معاون فرهنگی کانون: نمایش عروسکی در هویت ملی ایرانیان ریشه دوانیده است

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور گفت: نمایش‌های عروسکی دارای مفاهیم عمیق تربیتی در هویت ملی ایرانیان ریشه دارد.

 به گزارش روابط عمومی کانون، محمد باقر آدوسی، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور در مراسم گشایش چهاردهمین جشنواره منطقه‌‌ای نمایش عروسکی کانون در رشت با بیان این مطلب گفت: با فعالیت‌های فرهنگی می‌توان بهترین رفتارها و سنت‌های پسندیده‌ی گذشتگان را به نسل آینده منتقل کرد و هنرمند واقعی کسی که آینده نگری داشته باشد و مصادیق آن را در هنر خود به نمایش بگذارد.
معاون فرهنگی کانون تاکید کرد که هنر، به ویژه هنر تاثیرگذار نمایش عروسکی، ریشه در روح و جان انسان‌ها دارد.
آدوسی با نام بردن از گونه‌های مختلف این هنر مانند پرده‌خوانی، خیمه شب‌بازی و نمایش‌های عروسکی افزود: این نمایش‌ها حامل بخشی از فرهنگ ملی ایرانیان هستند و مفاهیم اجتماعی، دینی و سیاسی از طریق این نمایش‌ها قابل انتقال است.
وی با بیان این که کانون از ابزارهای هنری به عنوان واسطه تربیتی بهره می‌گیرد در عین حال خاطرنشان کرد: در کانون از مجموعه فعالیت هنرهای نمایشی، مانند نمایش خلاق، نمایشنامه خوانی و نمایش عروسکی در به عنوان واسطه تربیتی استفاده می‌شود.
 وی با بیان این که کودکان و نوجوانان به هنر علاقه نشان می‌دهند، بیان داشت: کانون با گسترش هنر، مسایل تربیتی را در این قشر نهادینه می‌کند.
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور همچنین یادآور شد که بیش از 370 گروه نمایشی کودک و نوجوان در سطح کشور در رقابت‌های استانی جشنواره نمایش عروسکی شرکت کردند و اکنون 75 گروه به رقابت‌های منطقه‌ای راه یافته‌اند.
رقابت‌های جشنواره نمایش عروسکی در منطقه 1 کشور روز 15 تا 17 تیر به میزبانی کانون استان گیلان در شهر رشت برگزار شد.
به گفته‌ی فریدون فریدونی سرپرست کانون استان گیلان  11 گروه نمایشی از استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، زنجان، قزوین، قم و گیلاندر این جشنواره حضور دارند و در پایان برترین گروه‌ها ب جشنواره‌ی کشوری که شهریور امسال در اصفهان برگزار می‌شود معرفی خواهند شد.
 در ادامه مراسم، فریدون فریدونی، سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان ضمن عرض خیر مقدم به گروه های نمایش عروسکی در این جشنواره منطقه ای، تصریح کرد: در چهاردهمین جشنواره منطقه ای نمایش عروسکی، گروه های نمایشی از استان های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، زنجان، قزوین، قم و گیلان حضور دارند. 
در مراسم گشایش این جشنواره سرودهای"ای نام تو بهترین سرآغاز"،" باز باران" و سرود گیلکی "امی گیلان" توسط اعضای کانون  اجرا شد.