مدیرعامل کانون: فوتبالیست‌های نوجوان را با مبانی نظری فوتبال آشنا کنید

فوتبالیست‌های ایرانی باید با شناخت مبانی نظری فوتبال، ارتباطی متفکرانه با این پدیده برقرار کنند و این آموزش می‌تواند در فوتبال پایه و در دوران نوجوانی صورت گیرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مدیرعامل کانون در آیینی ویژه که برای رونمایی از یک کتاب ترجمه شده‌ی کانون به زبان پرتغالی برپا شده بود طی سخنانی گفت که افزایش شناخت فوتبالیست‌ها از مبانی نظری فوتبال باعث می‌شود تا آنان تمرکز کافی بر اراده و توانایی‌های خود داشته باشند و کانون در این زمینه می‌تواند به فدراسیون فوتبال کمک کند.
علیرضا حاجیان‌زاده در این آیین که صبح روز 12 خرداد 1393 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی، هنری کانون تهران برگزار شد، هدف از ورود کانون به حوزه‌ی ورزش را در آستانه‌ی برگزاری جام جهانی فوتبال 2014 در کشور برزیل، توجه دادن نویسندگان، هنرمندان و برنامه‌ریزان به این نکته دانست که مقوله ورزش می‌تواند به عنوان گنجینه‌ا‌ی بزرگ و متنوع از ایده‌ها، سوژه‌ها و موضوع‌ها در حوزه‌های مختلف به کمک کانون بیاید و در تولید محصولات فرهنگی و هنری، در برنامه‌ها و فعالیت‌های مراکز کتاب‌خانه‌ای، در ارتباطات بین‌المللی، در پروژه‌های تحقیقاتی و حتی در فعالیت‌های مشارکتی مورد توجه قرار بگیرد.
وی در این آیین تاکید کرد که توجه و تعمق فوتبالیست‌ها در نکاتی مانند: نقاط اشتراک فوتبال  با زندگی، کار گروهی، تقسیم کار و هماهنگی بین انسان‌ها  -که نیاز یک زندگی اجتماعی است - رهبری و مدیریت گروه - که هدایت‌گر برای دست‌یابی به موفقیت گروه است - مراقبت و پرهیز از خطا، مبارزه با نفس، تمرین قانونمندی و احترام به قانون، استفاده درست از زمان و سرعت عمل، حرکت، نظم، هدف‌مندی و تلاش برای رسیدن به هدف، اراده، توکل و دعا و بسیاری از آموزه‌های دیگر. کیفیت جدیدی به بازیکنان فوتبال می‌بخشد و رفتار آنان را مسوولانه‌تر خواهد کرد چرا که زمین فوتبال برای آن‌ها عرصه‌ی زندگی تعریف می‌شود.
حاجیان‌زاده اظهار امیدواری کرد این حرکت پردامنه و ایجاد ارتباط در کانون بر روی پایه‌های صحیح و اصولی بنا شود تا به نتایج درخشانی در این حوزه دست پیدا کنیم.
در آیین رونمایی از کتاب یخی که عاشق خورشید شد به زبان پرتغالی عنوان شد که این کتاب هم‌زمان با برگزاری جام جهانی فوتبال به برزیل ارسال می‌شود تا به عنوان سفیر فرهنگی کودکان ایرانی در اختیار هم‌سالان برزیلی آنان قرار گیرد.
مدیرعامل کانون در این آیین که حمید درخشان فوتبالیست شاخص سال‌های قبل تیم ملی ایران‌، سفیر کشور برزیل در تهران، مجید قناد و ناصر آویژه از چهره‌های تلویزیونی مورد علاقه‌ی کودکان و مسوولانی از سازمان‌های مشارکت کننده در این پروژه حضور داشتند، با قدردانی از مشارکت وزارت امور خارجه، وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون فوتبال، اتحادیه انجمن‌های دانش‌آموزان و نیز موسسه انتشارات اندیشه شرق و سفیر و کارکنان سفارت برزیل در این پروژه گفت: معتقدم این گام اول است و گام‌های بعدی محکم‌تر، بلندتر و تاثیرگذارتر خواهد بود و حرکت بعدی در المپیک 2016 ریودوژانیرو برزیل وسیع‌تر و کامل‌تر خواهد شد. معرفی مظاهر تاریخ و تمدن دو فرهنگ، ارایه اسطوره‌های دینی و ملی کشورها،  تمرکز بر مشترکات فرهنگی اجتماعی و قومی، تحکیم پیوند دوستی بین کودکان دو ملت و دیدار کودکان با قهرمانان ورزشی دو ملت را برای المپیک آینده مدنظر خواهیم داشت.
حاجیان‌زاده با بیان این که جام جهانی از معدود مناسبت‌های جهانی تمام عیار است که زن، مرد، پیر، جوان، کودک، فقیر، غنی و به بیان عام همه ملت‌های جهان را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد بهره‌گیری کشورهای مختلف جهان از سرمایه‌های سیاسی، فرهنگی، هنری و اجتماعی خود برای میزبانی این رویداد را نشان‌گر اهمیت آن دانست.
وی همچنین بر اهمیت معرفی اسطوره‌ها و الگوهای ورزشی به کودکان و نوجوانان تاکید و خاطرنشان کرد که این امر می‌تواند دست‌مایه‌ی ترویج ارزش‌های والای انسانی در جامعه شود.
 
