اجرای 320 برنامه در تابستان با شعار  شادی،‌ بالندگی و خلاقیت

320 عنوان برنامه در تابستان سال جاری با شعار شادی، بالندگی و خلاقیت در مراکز فرهنگی، هنری برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان، سید محمدرضا جوادی در اولین نشست خبری سال، با اشاره به برنامه‌های اوقات فراغت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در تابستان امسال، اظهار کرد: شعار اوقات فراغت تابستان امسال شادی،‌ بالندگی و خلاقیت است.
وی به آغاز فعالیت‌های تابستانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: فعالیت‌ها از 20 خردادماه شروع شده و مراکز بر اساس آئین‌نامه‌ها، برنامه‌ریزی‌ها، کارهای تبلیغاتی و هماهنگی‌های انجام شده در تابستان برنامه‌های متنوعی خواهند داشت.  
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان تعداد مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان را 40 مرکز ثابت،‌ سیار و پستی نام برد و افزود: مراکز سیار و پستی فعالیت‌ها را به روستاها و مراکز کم‌برخوردارتر می‌برند و مناطق قابل توجهی را پوشش می‌دهند.
اجرای 320 عنوان برنامه در اوقات فراغت تابستان
وی با بیان اینکه 320 عنوان برنامه در عناوین برنامه‌های اجرایی امسال گنجانده شده است، تصریح کرد: مهمترین فعالیت‌ها در کارگاه‌های فرهنگی، هنری،‌علمی،ادبی،دینی و سرگرمی‌های خلاقانه است؛ تلاش کرده‌ایم با توجه به نوع کار کانون در حوزه سرگرمی‌های خلاقانه ورود کنیم.
جوادی به برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های هنری اشاره کرد و ادامه داد: برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های نقاشی،‌ خوشنویسی، ‌سفالگری،‌ سرود، ‌تئاتر، انیمیشن و... را در بخش هنری خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه کلاس‌ها و کارگاه‌های قصه‌گویی، بحث آزاد، کتاب و کتابخوانی، ‌کاردستی و... نیز در بخش فرهنگی برگزار می‌شود، به برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های نقد ادبی،‌ مشاعره و... در بخش ادبی اشاره کرد و ‌یادآور شد: برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های نجوم،‌ معرفی و شناخت محیط پیرامون، برنامه‌ای با عنوان«بربام فلک» و «دست‌سازه‌های من» نیز در حوزه علمی برگزار خواهد شد.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های روخوانی قرآن و آشنایی با احکام را از جمله اقدامات در حوزه دینی برشمرد و اظهار کرد: برگزاری «بهشتیان کوچک» ویژه ماه مبارک رمضان،‌ «مرواریدی در صدف» حول محور عفاف و حجاب و آشنایی با زندگی پیامبران و ائمه نیز از اقدامات در فعالیت‌های دینی است.
جوادی با بیان اینکه برگزاری اردوها و بازی‌های بومی،محلی از دیگر اقدامات کانون در اوقات فراغت تابستانی خواهد بود، مهمترین ویژگی‌های اوقات فراغت تابستانی این دوره را نسبت به سال گذشته در عنوان کلی،‌ افزایش کمی و کیفی در تعداد و نوع برنامه‌های اجرایی دانست و افزود: مصادیق این موضوع،‌ رشد 11 درصدی عناوین برنامه‌هاست.
افزایش کمی و کیفی در تعداد و نوع برنامه‌های اجرایی نسبت به سال گذشته
وی با اشاره به رشد بیش از 12 درصدی تعداد اعضا در رشد کمی و کیفی،‌ تصریح کرد: رشد 2.5 درصدی تعداد مراکز و رشد 11 درصدی روستاهای زیر پوشش طرح کانون نیز از دیگر مصداق‌های رشد کمی و کیفی تعداد و نوع برنامه‌های اجرایی است.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان یکی از دیگر اتفاقات خوب امسال را امکان پوشش یا گستره جامعه هدف با نیازهای خاص دانست و ادامه داد: سال گذشته اولین مرکز فراگیر در مرکز شماره سه افتتاح شد و امسال نیز به دنبال افزایش مرکز فراگیر در سطح استان هستیم.
وی خاطرنشان کرد: در گذشته اگر کودکی محدودیت‌های دیداری شنیداری داشت نمی‌توانست از خدمات بهره‌مند شود که با افتتاح اولین مرکز فراگیر این افراد نیز از خدمات کانون بهره‌مند می‌شوند.
جوادی پیش‌بینی‌های اجرای برنامه‌ها در سطح کمی و کیفی را در سال گذشته 10 درصد دانست و یادآور شد: در پایان تابستان با جمع‌بندی آمار،‌ رشد 10 درصدی را شاهد بودیم که یکی از دلایل افزایش آن افزایش طول دوران اقدامات فراغت بود.
