کتاب‌خوان‌های برتر کانون خراسان جنوبی هر فصل جایزه می‌گیرند

ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در میان کودکان به طرح‌ها و ایده‌های مناسب نیاز دارد تا از این راه ضمن ایجاد جذابیت، بچه‌ها را خواندن و بیشتر خواندن تشویق کنیم.

به ‌گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این میان با توجه به نزدیک شدن به بیست و دومین هفته‌ی کتاب جمهوری اسلامی - که همه ساله در ماه آبان برگزار می‌شود - کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تدارک اجرای برنامه‌هایی است تا بخشی از این ایده‌ها و تلاش‌هایش را برای گسترش فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی به جامعه معرفی کند.
سابقه‌ی نزدیک به نیم قرن فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سطح کشور و حتی در مجامع بین‌المللی نشان می‌دهد که این نهاد فرهنگی از همان سال‌های نخست تاکنون ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی را به عنوان مهم‌ترین دستور کار خود مورد توجه قرار داده است.
انتشار بیش از 2هزار عنوان کتاب، دارابودن نزدیک به 900 مرکز فرهنگی‌هنری و بیش از 420هزار عضو ثابت کودک و نوجوان، فعالیت‌های 48 ساله‌ی کتاب‌خانه‌های سیار روستایی و شهری، راه‌اندازی کتاب‌خانه‌های پستی در اواخر دهه‌ی 60 و برگزاری چندین جشنواره‌ ملی و بین‌المللی مانند جشنواره‌ی کتاب، جشنواره مطبوعات و جشنواره قصه‌گویی که هریک به نحوی این هدف را دنبال می‌کنند از جمله تلاش‌های کانون برای ترویج فرهنگ مطالعه در سطح کشور بوده است.
این درحالی است که تشویق کودکان و نوجوانان به مطالعه نیز کار ساده‌ای نیست و باید فعالان عرصه فرهنگی به دنبال راه‌کارهایی مناسب برای این موضوع باشند. تجربه‌های کانون در این زمینه‌ نشان داده است گاهی استفاده از شیوه‌های نو و خلاقانه تا حدود زیادی می‌تواند کودکان و نوجوانان را به سمت و سوی مطالعه سوق دهد و به ترویج کتاب‌خوانی در میان آن‌ها کمک کند.
این امر زمانی اهمیت پیدا می‌کند که برخی از صاحب‌نظران از کاهش سرانه مطالعه در میان خانواده‌ها اظهار نگرانی می‌کنند و بعضی نیز معتقد ‌اند که فن‌آوری‌های نوین جدای از تاثیرات منفی و مثبت آن، از چنان جذابیت غیرقابل انکاری برخوردار است که گاهی ساعت‌ها توجه بچه‌ها و حتی بزرگ‌ترها را به خود جلب می‌کند و زمانی برای به دست گرفتن کتاب و نوشته‌های مکتوب باقی نمی‌گذارد.

کانون خراسان‌جنوبی و برگزاری مسابقه‌ی فصلی کتاب‌خوانی
در همین حال به عنوان نمونه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان جنوبی از مدت‌ها قبل با هدف تشویق اعضای مراکز به کتاب‌خوانی اقدام به اجرای طرحی با عنوان مسابقه کتاب‌خوانی فصلی کرده که تا حدودی در تشویق اعضای کانون به مطالعه موثر بوده است.
بر اساس گزارش‌های ارایه شده این طرح در چند دوره گذشته خود به میزان زیادی کودکان و نوجوانان را به مطالعه و کتاب‌خوانی سوق داده و علاوه بر آن توانسته اعضا را به داشتن یک سیر مطالعاتی تشویق کند که این موضوع می‌تواند نوید دهنده آغاز یک اتفاق خوب در این زمینه باشد.
بر همین اساس مربیان و مسوولان کانون خراسان جنوبی در طرح کتاب‌خوانی فصل پاییز مراکز این استان نیز با معرفی 12 عنوان کتاب، از اعضای خود خواسته‌اند تا با شرکت در این مسابقه و خوانش کتاب‌های معرفی شده ضمن دریافت جایزه، نشان کتاب‌خوان برتر را نیز از آن خود کنند.
در این طرح کتاب «صدای ساز سهراب» نوشته مریم صباغ‌زاده، «با دمی شبیه این چه کار می‌کنی؟» نوشته استیو جنگینز و رابین پیچ و «هدیه فرمانروا» نوشته کات لات برای مطالعه اعضای گروه سنی (ب) معرفی شده است.
کتاب‌های «دختری دارم شاه نداره» نوشته سوسن طاقدیس، «ماهی‌گیر و بهار» نوشته مژگان کلهر و «آوازی برای وطن» اثر محمد گودرزی دهریزی نیز برای گروه سنی (ج) انتخاب شده است.
اعضای گروه سنی (د) نیز می‌توانند کتاب داستان «رستم و سهراب» با بازنویسی جعفر ابراهیمی شاهد، «دنیای شگفت انگیز بدن ما» نوشته هارون یحبی و «دعاهای زمینی پدربزرگ» نوشته داگلاس وود را برای شرکت در این مسابقه مطالعه کنند.
سه کتاب «نزدیک‌تر بیا احمد»، «قندآباد» و «قند و نمک» به ترتیب نوشته زهرا زواریان، سید‌سعید هاشمی و احمد عربلو نیز برای مطالعه اعضای گروه سنی (ه)  تعیین شده است.
گفتنی است اعضای علاقه‌مند کانون این استان برای شرکت در این مسابقه تا دهم دی ماه 93 فرصت دارند فرم‌های تکمیل شده این مسابقه را به مرکز فرهنگی هنری شماره 2 کانون بیرجند ارسال کنند.