همه باید روحیه روابط عمومی داشته باشیم

انعکاس فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در رسانه‌های جمعی و تقویت روابط عمومی از جمله راهبردهای آتی کانون است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون در بوشهر هم‌زمان با هفته روابط عمومی و ارتباطات، نهادینه شدن روابط عمومی در سازمان را وابسته به تلاش همه‌‌ی اعضای این خانواده دانست و گفت: اگر می‌خواهیم کانون در انزوا نباشد یکی از راه هایش این است که همه مجموعه سازمان نگاه مثبت روابط عمومی داشته باشیم.
وی در سفر یک روزه استانی بوشهر و در جمع مربیان، کارشناسان و کارکنان کانون این استان، فاصله‌گرفتن کانون از دوران طلایی را از جمله قضاوت‌های افکار عمومی دانست تاکید کرد: ما به این قضاوت احترام می‌گذاریم و البته برای آن پاسخ و تحلیل‌های روشنی داریم، اما معتقدیم که بازگشت کانون به این دوران یا حتی فراتر از این خلق دوران طلایی جدید نیاز به عوامل متعددی از جمله  نهادینه شدن و تقویت تفکر روابط عمومی در تمامی ارکان سازمان است و تنها به اداره کل روابط عمومی و کارشناسی آن ارتباط پیدا نمی‌کند.
حاجیان‌زاده برای تشریح و بیان تحلیل‌های خود در این زمینه ابتدا تاکید کرد که جهت‌گیری اصلی کانون تقویت فعالیت‌های مراکز، اعضا، مربیان و فعالیت‌های آن است ولی انعکاس این فعالیت‌ها در افکار عمومی یک مساله راهبردی است.
مدیرعامل کانون گرایش درونی را در این مساله بسیار مهم عنوان کرد و گفت: گرایش به عرضه و معرفی فعالیت‌ها باید در همه‌ی کارکنان و مدیران کانون وجود داشته باشد گاهی ما حرکت با چراغ خاموش را ترجیح می‌دهیم و تمایلی برای معرفی فعالیت‌ها به مردم نداریم در حالی که برقراری ارتباط بیشتر با مخاطبان، اعتماد آنان را به مجموعه افزایش می‌دهد.
وی قضاوت افکار عمومی درباره‌ی کانون را که می‌گویند «روزگاری بسیار مطرح بوده و امروز خبری از آن نیست» بسیار با اهمیت و البته قابل نقد دانست و در سه بخش جداگانه به تحلیل این قضاوت پرداخت.
شکسته‌شدن انحصار کانون با ورود و حضور گروه‌ها، ناشران، تولیدکنندگان و سازمان‌های فعال در عرصه هنر و ادبیات کودک به گفته‌ی مدیرعامل یکی از دلایل احتمالی این قضاوت است و او در این زمینه توضیح داد: روزگاری کانون تنها نهاد و مرجعی بود که در این عرصه فعالیت می‌کرد و بسیاری از بزرگان هنر و ادبیات این کشور، کودکی خود را در مراکز کانون گذرانده‌اند اصولا جای دیگری هم به غیر از کانون نبود در حالی که امروز بخش‌های دولتی و غیر دولتی فراوانی در این عرصه فعال شده‌اند اگرچه ممکن است در این زمینه عمق فعالیت و تاثیرگذاری‌شان مانند کانون نباشد.
دومین تحلیل مدیرعامل موضوع استفاده از تمامی ظرفیت‌های کانون بود و او در این زمینه نیز تصریح کرد که فعال کردن این ظرفیت‌ها نیاز به سیاست‌گذاری‌های جدید و جلب حمایت‌های بیشتر سایر دستگاه‌ها و اختصاص بودجه‌های کافی دارد، مساله‌ای که مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید کرده‌اند که کانون باید از تمامی ظرفیت‌های موجود به صورت کامل استفاده کند.
