابخوانی،مسابقات وجشنواره های قصه گویی،رضوی،پویا نمایی وانیمیشن در سطح منطقه ای،ملی وبین المللی برگزار می شود.
به گفته وی بعد از استان های تهران واصفهان،هرمزگان دارای هفتمین مرکز فراگیربرای دانش آموزان معلول جسمی حرکتی،نابینا وکم بینا،ناشنوا است. همچنین یک مرکز پستی داریم که کتاب رابرای اعضای کانون به روستا های اطراف بندرعباس ومناطقی که کانون ندارند ارسال می کنیم.
سلیمانی تاکید کرد:درصورت همکاری مسئولان، می توانیم کتابخانه سیار را برای روستاها ومراکز کانون برای رودان وبندرخمیر راه اندازی کنیم.
تاسیس کانون در بشاگردوپارسیان هم در برنامه داریم.البته فرماندارقشم همکاری خوبی را باکانون دارد که جای قدردانی دارد.
وی با اشاره به کمبود نیروی انسانی متخصص ولزوم استخدام نیروی مورد نیاز در استان اظهارداشت:نیروی انسانی فعال در کانون بصورت تخصصی در تهران واستان بطور مداوم آموزش های تخصصی می بینند.
وی از راه اندازی مراکز تخصصی سفال،علمی،نجوم،پویانمایی،تئاترعروسکی وسرود،موزه کودک ونوجوان به عنوان برنامه های آتی کانون نام برد.
سلیمانی گفت:خانواده ها می توانند از کتاب های گویای چندزبانه،فیلم،تئاتر،اسباب بازی ها ولوازم التحریر بارویکرد اسلامی ایرانی(بانقش قهرمانان ایرانی)در فروشگاه های کانون استفاده کنند.
همچنین عروسک دارا وسارا با رویکرد جدید تا پایان تابستان در فروشگاه های کانون عرضه می شود.ده عنوان کتاب الکترونیک جدید محصول کانون تا چندماه آینده در فروشگاه ها عرضه می شود.
وی تعداد دانش آموزان عضوفعال در مراکز کانون پرورش فکری سطح استان را 16هزار و10نفر اعلام کرد وافزود:در سال تحصیلی گذشته طرح "کانون در مدرسه"را اجراکردیم واین طرح در سال آینده تحصیلی ادامه می یابد ودر قالب این طرح دانش آموزان کلاس چهارم هفت مدرسه با کمک معلمان مدرسه ومربیان کانون،آموزش ها را با شیوه های غیرمستقیم کانونی فراگرفتند.

بخش فرهنگی
سلیمانی گفت:باابزارهایی که داریم آموزش هارا بصورت غیرمستقیم وغیررسمی با هدف کشف استعدادها وایجادفضاهای شاد وهدفمند وترویج فعالیت های کتاب خوانی  به اعضاء ارائه می دهیم تا باعث شود کودکان ونوجوانان با میل و رغبت به کانون بیایند.
مفاهیم دوستی،صلح،ایثار وشهادت،شجاعت ومهارت نه گفتن  را با ابزارهای غیرمستقیم وبازی واجرای نمایش در فضایی شاد وجذاب این پیام ها منتقل می شود.
کتاب ها ی تخصصی توسط مربیان متخصص با روحیات کودک ونوجوان وشیوه های آموزشی به این قشر برای آموزش مهارت های تلفظ صحیح،توجه به موارد نگارشی ،لذت خواندن،خوب دیدن،خوب شنیدن،خوب گوش کردن،خوب صحبت کردن،ارتباط با دیگران،افزایش اعتماد بنفس،احترام متقابل ،مهارت های فردی واجتماعی،شناخت خود وبراساس استعدادها وبصورت اختیاری وفضای آزاد وشادآموزش داده می شود واین شیوه ها باعث می شود که کودکان ونوجوانان مانندزمان حضور در کلاس های مدرسه خسته نشوند ودوست داشته باشند که در کارگاه های مختلف حضوری فعال داشته باشند.
البته اثرات کارگاه ها در درازمدت خود را نشان می دهند ووالدین نباید انتظار داشته باشند که در یک دوره تابستانی به اهداف ذکرشده دست یابند.در دوره تابستانه بستر فراهم می شود ونهادینه شدن مهارت ها منوط به تداوم شرکت در کارگاه ها ودوره های مختلف کانون واستفاده از کتاب های کانون می باشد.

