ویژه‌برنامه‌های هفته جهانی نجوم در کانون، فرصتی برای آموختن

نمایشگاهی از آثار و فعالیت‌های نجوم در مرکز علوم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران برپا شده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این نمایشگاه که در اولین روز فعالیت خود در دو نوبت صبح و بعدازظهر پذیرای علاقه‌مندان علم ستاره‌شناسی بوده توانسته است مخاطبان بسیاری را جذب کند.
این نمایشگاه شامل چهار بخش اصلی می‌شود که نخستین بخش آن به ارایه نقاشی‌های نجومی فاطمه تبریزی، یکی از اعضای فعال مرکز اختصاص یافته و بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
بر اساس این خبر، غرفه سیارات منظومه شمسی که توسط اعضای فعال و مربیان اداره می‌شود نیز با ارایه تصاویر و اطلاعاتی در مورد سیارات منظومه شمسی با مخاطبان ارتباط برقرار می‌کند. بازدید کنندگان می‌توانند پرسش‌های خود را درباره هر سیاره از مسوولان غرفه بپرسند. هم‌چنین به بازدیدکنندگانی که بتوانند به سوال‌های مربیان پاسخ صحیح بدهند، هدایایی تقدیم می‌شود.
دایره‌البروج سومین بخش از نمایشگاه است که در آن نام هر ماه به شکل نجومی‌اش نمایش داده می‌شود.
پلانتاریوم یا آسمان‌نما نیز از قسمت‌های بسیار جذاب نمایشگاه است. در پلانتاریوم که گنبدی بزرگ است آسمان بازسازی شده و امکان بزرگ‌نمایی سیارات مختلف، جستجوی ستاره‌ها و صور فلکی و ... وجود دارد.
علاقه‌مندان با حضور در آسمان‌نما نیز می‌توانند اطلاعات بسیاری را در زمینه علم ستاره‌شناسی بدست آورند.
نمایشگاه نجوم از دوازدهم تا هجدهم اردیبهشت 93 در مرکز علوم استان واقع در خیابان نیروی هوایی، فلکه لوزی، انتهای خیابان خشی، ضلع جنوبی ورزشگاه بهمنی فعال است. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن 77486424 تماس حاصل کنند.

پیشکسوت نجوم آماتوری ایران مهمان مرکز علوم کانون استان تهران
در اولین روز از هفته نجوم علاقه‌مندان به این علم با استاد علم ستاره شناسی احمد دالکی دیدار کردند.
استاد دالکی ضمن بازدید از بخش‌های مختلف مرکز علوم در نشستی صمیمی با اعضا و والدین‌شان از دلیل اختصاص یک روز در تقویم به نام روز نجوم صحبت کرد و گفت: سال‌ها پیش یکی از کارشناسان مسوول انجمن ستاره‌شناسی در جهان پیشنهاد نام‌گذاری روزی را به نام روز نجوم عنوان کرد تا در آن روز صاحب‌نظران این حوزه فرصت خوبی برای رصد آسمان، مشورت، شناسایی کتاب‌های خوب و ... داشته باشند.
وی در ادامه تصریح کرد: روز نجوم در حقیقت آغاز هفته نجوم است و این هفته بهترین زمان برای رصد آسمان، یادگیری و شناخت بیشتر علم نجوم است.
پیشکسوت نجوم آماتوری ایران همچنین اضافه کرد: «در آغاز کار، نیازی به تلسکوپ و وسایل حرفه‌ای نیست. کار با نقشه، کتاب و ابزارهای ساده هم می‌تواند بسیار موثر باشد.»
وی در ادامه به توضیح مفاهیم علمی هم‌چون چگونگی به‌وجود آمدن جهان، تشکیل منظومه شمسی، تولد خورشید، زمین و سایر سیارات این منظومه پرداخت.
اعضای مرکز علوم نیز پس از شنیدن صحبت‌های او با تقدیم هدایایی از حضور پر ثمر وی تشکر کردند.
استاد دالکی از پیش‌کسوتان نجوم آماتوری ایران است که اولین درجه مهندسی خود را در رشته کشاورزی از دانشگاه شیراز گرفته است و سپس دو دوره مهندسی در رشته‌های نقشه‌برداری هوایی و تفسیر عکس‌های هوایی در انستیتوی هوا فضای دلفت- هلند (itc) گذرانده و دوره سنجش از راه دور و استفاده از تصاویر ماهواره‌ای را نیز در امریکا دیده است.
وی که از چهره‌های شاخص و مطرح علم نجوم در ایران است خدمات بسیار ارزشمندی به پیشرفت علم ستاره‌شناسی و فضا ارایه کرده و با چاپ بیش از 20 عنوان کتاب در این حوزه تلاش کرده است این علم را بین جوانان علاقه‌مند گسترش دهد و از خود، بنیادهای جدید و ماندگاری به یادگار بگذارد.
استاد دالکی که بنیان‌گذار برنامه آسمان شب در صدا و سیما نیز هست در سال 92 جایزه ترویج علم را به خود اختصاص داده است.
کتاب‌های «ماه»، «آن بالا چه خبر است؟»، «زمین در فضا»، «صورت‌های فلکی با درخشش در تاریکی»، «منظومه شمسی و جوانان»، «آسمان شب» و ... از آثار علمی استاد دالکی است که می‌تواند پاسخ‌گوی بسیاری از سوا‌ل‌های کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به علم ستاره‌شناسی باشد.