نوجوانان کتاب‌خوان اراکی کلاه دانایی بر سر می‌گذارند

جایزه‌ی کتاب‌خوان‌ترین اعضای یک مرکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شهر اراک، یک کلاه است که مربیان کانون آن را با نام «کلاه دانایی» بر سر این نوجوانان می‌گذارند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، تبادل تجربه‌ها و ایده‌های خلاق مربیان کانون در حوزه‌ی تشویق کودکان و نوجوانان به مطالعه بخشی از اهداف گزارش‌هایی است که در آستانه‌ی بیست و دومین هفته‌ی کتاب جمهوری اسلامی از سوی پایگاه خبری کانون منتشر می‌شود.
در این میان مرکز فرهنگی‌هنری شماره 2 کانون شهر اراک مرکز استان مرکزی با هدف ترویج فرهنگ مطالعه، فعال‌ترین اعضای خود را در حوزه‌ی کتاب‌خوانی با نهادن «کلاه دانایی» بر سر آنان مورد تشویق قرار می‌دهد.
در این فعالیت جذاب - که بخشی از برنامه ترویج کتاب‌خوانی این مرکز ثابت کانون است – تنها اعضای نوجوان حضور دارند و در هر جلسه بهترین عضو کتاب‌خانه که از ویژگی‌های شاخص‌تری نسبت به دیگر هم‌سالان خود برخوردار باشد این «کلاه دانایی» را بر سر می‌گذارد.
خواندن کتاب‌های امانتی و متفرقه، معرفی یک کتاب به دیگر اعضا، حضور فعال در کتاب‌خانه و کمک به مربیان در نظم‌بخشی به کتابخانه بخشی از ویژگی‌های این عضو شاخص است که از سوی مربیان انتخاب می‌شود.
به گفته‌ی بهنوش بساک کاظمی مسوول مرکز شماره 2 کانون اراک، هر یک از اعضای این مرکز که «کلاه دانایی»، 3 بار بر روی سر او قرار بگیرد جایزه‌ای دریافت خواهد کرد.
در همین حال بر اساس آمار ارایه شده در سامانه‌ی گزارش‌گیری معاونت فرهنگی کانون، مرکز شماره 2 کانون اراک در بازه‌ی زمانی 5 ماهه‌ی نخست سال 1393 دارای 238 عضو کودک و نوجوان بود و بیش از 2500 عنوان و 14هزار جلد کتاب در قفسه‌های کتاب‌خانه‌اش قرار داشت.
اعضای این مرکز کانون در همین بازه زمانی 1810 جلد کتاب را از مربیان کتاب‌دار کانون به امانت گرفتند در عین حال مربیان نیز این اعضا را در فعالیت‌هایی مانند شعرخوانی، روخوانی، معرفی و بحث کتاب مشارکت دادند.
کودکان و نوجوانان عضو این مرکز در همین حال طی 5 ماه نخست سال 93 به ترتیب کتاب‌های گروفالو، یکی کم است، چرا دعوا می‌کنی؟، گوسفندی که عصبانی بود خیلی عصبانی و قیافه‌های بامزه را بیش از دیگر کتاب‌های موجود در کتاب‌خانه پسندیدند و به امانت گرفتند.
مرکز شماره 2 کانون اراک در کوی الهیه و پارک آلاله این شهر واقع شده است.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال حاضر دارای نزدیک به 900 مرکز فرهنگی‌هنری ثابت، سیار شهری و روستایی و کتاب‌خانه‌ی پستی است که سهم استان مرکزی از این آمار 49 مرکز است.