ابتکار و خلاقیت مربیان باعث پویایی کانون می‌شود

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هفته‌ی گذشته در سفری دو روزه به استان خراسان رضوی از مراکز کانون این استان در مشهد بازدید کرد که بخشی از برنامه‌های علیرضا حاجیان‌زاده و هیات همراه به گفت‌وگو با کارکنان و اعضا و مربیان کانون اختصاص داشت.

سایت خبری کانون علاوه بر انتشار خبرهای روزانه از این بازدیدها در نظر دارد به انتشار گزارش‌هایی نیز از این سفرها دست بزند تا همکاران کانون با دیدگاه‌های مدیرعامل پیرامون مسایل داخلی کانون نیز بیشتر آشنا شوند و از این راه به برخی پرسش‌های آنان به ویژه در حوزه‌ی مسایل شغلی و معیشتی و دغدغه‌های کاری و فرهنگی آنان پاسخ داده شود.

کتاب بی مخاطب؟! بازخوردها را بررسی کنیم
در این میان علیرضا حاجیان‌زاده در این سفر دو روزه که هم زمان با دهه‌ی کرامت و در سال‌روز ولادت فرخنده حضرت علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) صورت گرفت در نشست شورای اداری کانون استان خراسان رضوی در مشهد گفت که خوانده نشدن کتاب در قفسه‌های مراکز کانون موضوعی قابل تامل است و باید بازخوردهای تولید محصولات فرهنگی از سوی مخاطبان به مسوولان منتقل شود.
حاجیان‌زاده تاکید کرد که برخی از کتاب‌ها و محصولات فرهنگی پشت درهای بسته تولید می‌شود و تصور می کنیم آثار مناسبی را به مخاطبان عرضه کرده‌ایم در حالی که باید دیدگاه‌های اعضا و مربیان کانون به معاونت تولید منتقل شود و به اصطلاح، به دنبال کتاب راه بیفتیم و ببینیم چه اتفاقی برای آن می‌افتد.
پیش از این جلسه و در جریان بازدید وی از مجتمع کانون کوثر مشهد، مسوول این مرکز در گزارشی بیان کرد که تعدادی اندک از کتاب‌های موجود در قفسه‌ها مورد استقبال کودکان و نوجوانان قرار نمی‌گیرد و برای این امر باید تدبیری اندیشیده شود.
مدیرعامل کانون برای رفع این مشکل خاطر نشان کرد که باید رابطه‌ای دو طرفه بین تولیدات و بدنه‌ی کانون در استان‌ها ایجاد کنیم و پیش‌بینی کرده‌ایم که با تشکیل نشست‌هایی، تعامل نزدیک‌تری بین معاونت تولید و معاونت فرهنگی کانون ایجاد شود.

بهره‌گیری از دیدگاه‌های همکاران در تصمیم‌گیری‌ها
حاجیان‌زاده که پس از شنیدن دیدگاه‌های کارشناسان کانون استان خراسان رضوی نقطه‌نظرهای خود را بیان می‌کرد یادآور شد که تلاش می‌کنیم از دیدگاه‌های همکاران که در سفرهای استانی بازگو می‌شود در تصمیم‌گیری‌های ملی کانون استفاده کنیم.
وی ادامه داد: در نظام‌های اداری حتی در نظام آموزش رسمی بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها از بالا به پایین است و چهار چوب مشخصی برای تدریس تعیین شده است در حالی که در کانون ابتکار، خودجوشی و خلاقیت در عین ایجاد یک وحدت رویه باعث طراوت و پویایی مجموعه خواهد شد این خلاقیت‌هایی که به صورت ویژه در یک استان نمود پیدا کرده است می‌تواند در جریان تبادل تجربه در اختیار دیگر استان‌ها هم قرار بگیرد.