وی هدف اصلی از برنامه های بخش فرهنگی را پرورش قدرت تجسم وخیال،تقویت خوب دیدن ودرک بهتر پدیده های محیط،رشد خلاقیت،ذوق وابتکار،ایجاد هماهنگی میان دست وچشم وحواس وافزایش صبروحوصله،تقویت حس زیبایی شناختی،آشنایی با مواد مختلف وکارایی آنها وچگونگی تشکیل آنها، توجه به توانایی اعضا وپرورش خودشان،آشنایی با
رخدادهاو تکریم ایام... ذکرکرد: مخاطبان و اعضا در گروهای سنی الف(پیش دبستانی وکلاس اول) ،ب ( دوم و سوم)،ج ( چهارم و پنجم )، د ( متوسط اول ) و ه ( متوسط دوم ) تقسیم بندی می شوند وکتاب ها وکارگاه ها وحتی اسباب بازی های موجود در فروشگاه های کانون برای سنین مختلف مشخص شده است.
سلیمانی گفت: برنامه های آموزشی در کارگاه ها با توجه به طرح درس ومحتوای متناسب با گروه های سنی مختلف برنامه ریزی شده است وطرح درس ها هم با توجه به شرایط منطقه ای،فرهنگی،توانمندی ها،امکانات ونیازهای کودکان ونوجوانان توسط مربیانی که خود بطور مرتب آموزش می بینند برگزار می شود وعلم مربیان کانون هم به روز است.
وی اعضای فعال را شامل دانش آموزانی خواند که عضوکتابخانه کانون می شوند وحداقل هفته ای دوجلد کتاب می گیرند ومطالعه می کنند.
 وی گفت:کارگاه های مختلف برای این گروه بصورت رایگان برگزار می شود.وی از طرح های مختلف مانند طرح توسعه کتاب،بحث کتاب با حضور نویسندگان وشاعران و... در این بخش خبردادوافزود:در برنامه های کانون ،خود اعضا هم کم کم متوجه می شوند که در کدام برنامه ها وکارگاه ها موفق ترند وعلاقه بیشتری دارند.
سلیمانی گفت:اعضاء در بخش علمی هم به مباحث زیست شناسی ونجوم ودر بخش اسلامی هم آشنایی باقرآن،حدیث واحکام وسایرفعالیت های اسلامی آشنا می شوند ودرصدد هستیم که مرکز تخصصی علوم را درکانون  استان راه اندازی کنیم.

بخش ادبی

وی افزود:یکی از مشکلات کودکان ونوجوانان در بیان کردن وبه تجربه درآوردن تجربیاتشان،فکرواحساساتشان می باشدکه فعالیت های بخش ادبی منتج به خلق یک اثرادبی می شود که در کارگاه های نوشتن خلاق ویژه گروه های سنی "الف"،"ب"،"ج"،شعرسرایی خلاق وداستان نویسی خلاق ویژه گروه های سنی "د" و "ه" وانجمن های شعر وداستان هم ویژه اعضای 17تا20ساله به منصه ظهور می رسد.البته  کارگاه ها بصورت حضوری وغیرحضوری برگزار می شود که بخش غیرحضوری بصورت "مکاتبه ای"است واعضاء از روستاها یا مناطقی که دسترسی به کانون ندارند از طریق صندوق پستی 1637-79145مطالب ادبی خود را ارسال می کنند وکارشناسان ادبی کانون نظراتشان را در مورد آثار به نشانی عضو ارسال می کنند.البته هرساله گردهمایی برای اعضای مکاتبه ای به همراه والدینشان برگزار می شود که باعث پایداری اعضا می شود.
سلیمانی گفت:در برنامه "دوپنجره" به نقد وبررسی کتاب می پردازیم واعضا بانقد ادبی آشنا می شوند.هرسال یک شاعر ونویسنده کودک ونوجوان هم به مرکز آفرینش های کانون می آیند.از طرفی آثار ادبی اعضا جمع آوری می شود وبا حضور یک نویسنده یا شاعر مورد بررسی قرار می گیرد واعضاء ،نویسنده یا شاعرشدن برایشان دست یافتنی می شود.البته هرماه یک شاعر یا نویسنده استانی هم به کانون دعوت می شود.
وی تربیت ادبی اعضا را در شش مرحله "پرورش نگاه و دقت در بکارگیری حواس"،"آشنایی با کلمه وکاربردهای آن عنوان ابزار کار ادبی"،"پرورش خلاقیت(تخیل وتداعی)"،"مشاهده نویسی"،"خاطره نویسی" و"پرورش توان نوشتاری"خواند که در مرحله ششم عضو به قالب رسیده است که می تواند شعریاداستان بنویسد.اعضا هم بعداز این مرحله به کارگاه های تخصصی شعر وداستان هدایت می شوند.
در کارگاه هایی که به فعالیت خواندن متن می پردازند، در مورد شخصیت ها وفضای داستان خوانده شده به بحث وگفتگو می پردازند وتوان ادبی اعضاء تثبیت می شود وآنها به کتابخوان های حرفه ای تبدیل می شوند.

