نگاه مثبت به ادبیات و فعالیتهای فرهنگی

نگاه به ادبیات و فعالیتهای فرهنگی علیرغم بحرانهایی که در حوزه کتاب و نشر وجود دارد همیشه نگاه مثبت است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان، همزمان با شروع فعالیت های تابستانی در اولین روز از این فصل کارگاه نقد کتاب های ماه نو، نگاه نو،  ساز شاخه ها، رنگین کمان کودکان و... با حضور شاعر همدانی اسدالله شعبانی در سالن کنفرانس کانون برگزار شد.
بر اساس این گزارش اعضا ادبی با خواندن شعر ستارگان از اسدالله شعبانی در سالن کنفرانس استقبال کردندو در ادامه اسدالله شعبانی با ابراز خرسندی خود از حضور در بین کودکان و نوجوانان خاطر نشان کرد: خوشبختانه استان همدان با پشتوانه خوب تاریخی و فرهنگی در زمینه ادبیات کودک در سطح کشور پیشتاز است و بسیاری از هنرمندان فعال در سطح کشور اهل این استان می باشند.
شعبانی گفت: نگاه من به ادبیات و فعالیتهای فرهنگی علی رغم بحرانهایی که در حوزه کتاب و نشر وجود دارد همیشه نگاه مثبتی بوده است.
وی با اشاره به اینکه مردم ایران بسیاربا فرهنگ هستند و در صورت ارتقاء مدیریت فرهنگی در کشورنرخ مطالعه افزایش می یابد، اظهار داشت: یکی از دلایل پایین بودن نرخ مطالعه در کشور به دلیل عدم پیگیری مناسب در این زمینه می باشد که موجب شده مردم کتاب هایی را که دوست دارند نتوانند تهیه کنند و این یکی از مهم ترین مشکلات حوزه کتاب و کتابخوانی است.
اسدالله شعبانی به نقد و نقادی در کشورهای جهان سوم نیز اشاره کرد و با بیان این که نقد و بررسی هنوز به خوبی در کشور مطرح نشده است ونقد از طریق جشنواره ها و نمایشگاهها انجام می گیرد و این  کافی نیست.
وی تاکید کرد: هر کجا که بحث کتاب و کتابخوانی و برگزاری نمایشگاه کتاب باشد نقد میتواند یک رقابت سالم در بین تولید کنندگان ایجاد کند و دسترسی عموم به کتاب ها و ارزیابی مردم و صاحب نظران را آسان تر کند.
شعبانی در ادامه به معرفی کتاب( ای میهن من، ای ایران ) جدید ترین کتاب خود پرداخت. این کتاب در بر دارنده 16 شعر از اسدالله شعبانی است که همگی در وصف ایران، شهرهای تاریخی، آداب و سنن و فرهنگ مردم سروده شده است. شعبانی مجموعه گنج نامه را در این نشست ادبی برای حاضرین معرفی و به خوانش اشعاری از این مجموعه پرداخت.
کژال عسگری عضو کلاس ادبی مرکز شماره یک ضمن خوش آمد گویی به شعبانی نقد خود را این گونه آغاز کرد: چرا شما درکتاب رنگین کمان کودکان و در شعری که درباره گل است از غم و اندوه سخن گفته اید و به جای وصف گل به توصیف خار پرداخته اید؟
شعبانی ضمن سپاس از این توضیح اشاره نمودند که زندگی ما یعنی مشارکت. وقتی من در شعر می گویم:
((رویید و رویید در یک علفزار          یک بوته گل یک بوته خار)) یعنی در چرخه زندگی زشت و زیبا و خوب و بد مشارکت دارند. در زندگی فقط خوبی ها نمود ندارد. سختی ها، زشتی ها و بدی ها را نیز باید ببینیم و با آنها تعامل مناسبی داشته باشیم.
منتقد بعدی حدیث یاری از مرکز شماره 4 همدان بود که با مطالعه مجموعه شعر زمین ما، دل ما می خواست بداند چرا در این کتاب زمین به دل تشبیه شده است.
شاعر کودک  اعتقاد دارند ما باید بین دل و زمین رابطه و عاطفه برقرار کنیم و از زمین مانند دل خود محافظت نماییم.رعایت بهداشت محیط زیست در تمام دنیا مهم است. زمین در حال گردش است اگر ما از دل خود مثل زمین مراقبت نماییم زندگی بهتری خواهیم داشت.پس بهتر است دل خود را مثل زمین دوست داشته باشیم و زمین را مثل دل خود.
 نیکناز رستگاری عضو مرکز شماره 2 همدان معتقد است این شاعر از پدیده های طبیعی در اشعارش بسیار بهره می برد و اگر بخواهد این تکرار ادامه پیدا کند خسته کننده می شود.
شعبانی با این نظر موافق است و می گوید: اگراین اتفاق بیفتد کلیشه سازی رواج پیدا می کند. باید شاعر برای بچه ها تشبیه های تازه و نو بسازد.
در این جلسه ضمن اینکه اعضاء دیگری به نقد و نظر درباره اشعار کتاب های دل ما، زمین ما، رنگین کمان کودکان، ساز من ساز جیر جیرک، ساز شاخه ها پرداختند. مبینا کشانی عضو 9 ساله کانون با اسدالله شعبانی به مشاعره پرداخت و پس از مدت طولانی که این مسابقه بازنده ای نداشت از هردو شرکت کننده تقدیر شد.
همچنین در این جلسه اعضا مراکز همدان زهرا حاتمی، پرنیان صفری، سیده مرضیه حسینی، سارا کرمی و مریم احمدی به شعرخوانی پرداختند.
مریم زندی، زهرا شهبازی حسابی، مهسا علیمحمدی، مریم زرنشان و زهرا میرزایی نیز از شاعران بزرگسالی بودند که از حوزه هنری استان همدان مهمان این برنامه بودند و در این جمع به شعر خوانی پرداختند.