سومین جشنواره‌ی قصه‌گویی بومی محلی بخش آسفیچ برگزار شد

سومین جشنواره‌ی قصه‌گویی بومی محلی بخش آسفیچ با حضور مدیرکل، معاونان و کارشناسان کانون استان یزد و بخش‌دار و امام جمعه بخش آسفیچ در مرکز فرهنگی هنری این بخش برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد، در افتتاحیه این جشنواره، معاون فرهنگی کانون استان یزد گفت با برگزاری جشنواره‌ها در این سطح، باور عمیق زنده نگه‌داشتن روایات و قصه‌ها در ادبیات شفاهی به بار خواهد نشاند.
محمدرضا آخوندی از تلاش مرکز فرهنگی هنری بخش آسفیچ به‌خاطر برگزاری سومین سال جشنواره‌ی بومی محلی قصه‌گویی تشکر کرد و یادآور شد: این جشنواره با برنامه‌ریزی و طراحی هدف‌مند و با حمایت و همکاری مسوولان کانون و بخش آسفیچ، گام‌ مؤثری در راستای احیای فرهنگ بومی و محلی خواهد بود.
در ادامه برنامه، قصه‌گوهای این جشنواره که اغلب آن‌ها پیرمردها و پیرزن‌های روستا بودند، برای روایت قصه‌هایشان دعوت شدند.
قصه‌های "خدا اشک‌های صدف را دید" توسط "خدیجه تیموری"، "نادرشاه" توسط "اسدالله صالحی"، "آدم بد، بد خودش کفایت کند" توسط "حسین توکلی"، "شاه عباس" توسط "حاج حسن صالحی"، "مرغ زرد کاکلی" توسط "خدیجه ایزدی"، "استاندار" توسط "کوکب تیموری"، "دختر پادشاه" توسط "پنجعلی توکلی"، "پیر خارکن" توسط "طیبه تیموری"، "آش نخورده و دهن سوخته" توسط "ام‌البنین تیموری"، "سید عجیب" توسط "حمیدرضا توکلی" "گو زردو" توسط "ربابه تیموری" و "میرزاعلی کشته" توسط "معصومه درویش دخت" و "الله الله به جانم" توسط "صغری توکلی" از بخش آسفیچ و "ستاره‌ی دنباله‌دار" توسط "حاج محمد صادقی"، از روستای ده‌علی و "قصه‌ی آل" توسط "نورالله توکلی"، از روستای سم کوئیه روایت شد.
در کنار روایت قصه‌گویان کهن‌سال وبزرگ‌سال نیز دو عضو کودک، فاطمه برخورداری و فاطمه سیما توکلی با دو قصه‌‌ی حضرت رقیه و کدو قلقله‌زن روایات کودکانه‌ی خود را به این جشنواره‌ی بومی محلی پیوند زدند.
قصه‌های روایت شده، توسط فرزانه فرازمند، مریم حیدری و عالیه قوامی کارشناس مسوول فرهنگی و کارشناسان حوزه‌ی یک و سه کانون استان یزد به‌عنوان داوران جشنواره مورد قضاوت و بررسی قرار گرفت.
در آیین اختتامیه این جشنواره،‌ مدیرکل کانون استان یزد با اشاره به این‌که در این جشنواره، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها به افتخار کودکان قصه‌های محلی خود را بازگو می‌کنند، خاطرنشان ساخت: مرکز فرهنگی هنری بخش آسفیچ به کمک همکاران ما در معاونت فرهنگی کانون و کارشناسی حوزه دو با برگزاری این جشنواره، سه نسل کودک، میان‌سال و سال‌مند را کنار یکدیگر قرار می‌دهد تا بخشی از ادبیات شفاهی منطقه‌ی خود را برای یکدیگر روایت کنند.
