کد خبر: 239352
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۴
بازدید 3142
تجلیل مصطفی رحماندوست در زادگاهش

همزمان با پنجمین روز از ایام الله دهه ی فجر از مصطفی رحماندوست شاعر، نویسنده ومترجم کتاب های کودک و نوجوان تجلیل شد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان همدان، همزمان با پنجمین روز از ایام الله دهه ی فجر از مصطفی رحماندوست شاعر، نویسنده ومترجم کتاب های کودک و نوجوان با حضور آیت‌الله محمدی نماینده ولی فقیه در استان همدان، محمد ابراهیم الهی‌تبار معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان، فاضل عبادی مدیرکل ارشاد استان همدان، محمد رضا جوادی مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان و اسدالله شعبانی شاعر کودک، بیوک ملکی از ناشران مختلف و شعرای استانی و کشوری در سالن سینما کانون تجلیل شد.
 
یکی از درهای بهشت مخصوص شادکننده قلب بچه‌هاست
آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی با اشاره به اینکه بهشت هشت در دارد گفت: یکی از درهای بهشت مخصوص کسانی است که قلب بچه‌ها را شاد می‌کنند که رحماندوست علمدار این راه است.
محمدی ادامه داد: در این دنیایی که بچه‌کشی و سقط جنین روال کار بشریت جاهل شده، باید دقت داشته باشیم تا حق و حقوقی از کودکان از زمان شکل‌گیری نطفه تا بزرگسالی پایمال نشود.
وی ادامه داد: در زمان جاهلیت دختران را زنده به گور می‌کردند و برای دختران هیچ ارزشی قائل نبودند و پیامبر بزرگ اسلام آنقدر برای دخترشان ارزش قائل بودند که هر شب قبل از خواب به منزل حضرت زهرا(س) می‌رفتند و صورت ایشان را بوسه باران می‌کردند.
طه‌محمدی ابراز کرد: بچه‌ها اگر در کودکی از مهر پدر و مادر ارضا نشوند در بزرگسالی انسان‌های خطرناکی می‌شوند و باید بدانیم که هر خانه‌ای که در آن فرزند نباشد، آن خانه خیر و برکت نخواهد داشت.
تبدیل همدان به قطب فرهنگی کودک و نوجوان در کشور
در ادامه معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان با بیان اینکه به دنبال تبدیل همدان به قطب فعالیت‌های فرهنگی کودک و نوجوان هستیم، ابراز داشت: سعی شده فعالیت‌های فرهنگی را در استان همسو با این هدف قرار دهیم که در این مسیر نیاز به همفکری و کمک همه بزرگان استان داریم.
محمد ابراهیم الهی تبار با بیان اینکه شناسایی مفاخر استان باید به صورت جدی و ویژه در نظر گرفته شود عنوان کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پیشنهاد ایجاد تشکیلاتی را داده تا مفاخر استان در آن شناسایی و به همدان بازگردانده شوند.
الهی تبار گفت: استان همدان سرمایه‌های کلان و بزرگی در حوزه فرهنگی دارد که امیدواریم با برگزاری هر چه بهتر این جشنواره، فضای شاد و بانشاط فرهنگی در همدان رقم بخورد.  
وی از برگزاری جشنواره بین‌المللی کتاب کودک اوایل سال آینده در همدان خبر داد و ابراز داشت: بدنبال این هستیم جشنواره فیلم را هم به همدان برگردانیم.
همدان نام آور در حوزه های مختلف دینی علمی و فرهنگی است
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان نیز در این آیین گفت: کهن دیار همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران اسلامی دارالمومنین و دارالمجاهدین همواره در دوره های مختلف تاریخی مهد و زادگاه مفاخر و بزرگانی نام آور در حوزه های مختلف دینی،علمی و فرهنگی بوده است.
محمد رضاجوادیˈ افزود: این افتخار همواره شامل مردم این استان بوده همچنانکه در دوران معاصر نیز بزرگان صاحب نام از این دیار در آسمان پر ستاره ادب کشور می درخشند.
وی اضافه کرد: مصطفی رحماندوست به تصدیق و تایید بسیاری از متفکران علم و ادب نقش بی بدیلی در بسط ، توسعه و تعمیق شعر و ادبیات کشور به ویژه در حوزه کودک و نوجوانان داشته است.
خلاقیت در کار کودکان آرزوی همه تلاشگران حوزه کودک و نوجوان است
در ادامه شاعر و نویسنده کودک و نوجوان ، مصطفی رحماندوست گفت: حال من خوب است، چون 40 سال است که برای بچه‌ها کار می‌کنم و حرص و طمع باعث نشده تا به سراغ پست‌های سیاسی و غیرسیاسی بروم و همیشه آرزویم کار کردن برای بچه‌ها بوده است.
رحماندوست افزود: باید بگویم حال من خوب است به خاطر اینکه بر خلاف آنچه ترویج می‌شود که بعد از مرگ به یاد افراد می‌افتیم، امروز همدانی‌ها قبل از اینکه کسی بمیرد به یاد تشکر و قدردانی از او افتادند.
وی اذعان داشت : اولین تجربه شاعری و داستان‌نویسی و تئاتر و تجارب اولین دیگر بنده در همدان بوده و اولین کتابخانه را هم در مدرسه امیر کبیر همدان دایر کردم.
وی با اشاره به اینکه نخستین درس ایثار و گذشت و فداکاری را از پدرم در خرداد سال 42 آموختم، خاطرنشان کرد: در آن زمان پدرم به دست ساواک دستگیر شد و من کودک بودم، اما اقوام از مقاومت پدر و حرف نزدن و ندادن اسامی گروه انقلابی خود تعریف کردند و این اولین درس ایثار بود که برای همیشه از پدرم آموختم.
رحماندوست گفت: در مقایسه بچه‌های ایران با بچه‌های جهان، بچه‌های ما ظرفیت‌های بسیاری بالایی دارند تا همیشه در صدر باشند و ما باید به آن‌ها و استعداد‌ها، توان و خلاقیت آنها توجه کنیم.
وی در پایان سخنانش گفت: الگوی نخست من در همدان باباطاهر بود که ساعات طولانی را در آرامگاه او می‌نشستم و به این می‌اندیشیدم که آیا مانند باباطاهر می‌توانم در عین بی‌سوادی به فهم و درک عمیق برسم، اما با رسیدن به بزرگسالی فهمیدم که باید خواند تا بتوان به عالی‌ترین درجه عمق و معرفت رسید.
 
