نوجوانان اصفهانی رمان «شکارچی کوسه‌ی کر» را نقد کردند

نوجوانان اصفهانی رمان «شکارچی کوسه‌ی کر» را به مناسبت بیست و دومین هفته کتاب جمهوری اسلامی در حضور نویسنده آن نقد و بررسی کردند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این نشست عباس عبدی با اشاره به موضوع جغرافیا در داستان‌نویسی، به اعضا و مربیان مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: احساس انسان‌ها ارتباط مستقیم با جغرافیای منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنند دارد.
وی افزود: نویسنده باید جغرافیای پیرامون خود را بررسی و ویژگی‌هایی آن را پیدا کند چرا که همیشه یک احساس یا رفتاری وجود دارد که ویژه هر منطقه‌ای است و باید در آثار مکتوب، نمود داشته باشد.
عبدی در ادامه یادآور شد رویدادهای تاریخی گذرا است در حالی که اتفاقات جغرافیایی ثابت است و تاثیرات ناشی از آن در وجود انسان نهادینه می‌شود.
به گفته‌ی وی در کتاب "شکارچی کوسه‌ی کر" عمده‌ی نگاه داستان به احساساتی است که در این جزیره قشم عمومیت دارد و سعی شده است تا جایی که ممکن است خواننده در حال و هوای این ناحیه قرار گیرد و با شرایط جغرافیایی و آداب و رسوم مردم آن آشنا شود.
نویسنده رمان «روز نهنگ»  هم‌چنین خاطر نشان کرد: کشور ما بیش از 2هزار و600 کیلومتر مرز دریایی دارد اما در ادبیات کم‌تر به این موضوع پرداخته شده است.
وی از علاقه‌مندان به نویسندگی خواست با توجه به تنوع قومیت‌ها و ویژگی‌های زندگی مناطق مختلف کشور تلاش کنند با شناسایی بخش‌هایی که کم‌تر مورد توجه قرار گرفته، جای خالی ادبیات را پر کنند.
عبدی در پایان به علاقه‌مندان به نویسندگی توصیه کرد: برای نوشتن تلاش کنید تمام اتفاق‌های اطراف خود را یادداشت‌برداری کنید و با آشنایی کامل در مورد موضوع خود شروع به نوشتن کنید.
در این نشست مربیان کانون نیز نظرات خود را در مورد کتاب "شکارچی کوسه‌ی کر" با نویسنده‌ی آن مطرح و پاسخ سوالات خود را از نویسنده دریافت کردند.
گفتنی است: موضوع رمان«شکارچی کوسه‌ی کر» داستان پسری به نام اسماعیل است که در کودکی شاهد مرگ پدر و پدربزرگ خود به وسیله‌ی کوسه‌ی کر بوده و به همین دلیل حس انتقام، سراسر وجودش را پر می‌کند. او سال‌ها با همین حس زندگی می‌کند تا زمانی که در موقعیتی قرار می‌گیرد که فرصت برای کشتن همان کوسه‌ی فراهم است اما او را می‌بخشد.