بخش هنری
وی بابیان اینکه کودکان نیاز دارند که محیط اطراف را ببینند واحساسات خود را بیان کنندودر معرض هنرهای تجسمی قرار گیرند؛اظهار داشت:ده کارگاه در بخش هنری از جمله نقاشی،سفال،خوشنویسی،عکاسی،انیمیشن وپویانمایی،نمایش عروسکی،موسیقی وفیلم سازی وهنرهای بومی سازی می باشدکه برخی از این دوره ها به دلیل نداشتن نیروی انسانی متخصص،هنوز موفق به دایرکردن آنها نشده ایم.
سلیمانی بابیان اینکه درمدت  سه ماه ذوق هنری کودکان ونوجوانان پرورش نمی یابد؛تاکید کرد:والدین بایستی ارتباط فرزندشان را باکانون قطع نکنند تا بتوانند به اهداف اصلی که پرورش فکر وخلاقیت آنهاست دست یابند .به اعضا  برای بیان خلاقانه باورها واحساسات خود بوسیله بکارگیری هنر وابزارآلات هنری  کمک شود.در کارگاه های هنری خلاقیت واستعدادها شکوفا می شودوبچه ها کپی کردن نقاشی و... را نمی آموزند.اعضایاد می گیرند که باخلاقیت آنچه که در ذهن از موضوعات مختلف را به تصویر درآورند وخودشان را محدود به کاغذومداد نمی کنند.طرح درس ها براساس مخاطب،فضاوشرایط زمان ومکان،موقعیت جغرافیایی وتوانمندی مربی وتعداد اعضا وجنسیت در هرمنطقه متفاوت است.

به گفته وی فراخوان های بین المللی هرسال  ارسال می شود که آثار برتر اعضایی به این جشنواره ها که با حضور بیش از سی کشور برگزار می شود،ارسال می شود که با حضور مستمر در کارگاه های کانون آثار زیبایی را به تصویر کشیده باشند که تاکنون توانسته ایم شش مدال برنز،17دیپلم افتخار ویک برگزیده جشنواره رضوی داشته باشیم.
سلیمانی گفت:کانون می خواهد هوش های عضو را پرورش دهدوکودک ونوجوان متفکر بسازد وهنر خوب فکر کردن را به آنها بیاموزد.پرسشگر،کنجکاوو جستجوگر تربیت شوند،چراغ راه برای خودش وسایرین روشن می کند.
وی از والدین خواست که نگاه اوقات فراغتی به برنامه های کانون نداشته باشندوفرزندانشان رابرای بهره گیری از کتاب ها وکارگاه های کانون بطور 12ماه در سال همراهی کنند.
مسئولان هم اگر می خواهند که کودکان ونوجوانان رابرای افق 1404که قدرت جهانی باشیم تربیت کنیم وانقلاب را به دنیا صادر کنیم،بایستی به تربیت این نسل در این مرکز اهمیت بیشتری قائل شوند وحمایت ویژه را از کانون به عنوان تنها  مرکز تخصصی کودک ونوجوان داشته باشند ودر این بخش سرمایه گذاری کنند..



گزارش: علی زارعی