رحماندوست معتقد به ایجاد فضای شاد برای کودکان بود
اسدالله شعبانی شاعر کودک ونوجوان تصریح کرد: با توجه به اینکه رحماندوست معتقد به ایجاد فضای شاد برای کودکان بود اما در عرصه کار و انعقاد قرارداد با ناشران فعال در کار کودک، بسیار جدی و دقیق بود.  
شعبانی با تأکید بر ایجاد دنیای رنگی، شاد و آهنگین برای کودکان بیان کرد: شاید نتوانیم جلوی جنگ یا زلزله و مسائلی از این دست را بگیریم اما می‌توان دنیای شاد و رنگی برای کودکان خلق کرد.
وی با بیان اینکه در گذشته بیشتر برای آموزش کودکان تلاش و کار می‌شد، گفت: اما امروز به دنبال این هستیم تا ادبیات کودک را از عبوس و غمگین بودن بیرون بیاوریم.
وی در پایان وی با بیان اینکه باید ادبیات کودکان را چنان نهادینه کنیم تا به بهترین شکل مسائل را درک کرده و آن را بپذیرند، ابراز داشت: وقتی کار کودک نهادینه شود در آن صورت پیشرفت و آینده سرزمین ما تضمین می‌شود.
در برگزاری مراسم بزرگداشت البته کودکان هم سهم زیادی داشتند و گروه سرودی 2 ترانه معروف از جمله «صد دانه یاقوت» را به صورت ریتمیک اجرا کردند و فضای سالن را همچنان شاد و سرزنده نگه داشتند.
در این مراسم رحماندوست از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، استانداری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، و انتشارات امیرکبیر تقدیر شد. همچنین 2 فرزند شهید هم به او هدیه‌ای دادند.
در پایان مراسم کودکانی به سمت رحماندوست، به روی سن رفتند وی با حوصله و صبوری با آنها صحبت می‌کرد و با آنها عکس می‌گرفت.