حاجیان‌زاده در سومین بخش از این تحلیل بر مساله اطلاع‌رسانی دقیق و کامل تاکید کرد و یادآور شد: ما خود در ایجاد این نگرش و قضاوت در افکار عمومی موثر هستیم و باید با تقویت نگاه روابط عمومی در سازمان و اطلاع‌رسانی وسیع، اعتماد بیشتر خانواده‌ها را جلب کنیم تا آن‌ها به نسبتی که از فعالیت‌های ما مطلع می‌شوند، فرزندان‌شان را به ما بسپارند.
وی در ادامه همین بحث، رویکرد روابط عمومی‌  را به دو دسته تقسیم کرد و گفت: نوع اول نگاه خوشبینانه و مثبت نسبت به روابط عمومی است و در این نگاه روابط عمومی روابط بین سازمان و مخاطبان را تسهیل می‌کند در این نگاه تحول سازمانی وجود دارد و روابط عمومی به بخشی راهبردی تبدیل می‌شود.
مدیرعامل کانون نوع دوم روابط عمومی را مجموعه‌ای برای فریب مردم و بزرگ‌نمایی کاذب توصیف کرد و افزود: این نوع روابط عمومی کالایی نامناسب را با رنگ و لعاب و فریب، تبلیغ و سازمان را یک سویه معرفی می‌کند و تنها به دفاع از منافع سازمان و مدیریت آن می‌پردازد که به اعتقاد من این نوع روابط عمومی فریب‌کارانه است.
حاجیان‌زاده در همین حال ادامه داد: روابط عمومی خوب منافع مردم و مخاطبان را مد نظر قرار می‌دهد و مخاطب مدار و مشتری مدار است. به عبارتی در همین کانون باید مساله اصلی ما اعضای کودک ونوجوان باشد و تماما به منافع آنان بیندیشیم اگر اعضا نبودند به چه دلیل ما دور هم جمع شده‌ایم؟
بر اساس این گزارش تبیین شاخصه‌های یک روابط عمومی خوب و مثبت بخش دیگری از سخنان مدیرعامل کانون در بوشهر را به خود اختصاص داد و او شناسایی نیازهای مخاطبان را با استفاده از روش افکار سنجی، یکی از ویژگی‌های شاخص روابط عمومی خوب عنوان کرد و گفت: بر اساس این نیازها باید سیاست‌گذاری‌ها شکل بگیرد و برنامه‌ها و تولیدات مناسب به مخاطبان عرضه شود.
وی فراهم‌کردن شرایطی برای پاسخ‌گو کردن مدیران را شاخصه‌ی دیگر روابط عمومی خوب دانست و افزود: مدیریت باید پاسخ‌گو و انتقاد پذیر باشد و نباید به صورت یک طرفه تنها آن چه که خود می‌خواهد، به مجموعه القا کند.
به گفته‌ی حاجیان‌زاده ایجاد فرهنگ سازمانی، هم‌گرایی و وحدت رویه درون سازمانی در کنار برقراری ارتباط‌های سالم، شفاف و صمیمی بین کارکنان یکی از شاخصه‌های اصلی یک روابط عمومی خوب به شمار می‌رود.
مدیرعامل کانون همچنین فرهنگ سازی برای تحقق اهداف سازمانی را دیگر شاخصه‌ی ارزیابی یک روابط عمومی خوب دانست و گفت: به عنوان مثال اگر کار ما در کانون ایجاد انس با کتاب و کتاب خوانی و توسعه سواد خواندن است پس باید با استفاده از شیوه‌های جذاب و هنری به ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب خوانی در جامعه بپردازیم.
حاجیان‌زاده در همین حال ایجاد امید با انتشار پیام‌های مثبت، نشر اطلاعات صادقانه و درست، راست‌گو بودن، ایجاد آگاهی و کاهش فاصله بین دستگاه و مردم همچنین جلب اعتماد مردم برای تعامل و مشارکت بیشتر را از دیگر ویژگی‌های یک روابط عمومی خوب برشمرد و البته تاکید کرد که روابط‌عمومی‌ها می‌توانند بهترین مصداق برای تحقق شعار مقام معظم رهبری (دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی) باشند.
