تبیین فرهنگ عاشورایی رویکرد برنامه‌های هفته ملی کودک در همدان است

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان گفت: امسال به دلیل تقارن هفته ملی کودک با ایام محرم، برنامه‌های این هفته با رویکرد تبیین فرهنگ عاشورایی برای کودکان برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان،اولین جلسه هماندیشی و اعلام برنامههای هفته ملی کودک با حضور نمایندگان دستگاههای فرهنگی استان به ریاست سید محمد رضا جوادی مدیر کل کانون استان همدان در محل سالن جلسات مرکز شماره یک همدان برگزار شد.
سید محمدرضا جوادی در این جلسه خاطر نشان کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مسئولیت دبیرخانه برنامه‌های هفته ملی کودک را بر عهده دارد.وی اضافه کرد: امسال با توجه به تقارن هفته ملی کودک با دهه اول محرم،با تشکیل جلسات شورای سیاست گذاری و تصویب آن، شعار این هفته "کودکان تشنه اند" انتخاب شد و طراحی پوستر هفته فوق نیز با آرم تمامی دستگاههای فعال در حوزه کودک برای نصب در اماکن مختلف شهری در اختیار ادارات و سازمان‌ها قرار خواهد گرفت.
مدیرکل کانون فرهنگی کودکان و نوجوانان استان همدان با بیان اینکه بر اساس تقسیم بندی جهانی به افراد زیر 18 سال کودک گفته می شود بیان کرد: برنامه های هفته ملی کودک برای این گروه سنی تعریف شده است.
جوادی با بیان اینکه در هفته ملی کودک سال گذشته حدود 372 عنوان برنامه در مراکز کانون استان همدان اجرا شد افزود: در هفته کودک امسال اجرای حدود 400 عنوان برنامه پیش بینی شده است.
وی در تشریح برنامه های هفته ملی کودک در استان همدان گفت: پنجشنبه 15 مهرماه، نشست ادبی و خوانش شعر و داستان عاشورایی با حضور شاعران حوزه کودک و نوجوان استان همدان برگزار می شود و در این برنامه شاعران شعرهای کوتاه عاشورایی خود را قرائت می کنند. همچنین شرکت در همایش کودک با تشکیل غرفه‌های قصه‌گویی، معرفی کتاب ، نقاشی و گریم که با همکاری سازمان‌ها و بهزیستی برگزار می شود.
16 مهرماه نمایشگاه از آثار کودکان و نوجوان در محل برگزاری نماز سیاسی و عبادی جمعه شهر همدان از مهمترین برنامه‌ها می باشد.
وی ادامه داد: 17 مهرماه دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و 18 مهرماه برنامه سوگواری 'خورشید برای همه می تابد' بخشی از  برنامه های شامل نقالی با موضوع عاشورا با حضور کودکان و نوجوانان در سینما کانون همدان برگزار می شود.
جوادی بیان کرد: 19 مهرماه نیز ویژه برنامه 'کودکان تشنه اند' با همکاری باغ موزه دفاع مقدس همدان برگزار می شود و تشکیل حلقه صلح و دوستی با کودکان مظلوم کشورهای یمن و عراق و سوریه و بر پایی نقاشی همگانی با قرائت بیانیه از دیگر برنامه های این هفته است.
وی ادامه داد:هفته ملی کودک فرصت مناسبی برای ادای دین و وظیفه به خانواده های شهدای مدافع حرم است و دیدار با کودکان یکی از خانواده های شهدای مدافع حرم استان همدان و تکریم کودکان این خانواده ها از جمله برنامه های هفته ملی کودک در سال جاری است. دیدار با کودکان با نیازهای خاص نیز از برنامه‌های ویژه کانون در این هفته می باشد که در روز 22 با حضور در بیمارستان بعثت صورت می پذیرد.
جوادی برگزاری نمایشگاه عاشورایی در مراکز ثابت کانون کودک و نوجوان استان همدان را از دیگر برنامه های هفته ملی کودک امسال عنوان کرد و گفت: برنامه های مختلف در حوزه آموزش و شناخت بیشتر کودکان و نوجوان با واقعه عاشورا و فرهنگ عاشورایی برگزار می شود.
16مهرماه روز جهانی کودک نامیده شده است و به دلیل اهمیت این حوزه، 15 تا 21 مهرماه در ایران هفته ملی کودک نامیده شده است.
در حال حاضر کانون استان همدان دارای 39 مرکز فرهنگی و هنری در سراسر استان است که از این تعداد 28 مرکز ثابت، هفت کتابخانه سیار روستایی، یک واحد سیار شهری و سه کتابخانه پستی است.
گفتنی است جلسه فوق با حضور نمایندگان ادارات، سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی و تبادل نظر و اعلام برنامه روز سه شنبه ششم مهرماه به میزبانی کانون برگزار شد.