الفبای نمایش خلاق از کانون پرورش فکری کودکان شروع شد

کارگردان و پیشکسوت حوزه نمایش کودک و نوجوان، کانون پرورش فکری کودکان را مبدأ الفبای نمایش خلاق معرفی کرد و گفت: امروزه نمایش خلاق چنان کاربردی پیدا کرده که سیاستمداران کشورهای مختلف از جمله چین اقدام به تشکیل گروه‌های مختلف نمایش کودک و بازی‌های خلاقیت کرده‌اند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان هرمزگان،رضا فیاضی ظهر امروز در نشست " آموزشی بازی‌های نمایشی و تأثیر آن در پرورش کودکان و نوجوانان" در مجتمع فرهنگی هنری بندرعباس با اشاره به جایگاه کتابخانه‌های کانون‌های پرورش فکری کودکان اظهار داشت: سال 54که دانشجوی دانشکده‌های هنرهای زیبا دانشگاه تهران بودم در کتابخانه‌های کانون‌های پرورش فکری استان‌های مختلفی می‌رفتم و تدریس می‌کردم.
وی با بیان اینکه الفبای نمایش خلاق از کانون گرفته شده است، افزود: امروزه نمایش خلاق چنان کاربردی پیدا کرده است که سیاستمداران کشورهای مختلف از جمله چین اقدام به تشکیل گروه‌های کودک و بازی‌های خلاقیت کرده‌اند.
این بازیگر پیشکسوت کودک و نوجوان در این رابطه با اشاره به اثرات نمایش خلاق عنوان کرد: یکی از مواردی که روی آن زیاد کار کرده‌ام نمایش «ت مثل تئاتر» در کیش است و در حال حاضر در سینما لبخند کیش در حال اجرا می‌باشد.
فیاضی با اشاره به نقش خانواده در ایجاد نمایش خلاق، از اجرای «پدریک ‌دقیقه‌ای» در تابستان سال گذشته برای مخاطبان کودک و نوجوان به عنوان یک نمایش جذاب کودک- خانواده در حوزه روان شناسی نام برد که از کتاب اسپنسر جانسون گرفته شده است و روایتگر قصه پدری است که تعاملات روزانه‌اش با فرزندان با لحظات توبیخ آنها ارتباط تنگاتنگ دارد.
وی ادامه داد: در حقیقت پدر زمانی فرزندان را می‌بیند و از حال و احوال آنها جویا می‌شود که آنها رفتار خطایی مرتکب شده‌اند و وی به عنوان مدیر خانواده به مسأله ورود می‌کند تا با یک عکس‌العمل قاطعانه از تکرار این اشتباه جلوگیری کند، از بد حادثه، مادر خانواده در پس یک اتفاق از دنیا می‌رود و مسئولیت تربیت فرزندان به پدر واگذار می‌شود اما پدر به واسطه نگاه خصمانه فرزندان که ماحصل نوع برخورد گذشته وی با آنهاست. در برقراری ارتباط با فرزندان دچار مشکل می‌شود و از یک روانشناس برای برون‌رفت از این بحران بهره می‌گیرد.
این کارگردان و مجری رادیو با تاکید براینکه پدر و مادرها برای ایجاد ذهن خلاق در بین فرزندان خود برای آنها تئاتر بازی کنند، گفت: مادران باانگشت‌های دست خود می‌توانند یک داستان جذاب و زیبا را بازی کنند.
فیاضی ادامه داد: تاکید می‌کنم خاطره نویسی می‌تواند نقش بسیار مثبتی در ایجاد علاقه مندی بچه‌ها به نوشتن باشد.
این صداپیشه حوزه کودک و نوجوان، بدن، صدا و ذهن خلاق را سه مؤلفه مهم اثرگذار در بازیگری بخصوص تئاتر دانست و افزود: اما این ذهن خلاق است که ما را با دنیای دیگر متفاوت می‌کند.آرزو دارم واقعاً کار کودک در تلویزیون ساخته شود و من در آن شرکت کنم
وی با اشاره به خاطرات خود از «کارتون عروسکی زی زی گولو» و استقبال 96درصدی مردم از این نمایش جذاب در حوزه کودک -خانواده خاطرنشان کرد: در دنیای بازیگری بیش‌تر به کار کودک علاقه‌مندم و آرزو دارم واقعاً کار کودک در تلویزیون ساخته شود و من در آن شرکت کنم.
 
گفتنی است، رضا فیاضی نویسنده، کارگردان و بازیگر در طول سالها فعالیت هنری خود در بیش از 70اثر هنری شامل تئاتر، سینما، سریال تلویزیونی حضور داشته است. علاوه بر این تاکنون تعداد شش عنوان کتاب از این هنرمند شامل نمایشنامه، شعر و داستان چون ت مثل تئاتر، بانوی نیلوفر، قصه‌های آسیه‌آباد و بازیگر منتشرشده است.
نشست آموزشی بازی‌های نمایشی و تأثیر آن در پرورش کودکان و نوجوانان ظهر روز شنبه 27 خرداد در  سالن آمفی تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بندرعباس باحضورمدیر کانون هرمزگان - رضا فیاضی – کارشناسان مربیان و اعضای کانون برگزار شد.