صداقت، مهارت و جذابیت از مهم‌ترین عناصر خبر است

سردبیر هفته‌نامه‌ی دوچرخه در اولین نشست خبرنگاران نوجوان عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر صداقت و درستی، تجربه و مهارت، تنوع و جذابیت به عنوان عنصرهای مهم خبری تاکید کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مناف یحیی‌پور در این نشست که به بهانه روز خبرنگار و تاسیس کانون خبرنگاران نوجوان از سوی کانون استان تهران دعوت شده بود در توضیح این مطلب گفت: صداقت و درستی در خبر موجب ایجاد اعتماد و ارتباط گیری بهتر با مخاطب شده و کمک می‌کند تا صریح، دقیق و واضح خبررسانی انجام گیرد در حالی که خبر ناقص نه تنها مخاطب را درگیر نمی‌کند موجب بی‌اعتمادی مخاطب نیز می‌شود.
وی به نوجوانان توصیه کرد باید تلاش‌ کنند با تدوام در خبرنویسی ضمن کسب مهارت‌های لازم با بهره‌گیری از خلاقیت خود و کنجکاوی از کم‌ترین امکانات برای جمع‌آوری اطلاعات درست و کامل بیشترین بهره‌گیری را داشته باشند.
یحیی‌پور با اشاره به تنوع و جذابیت در کار خبری دقت و توجه یک خبرنگار به محیط و دنیای اطراف، شناخت اخبار درست از خبرهای نادرست را از دیگر ویژگی‌های یک خبرنگار خوب عنوان کرد.
مشاور مدیرعامل در ادامه با اشاره به رخدادهای غزه عنوان کرد: طبیعی است که در وقوع ماجراها هر کس دیدگاه و جهت‌گیری خاص خود را دارد اما در موضوع غزه برای اولین بار نگاه‌های متفاوت رسانه‌ها به هم نزدیک شد و شکاف و فاصله‌ای که در گذشته وجود داشت از میان رفت. تجمع‌ها و راهپیمایی‌ها در کشورهای مختلف دنیا تاییدی بر مظلومیت بچه‌های غزه است.
یحیی‌پور کم شدن این فاصله را از تاثیر‌های مثبت رسانه‌ای دانست و گفت: نباید خودمان را محدود کنیم و بر اساس پیش فرض‌ها، یک‌طرفه قضاوت کنیم چرا که بی‌طرفی یکی از اصول مهم در خبرنویسی است و زمانی که حقایق به درستی بیان شود مخاطب با درک و شعور خود به خوبی نتیجه‌گیری و تحلیل می‌کند.
در ابتدای این نشست علی گنج کریمی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران نیز در زمینه‌ی به‌روز شدن خبررسانی در جامعه امروز گفت: امروزه بچه‌ها برای دسترسی به اخبار و نشریه‌ها مشکلات گذشته را ندارند و نیازی به طی مسافت زیاد برای تهیه روزنامه یا نشریه نیست. امروزه با بهره‌گیری از ابزارهای جدید همه می‌توانند به آسانی به کامل‌ترین و دقیق‌ترین خبرها دسترسی داشته باشند.
مشاور مدیرعامل با اشاره به رویدادهای اخیر در غزه عنوان کرد: «اتفاق‌های جهان گاهی خوشایند نیست و هر انسان روشن ضمیر را رنجور می‌کند همان‌طور که امروز در غزه کودکانی باید به بازی، سرگرمی، نشاط و رفاه اجتماعی فکر کنند زیر تهدیدها، بمب‌ها و گلوله‌ها روزگار می‌گذرانند.
در پایان این نشست اعضای نوجوان و علاقه‌مند به حرفه‌ی خبرنگاری بیانیه‌ی خود را در دفاع از کودکان و مردم غزه خواندند.
در بخشی از این بیانیه آمده استدنیای امروز دنیای رسانه و اطلاعات است و جهان، جهان خبر. در گوشه گوشه این جهان پهناور، در هر دقیقه و هر ثانیه، هزاران هزار اتفاق رخ می‌دهد و این حوادث آن چنان با سرعت و پیاپی روی می‌دهند که انسان‌ها هر چه می‌دوند از جهان اخبار عقب می‌مانند.
در ادامه این بیانیه همچنین آورده اند شاید به همین دلیل است که این روزها خبرنگاری و نگارش خبر یکی از مهم‌ترین و سخت‌ترین کارها به شمار می‌آید. شاید به همین خاطر است که وظیفه اطلاع رسانی، رسالتی سنگین و موثر محسوب می‌شود.
امروز ما خبرنگاران نوجوان هم‌پیمان می‌شویم در انعکاس و مخابره اخبار صداقت داشته باشیم و بی‌طرف باشیم. چرا که این اولین و اساسی‌ترین نکته در هر خبر است. صراحت بیان و لهجه برای ما بسیار اهمیت دارد و باید مورد توجه قرار گیرد.
ما پیمان می‌بندیم هر خبر را ساده، شفاف، صریح، بی‌تکلف، بی‌واسطه و مستقیم و قابل فهم بنویسیم تا همه مخاطبان آن را دقیق و درست درک کنند.
ما تلاش می‌کنیم در جهان سرعت و اینترنت، از موج خبرها جا نمانیم و با رعایت امانت‌داری هر خبر را با سرعت منتشر کنیم و همیشه یک گام از رویدادها جلوتر باشیم.
همچنین اخلاق حرفه‌ای در خبرنگاری از اصول مهم و تاثیرگذار است و خبرنگار در هر شرایطی باید شرافت اخلاقی و عزت نفس خود را حفظ کند.

گفتنی‌است روابط عمومی کانون استان تهران از نوجوانان خبرنگار سایر مراکز نیز برای عضویت در این کانون دعوت به عمل می‌آورد. علاقه‌مندان به عضویت می‌توانند با شماره 88971376 تماس بگیرند.