عباسعلی دانافر یادآور شد: در کنار همت بلند همکاران، همواره حمایت‌های مسوولان منطقه به ویژه بخش‌دار و شورای بخش، پشتوانه‌‌ی برگزاری و پویایی این جشنواره بوده است که امسال سومین دوره‌ی این جشنواره را پشت سر گذاشتیم.
وی در بخشی از سخنان خود اظهار داشت: کودکان و نوجوانان، سرمایه‌ و امانت در دست ما هستند و یکی از تکالیف ما بزرگ‌ترها توجه به نیاز آن‌هاست. نیاز به آموزش، بخشی از نیازها و حقوقی است است که ما مکلف به انجام آن در برابر کودکان‌مان هستیم و زبان قصه، بهترین زبان برای منتقل کردن آموزش‌ به کودکان است.
دانافر تصریح کرد: ما نه تنها با برگزاری جشنواره‌ی بومی محلی، شکاف بین نسل‌ها که امروز در دنیای شهری به وضوح دیده می‌‌شود را برمی‌داریم و با پیوند نسل‌ امروز به دیروز و ضبط ادبیات شفاهی یک منطقه، صداقت موج‌زده در فرهنگ محلی روستا را جلوه‌گر می‌سازیم، بلکه بخشی از نیاز کودکان را در مبحث آموزش پوشش می‌دهیم.   
در ادامه، حسین زینلی بخش‌دار بخش آسفیچ با اشاره به این که اولویت کار بخش‌داری حمایت از فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در بخش آسفیچ است، از همت و تلاش همکاران کانون به‌ویژه طیبه تیموری، مربی مسوول مرکز فرهنگی هنری بخش آسفیچ را در برگزاری برنامه‌های متنوع در مناسبت‌های مختلف تقدیر و تشکر کرد.
وی اظهار امیدواری کرد تا برگزاری برنامه‌هایی مانند جشنواره‌ی قصه‌گویی بومی محلی در پرورش کودکان و نوجوانان سالم، شاد و باسواد گام برداریم.
در ادامه فرزانه فرازمند، داور جشنواره و کارشناس‌مسوول فرهنگی کانون استان به نمایندگی از هیئت داوران نکاتی را در خصوص قصه‌گویی متذکر شد و ادامه داد: مربی‌بودن قصه گو، ارتباط با مخاطب، استفاده از ابزار در قصه‌گویی بخشی از آیتم‌هایی بود که در داوری مدنظر قرار دادیم.
وی با اشاره به این‌که دو مورد از روایت‌های بیان شده در جشنواره‌ی امسال در گروه متل‌ها قرار می‌گیرند در خصوص افزودن بخش متل به جشنواره‌ی بومی محلی قصه‌گویی آسفیج پیشنهاد داد.
سپس به قصه‌گویان برتر این جشنواره "طیبه تیموری، اسدالله صالحی، حسین توکلی و خدیجه تیموری" راویان قصه‌های "پیر خارکن، نادرشاه، آدم بد، بد خودش را کفایت کند و خدا اشک‌های صدف را دید" لوح تقدیر و جایزه اهدا شد.
همچنین راویان قصه‌های دیگر نیز، هدیه و لوح حضور در این جشنواره را دریافت کردند.
 آواز و موسیقی محلی توسط پنج‌علی توکلی و حسن توکلی نیز در این برنامه به اجرا درآمد
در بخش پایانی این جشنواره نیز از طیبه تیموری به‌عنوان دبیر جشنواره، عزت تیموری، عضو کمیته اجرایی و عباس صالحی همکار خدمات مرکز و همچنین از عباس تیموری به پاس زحمات و پی‌گیری‌های ویژه در شناسایی و فراخوان قصه‌گوها تقدیر شد.
مدیرکل کانون استان یزد همچنین لوح ویژه سپاس خود را به‌خاطر حمایت از ادبیات شفاهی و برگزاری سومین جشنواره‌ی قصه‌گویی بومی محلی بخش آسفیچ تقدیم این مرکز نمود.