وحدت در عین کثرت؛ صدای کانون واحد است
مدیرعامل کانون در همین حال با تشبیه مجموعه به یک گروه موسیقی که علی‌رغم تفاوت در سازها همگی یک آهنگ واحد را می‌نوازند، وحدت رویه را به این معنی تعبیر کرد که از کانون یک صدا و پیامی مشترک شنیده شود و بخش‌های مختلف به صورت جزیره‌ای عمل نکنند.
حاجیان‌زاده فربه و بزرگ شدن ستاد کانون را یک خسارت دانست و تاکید کرد که نتیجه کار ستاد در نهایت باید در مراکز کانون دیده شود و برای تحقق این امر باید کارشناسان مراکز را تقویت کنیم.
به روز و توانمندشدن مربیان از جمله راه‌کارهایی بود که مدیرعامل برای تقویت مراکز پیشنهاد کرد و گفت: در بیرون از کانون به توانمندی مربیان ما غبطه می‌خورند چرا که آن‌ها به خوبی بچه‌ها را جذب می‌کنند و استعدادهای آنان را شناسایی و پرورش می‌دهند به همین دلیل باید به دنبال ارتقا و به‌روز کردن مربیان کانون باشیم.
مدیرعامل کانون بر توجه به کیفیت به جای کمیت‌گرایی و توجه بیشتر به فرآیند تربیت کودکان و آماده کردن آنان برای سپردن مسوولیت‌های بالاتر در کانون و در جامعه تاکید کرد و گفت باید کاری کنیم که اعضای‌مان حتی بعد از سن 17 سالگی نیز با کانون در ارتباط باشند و این، به نگاهی بلند مدت و برنامه‌ریزی نیاز دارد.

غفلت از افکار عمومی؛ هرگز
وی در ادامه معرفی ظرفیت و توانمندی‌های کانون به افکار عمومی را امری ضروی دانست و تصریح کرد که گاهی توجه بیش از حد ما به کیفیت فعالیت‌های فرهنگی در کانون باعث غفلت ما از توجه به افکار عمومی شده است  و اهمیت قایل شدن به افکار عمومی به معنی سرو صدا راه‌انداختن‌های کاذب نیست بلکه باید به اندازه‌ی توان و ظرفیت‌هایمان اطلاع‌رسانی کنیم و با جلب افکار عمومی اجازه ندهیم که کانون در انزوا و تاریکی قرار بگیرد. از این راه بستری را فراهم خواهیم کرد که هر کودک علاقه‌مندی در فعالیت‌های ما شرکت کند و بداند که در کانون همیشه باز است و هرکس مایل بود می‌تواند در کانون حضور داشته باشد.

به مسایل کارکنان توجه داریم
بخشی از سخنان مدیرعامل کانون در این جلسه به مسایل شغلی و حقوقی همکاران اختصاص داشت و حاجیان‌زاده در این بخش گفت: هر اقدامی که در چند ماهه‌ی اخیر برای رفع مشکلات شغلی و معیشتی همکاران انجام شده فقط با این هدف بوده که به همکاران بگوییم که به مسایل آنان توجه داریم و گروه‌هایی در کانون در حال بررسی راه‌کارهایی هستند که این وضعیت بهبود پیدا کند در مورد مسایل رفاهی بخشی از هدایا و مزایا مانند مرخصی تشویقی یا برخی از هدایا به صورت کشوری در اختیار همکاران قرار می‌گیرد اما محدودیت‌های مالی و قانونی گاهی دست ما را می‌بندد.
وی در عین حال توصیه کرد که مدیران کل کانون در استان‌های کشور نیز جشن‌ها و اردوها و برنامه‌هایی را برای کارکنان و مربیان کانون در نظر بگیرند تا هم فضای کاری صمیمی‌تر و هم موجی از شادی و نشاط در مراکز ایجاد شود. 
حاجیان‌زاده از اهمیت توجه به مسایل بازنشستگان و لزوم بهره‌گیری از تجربه‌های آنان هم سخن گفت و افزود: بخشی از خواسته‌های بازنشستگان مربوط به مسایل رفاهی آنان است اما مهم‌تر از آن این مساله است که آن‌ها می‌خواهند که توجه بیشتر به آن ها داده شود دلم می‌خواهد در کانون با تشکیل هسته‌های مشورتی، نشست‌هایی در ستاد و استان‌ها با حضور این همکاران برگزار کنیم.
ایمن‌سازی ساختمان‌ها و رعایت مسایل ایمنی در مراکز و اداره‌های کانون از مسایلی بود که مدیرعامل با اظهار نگرانی از کم‌توجهی به آن تاکید کرد باید با توجه بیشتر به مسایل ایمنی، مراقب باشیم که هیچ اتفاقی برای همکاران و اعضای مراکز کانون نیفتد.