پیش‌بینی رشد 10 درصدی در سطح کمی و کیفی برنامه‌ها
وی با بیان اینکه امسال نیز رشد 10 درصدی پیش‌بینی می‌شود که امیدواریم رشد بیش از میزان پیش‌بینی شده داشته باشیم،‌ اظهار کرد: تعداد دفعات شرکت‌کنندگان در سال گذشته 369 هزار نفر بوده که امیدواریم امسال رشد 10 درصدی داشته باشد.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان آموزش زبان انگلیسی را از دیگر فعالیت‌ها برشمرد و گفت: کانون زبان ایران به عنوان یکی از معتبرترین مراکز آموزش زبان در کشور، در زمینه آموزش انگلیسی و آلمانی در همدان فعالیت دارد؛ معمولاً در ابتدای تابستان در این خصوص جامعه هدف یک هزار نفری را داریم.
وی در ادامه بیان کرد: در سینما کانون نیز تلاش شده که جدیدترین فیلم‌ها ارائه شود و همواره در طول سال دانش‌آموزان با تخفیف 50 درصدی از سینما کانون بهره‌مند می‌شوند.
جوادی با اشاره به عناوین برنامه‌های شاخص سال جاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان،‌ یادآور شد: برگزاری دومین جشنواره پویانمایی ویژه اعضا با موضوع شعار سال از جمله برنامه‌هاست؛ سال گذشته در اولین جشنواره 22 کار حاصل فعالیت اعضای 6 تا 16 سال بود که فضای تبادل تجربه ایجاد شد.
وی برگزاری دومین جشنواره تئاتر عروسکی ویژه اعضا با موضوع طنز را برشمرد و تصریح کرد: این جشنواره با هدف ایجاد شادی و نشاط در بین جوانان و نوجوانان برگزار می شود؛‌ سال گذشته 10 گروه در این جشنواره حضور داشتند.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان به برگزاری جشنواره «یادگار ماندگار» با موضوع دفاع مقدس،‌ امنیت،‌ آرامش و ایثار در بخش‌های مختلف اشاره کرد و افزود: فراخوان این جشنواره داده شده و فعالیت‌های این جشنواره در بخش هنری و فرهنگی است.
وی خاطرنشان کرد: جشنواره «کوچه خاطرات» نیز به منظور آشنایی نسل چهارم انقلاب با ارزش‌های انقلاب از برنامه‌های شاخص قابل اجرا در سال جاری خواهد بود.
جوادی  با اشاره به برگزاری دوره‌ تجربه‌های خلاق با هدف هم‌افزایی مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ادامه داد: دست‌سازه‌های من ویژه اعضا زیر نظر مربیان به منظور آموزش بیان نیازهای حتی جزئی با جنبه کاربردی است که موجب تفکر تولیدی یا تولید کاربردی و ذهن خلاق،‌پویا و شناور در حوزه تولید خواهد شد.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان یادآور شد: برگزاری جشنواره قصه‌گویی،‌ جشنواره غذا و‌ برنامه‌های دو پنجره با موضوع نقد آثار ادبی بزرگان در حوزه کودک و نوجوان از دیگر برنامه‌ها در سال جاری خواهد بود.
مشارکت اعضا در جشنوراه های ملی و بین‌المللی
وی به مشارکت در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی اشاره کرد و گفت: مشارکت در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، جشنواره رضوی،‌ جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان و جشنواره بین‌المللی دو سالانه از این جمله است.
اجرای طرح کانون مدرسه در سال تحصیلی
جوادی با اشاره به آغاز طرح کانون مدرسه از مهرماه خبر داد و اظهار کرد: این طرح یک طرح ملی،‌اثرگذار و بسیارخوب است که اجرای آن از سال گذشته ابلاغ شده در حالی که از حدود چهار سال قبل این طرح را در استان اجرا می کردیم.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان‌‌ بیان کرد: در طرح کانون مدرسه تعداد خاصی از مدارس منتخب و تعدادی از دانش‌آموزان در این طرح شرکت داده می‌شوند که در پایان سال تحصیلی اقدامات صورت گرفته منجر به برگزاری نمایشگاه و جمع‌بندی‌هایی برای آموزش و پرورش، کانون و خانواده‌ها خواهد شد.
وی از افتتاح چهل و یکمین مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خبر داد و یادآور شد: شهرستان رزن تنها شهرستان فاقد مرکز استان بود که تلاش شده مرکز سیار این شهرستان نیز با آغاز سال تحصیلی افتتاح شود.
وی به ارزیابی برنامه‌های اجرایی در واحد آموزش، پژوهش و ارزیابی اشاره کرد و ادامه داد: ارزیابی در پایان دوره از طریق خانواده‌ها و اعضا صورت می‌گیرد؛ در پایان دوره جمع‌بندی صورت گرفته و آمار احصا شده با حضور شورای فرهنگی اداره کل تحلیل می‌شود.
در حال حاضر 54 هزار نفر کودک و نوجوان عضو مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان می باشند.