دوستی و صلح، مهم ترین پیام جام جهانی برزیل
سفیر کشور برزیل نیز در بخشی از این آیین ضمن قدردانی از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به خاطر انتشار کتاب «یخی که عاشق خورشید شد» به زبان پرتغالی برای کودکان و نوجوانان برزیلی گفت: مردم ایران، مردمی مهربان و با مردم کشور برزیل دوست هستند.
سانتیاگو ایرازابال مورائو ضمن ابراز خوشحالی از حضور در بین مردم ایران خاطرنشان کرد افتخار می کنم که 12 روز دیگر جام جهانی فوتبال 2014 در کشور برزیل آغاز می‌شود و تیم ملی ایران به عنوان یکی از شرکت‌کنندگان این جام، حضور می‌یابد و از این طریق دو فرهنگ ایران و برزیل به هم نزدیک‌تر خواهد شد.
وی معتقد است جام جهانی فقط یک اتفاق ورزشی نیست بلکه رویدادی مهم‌تر است که از طریق آن می‌خواهیم به مردم جهان پیام برسانیم که باید در دوستی کامل با هم زندگی کنند.
سفیر کشور برزیل در ادامه توضیح داد: صلح مهم‌ترین پیام جام جهانی برزیل است و محتوای کتاب «یخی که عاشق خورشید شد» صلح و دوستی را تداعی می‌کند.
سانتیاگو ایرازابال مورائو با یادآوری این نکته که موضوع این کتاب در مورد دو شخصیت یخ و خورشید است که با وجود اختلاف با یکدیگر با هم دوست می‌شوند ادامه داد یک اقیانوس بین برزیل و ایران و هم‌چنین بین یخ و خورشیدِ این کتاب وجود دارد اما وقتی یک نیت خوب وجود داشته باشد، هیچ اقیانوسی نمی‌تواند ما را از هم‌دیگر جدا کند.
وی تصریح کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان نماینده مردم ایران با انتشار این کتاب نشان داد که به همه ادیان و نژادها احترام می‌گذارد.
سفیر کشور برزیل با بیان این‌که حضور تیم ملی ایران در جام جهانی 2014 نشانه خوبی از فرهنگ کشور ایران است گفت امیدوارم در آینده ارتباط دو کشور ایران و برزیل نزدیک‌تر و عمیق‌تر شود.
وی در پایان سخنان خود گفت: در بازی تیم ملی ایران و آرژانتین، طرفدار تیم ایران است.
 
حمید درخشان: فرهنگ ایران غنی است، به برزیلی‌ها معرفی کنیم
حمید درخشان پیش‌کسوت فوتبال ایران در این مراسم با بیان این که وقتی از برزیل سخن می‌گوییم، همه توجه‌ها به سمت ستاره‌های سرشناس فوتبال این کشور می‌رود افزود: شاید فوتبال کشور ما به اندازه برزیل قوی نباشد، اما ما دارای فرهنگی غنی‌هستیم که انتقال آن باعث مباهات است.
درخشان با اشاره به این که هدف تیم ملی فوتبال ما قهرمان شدن در جهان نیست بلکه خوب بازی کردن است تصریح کرد: امیدواریم تیم ملی فوتبال ما بتواند با افتخار بازی کند.
درخشان هم‌چنین از کانون پرورش فکری و دیگر نهادها و سازمان‌هایی که در انتشار این کتاب سهیم بوده‌اند تشکر و قدردانی کرد.
 
نقش فوتبالیست‌های ایرانی در انتقال فرهنگ پهلوانی
محمدرضا رستمی مشاور وزیر ورزش و جوانان در امور جوانان دیگر سخنران این مراسم رونمایی نیز گفت: تیم ملی فوتبال کشورمان در این مسابقات جام جهانی می‌تواند با نحوه بازی خود در انتقال فرهنگ پهلوانی و جوانمردی نقش بسزایی داشته باشد.
وی با اشاره به این که پیروزی در این مسابقات جام جهانی اولویت ما نیست، تاکید کرد: کشور ایران با حضورش در این مسابقه جهانی به دنیا اعلام می‌کند که با یک رقابت مسالمت‌آمیز می‌تواند در انتقال هویت خود به جهان کمک کرده و این دوستی را به جهان توسعه خواهد داد.
 
کتاب ایرانی در قفسه‌ی کتاب‌خانه‌های برزیل
مدیر اجرایی موسسه فرهنگی و هنری اندیشه شرق در بخشی از مراسم رونمایی گفت: رونمایی از این کتاب، نخستین تجربه این موسسه به زبان پرتغالی است که با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به ثمر رسیده است.
فرهاد فلاح در پایان گفت از طریق فدراسیون فوتبال این کتاب به برزیل ارسال و علاوه بر توزیع در جام جهانی در کتاب‌خانه‌های مدارس و مراکز مختلف این کشور به یادگار گذاشته خواهد شد.
در پایان این مراسم یک عروسک دارای فوتبالیست با لباس تیم ملی ایران به سفیر برزیل در تهران اهدا شد و دو کودک و نوجوان عضو مرکز شماره 21 کانون تهران که لباس جدید تیم ملی فوتبال را بر تن کرده بودند، نسخه‌هایی از این کتاب را به میهمانان هدیه کردند.
نویسنده کتاب یخی که عاشق خورشید شد، رضا موزونی است و میثم موسوی تصویرگری آن را بر عهده داشته است.