مشکل تبدیل وضعیت؛ نبود مجوز جذب در کنار کمبود پست سازمانی
مدیرعامل کانون در نشست دیگری که در آن کارکنان و مربیان کانون خراسان رضوی حضور داشتند به برخی از سوال‌های همکاران پیرامون مسایل شغلی و معیشتی نیز پاسخ گفت.
حاجیان‌زاده بار دیگر به مساله تبدیل وضعیت شغلی کارکنان کانون اشاره کرد و گفت ما در این مساله با چند موضوع روبرو هستیم. وجود بیش از 4هزار همکار قراردادی در کنار تنها 2هزار پست سازمانی - که از 30 سال پیش تغییری نکرده است - و از همه مهم‌تر مجوز جذب نیرو که هنوز در اختیار کانون قرار نگرفته است.
وی افزود: تلاش‌های بسیاری در ماه‌های اخیر برای اخذ مجوز جذب نیرو از سوی کانون صورت گرفته است اما باید بپذیریم که در نهایت این مجوزها با محدودیت همراه است و در عین حال پست‌های سازمانی کافی نیز برای تبدیل وضعیت کارکنان وجود ندارد.

ایجاد عدالت در اعطای مزایا و هدایا
مدیرعامل کانون در عین حال یادآور شد که در کنار این تلاش‌ها قصد داریم شرایطی را فراهم کنیم که این حس تفاوت بین کارکنان و محرومیت آنان از برخی مزایا از بین برود.
حاجیان‌زاده ایجاد عدالت در اعطای مزایا و هدایا را از جمله‌ی این راه‌کارها دانست و خاطر نشان کرد تلاش می‌کنیم اگر مزایایی به یک گروه از همکاران ما تعلق گرفت در زمان دیگری امتیازهایی نیز برای آن گروه در نظر بگیریم تا این احساس در همکاران وجود نداشته باشد که آن‌ها از این امتیازها محروم هستند.

توصیه‌هایی برای پنج‌شنبه‌های مراکز
در ادامه‌ی این نشست محسن فضلی معاون فرهنگی کانون نیز به چند پرسش همکاران پاسخ داد و از جمله درباره‌ی تعطیلی پنج‌شنبه مراکز کانون این اقدام را مغایر با ماموریت ذاتی کانون یعنی غنی‌سازی اوقات فراغت دانش آموزان دانست ولی در عین حال گفت که ما در کانون توصیه‌هایی برای بهره‌مندی همکاران دارای فرزند دانش‌آموز از تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس داریم که البته با قانون و میل و علاقه‌ی بچه‌ها مغایرتی نداشته باشد.
معاون فرهنگی کانون از ارسال نامه‌ای طی چند روز آینده از سوی این معاونت درباره‌ی ساعات کاری مراکز از مهرماه امسال به اداره‌های کل کانون استان‌ها خبر داد.
وی همچنین درباره‌ی کمبود سرگرمی در مراکز کانون گفت که  از یک سو توصیه‌هایی برای خرید سرگرمی از منابع کانون شده است و از سوی دیگر درخواست ما این است که در تولید همه‌ی محصولات کانون سهمیه‌هایی برای مراکز فرهنگی، هنری در نظر گرفته شود.
مدیرعامل کانون و هیات همراه شامل محسن فضلی معاون فرهنگی، محمد علی شامانی مشاور عالی، مناف یحیی‌پور مشاور مدیرعامل و مسوول دبیرخانه شوراهای سیاست‌گذاری و طرح و برنامه، علی گنج‌کریمی مشاور مدیرعامل و مدیرکل کانون استان تهران، رضا قمرزاده مشاور مدیرعامل و مدیر دفتر مرکزی حراست و محسن حموله مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل در سفر دو روزه به مشهد مقدس از چند مرکز فرهنگی، هنری کانون در این شهر بازدید و در مراسم پایانی دوازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) شرکت کردند.
گفت‌وگو با کارکنان و مربیان کانون استان و اعضای نوجوانان، شرکت در جلسه‌ی شورای اداری کانون و ملاقات خصوصی با کارکنان از جمله برنامه‌های این سفر بود.