مدیرعامل کانون در ادامه با بیان این که فلسفه کار روابط عمومی پاسداری از منافع مردم است تصریح کرد: اگر می‌خواهیم کانون را مطرح کنیم هدف مطرح کردن خودمان یا تثبیت مدیریت‌ها نیست بلکه باید از این راه اعتمادی دو طرفه ایجاد کنیم تا هم منافع مردم و هم منافع سازمان تامین شود بر اساس این دیدگاه اگرچه در کانون اداره کل روابط عمومی داریم اما روابط عمومی تنها یک اقدام اجرایی یا حرکتی در بیرون از مدیریت نیست بلکه کاملا در متن و درون مدیریت قرار دارد به عبارتی همه سازمان باید گرایش روابط عمومی داشته باشند.
وی افزود: روابط عمومی را به این دلیل هنر هشتم می‌گویند که می‌تواند با بهره‌گیری از هفت هنر دیگر به واقع هنرمندانه با مردم ارتباط برقرار و نظر مخاطبان را به دستگاه منتقل و اهداف مجموعه را به مردم منتقل کند.
حاجیان‌زاده به کارکرد دیگر روابط عمومی یعنی تحکیم ارتباطات درون سازمانی نیز اشاره کرد و گفت: کارکنان باید با مدیریت سازمان بتوانند به راحتی در ارتباط باشند و با آن‌ها گفت‌و‌گو کنند. البته مدیران نیز باید دارای روحیه روابط عمومی باشند. کانون، کانون مهربانی است و باید صمیمیت بین همکاران و مدیران موج بزند در این زمینه روابط عمومی می‌تواند این ارتباط را تسهیل کند.
به اعتقاد مدیرعامل کانون زمانی که اطلاعات دستگاه به درستی و شفافیت به مخاطبان عرضه شود جایی برای شایعه سازی باقی نمی‌ماند و کارکنان در جریان تصمیم‌ها قرار می‌گیرند و هم‌دلی و هم‌زبانی از همین راه محقق می‌شود.
وی اظهار امیدواری کرد که در شرایطی سالم، آرام و دلنشین فرهنگ سازمانی در کانون ترویج و روابط سالم و همدلی تقویت و دل‌ها به هم نزدیک شود تا بتوانیم از این راه دوران طلایی و کانونی موفق را ایجاد کنیم.
 
بیمه تکمیلی خبر خوش برای پاره‌وقت‌ها
بخش دوم سخنرانی مدیرعامل به پاسخ‌گویی به سوال‌های همکاران اختصاص داشت سوال‌هایی که به صورت عمده مسایل و مشکلات شغلی و معیشتی همکاران را شامل می‌شد.
مدیرعامل کانون بار دیگر گفت که این مشکلات برای وی و مسوولان کانون دغدغه‌ای جدی است و برای رفع آن تلاش می‌کنیم چرا که همه عضو یک خانواده هستیم.
خبر خوش مدیرعامل در این نشست حل شدن مشکل بیمه تکمیلی مربیان پاره وقت کانون بود که حاجیان‌زاده در این زمینه گفت که این مساله از ابتدای دوره بیمه تکمیلی سال 94 اعمال می‌شود و این همکاران هم می‌توانند از مزایای این بیمه استفاده کنند.
در ابتدای این نشست که روز 30 اردیبهشت 1394 در مرکز شماره 2 کانون بوشهر برگزار شد، زکیه امیرپور مدیرکل کانون استان با تاکید بر دغدغه‌های مقام معم رهبری بر اهمیت حوزه کودک و نوجوان، توضیح داد که این استان دارای 20 مرکز فرهنگی‌هنری است.
خیرمقدم‌گویی 3 نوجوان، شاهنامه خوانی یک پسر 6 ساله، چاووشی‌خوانی و سرور خوانی دو پسر نوجوان، قصه‌گویی نرگس رومینا قصه‌گوی برگزیده جشنواره‌های کانون و پخش دو انیمیشن ساخته شده توسط اعضای کانون و چند نماهنگ، بخش‌های دیگر این آیین را تشکیل می‌داد.
مدیرعامل کانون را در این سفر فریدون واحدی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی و مجتبی دانشور سرپرست جدید اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل همراهی می‌کردند.