برای نویسنده‌ شدن، کتاب‌های غیر داستانی بخوانید

حمیدرضا شاه‌آبادی در نشست ادبی دو پنجره کانون گلستان که به منظور نقد رمان «وقتی مژی گم شد» برپا شد به نوجوانان گفت: مطالعه‌ی کتاب‌های غیرداستانی لازمه‌ی داستان‌نویسی است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، نویسنده رمان «وقتی مژی گم شد» با بیان این‌که نویسنده درک خود از جهان را روی کاغذ می‌آورد افزود: برای شروع نویسندگی لازم است همیشه یک دفترچه‌ یادداشت همراه خود داشته باشید تا هر آن‌چه مانند حوادث، خاطرات و غیره را که ممکن است قابلیت تبدیل به داستان شود، یادداشت کنید.
شاه‌آبادی گذران دوران کودکی خود در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را به عنوان مهم‌ترین عامل توفیق خود در عرصه نویسندگی دانست.
وی هم‌چنین مطالعه‌ی مطالب غیرداستانی را نیز بسیار دانست و ادامه داد: نویسنده باید تلاش کند اطلاعات جامعی از موضوع‌های مختلف داشته باشد و این نیازمند مطالعه‌ی منابع غیرداستانی است.
نویسنده کودک و نوجوان در این نشست ضمن ابراز خرسندی از حضور در میان نوجوانان‌ علاقه‌مند به مطالعه، اظهار داشت اولین تجربه نویسندگی من به سن هجده سالگی باز می‌گردد که نوشته‌ام در مجله زن روز به چاپ رسید اما نخستین کتابم در سال 68  با عنوان «قبل از باران» وارد بازار شد.
در ادامه این نشست اعضای مراکز کانون به بیان نقدهای خود پرداختند که در این میان ابتدا مهسا جدیدی عضو فعال مرکز فرهنگی هنری شماره یک گرگان، به خوانش خلاصه‌ای از رمان  «وقتی مژی گم شد» پرداخت و پس از آن هر یک از اعضا به طرح دیدگاه‌های خود در رابطه با کتاب پرداختند.
بر اساس این گزارش نوجوانان حاضر در این نشست معتقد بودند هم نام بودن دو دختر در داستان باعث ابهام در کل رمان شده است و خواننده مجبور است تا هر از چند گاهی چند صفحه به عقب برگردد و مطالب را دوباره بخواند.
بر همین اساس تعدادی از نوجوانان نیز ضمن اظهار نظر درباره‌ی فضاسازی خوب و زبان ساده و صمیمی کتاب، شخصیت‌پردازی آن را کمی ضعیف دانسته و به نظر آن‌ها نام رمان سوژه اصلی داستان را لو داده بود و شاید اگر نویسنده در انتخاب اسم بیشتر وسواس به خرج می داد، نتیجه بهتری حاصل می‌شد.
در این نشست هم‌چنین عبدالرحیم سیفی مدیرکل کانون استان گلستان حضور نویسندگان و شاعران را در جمع اعضای کانون، زمینه‌ساز ترغیب کودکان و نوجوانان به مطالعه و هنر نویسندگی و تولید آثار ادبی دانست و گفت: همان‌گونه که در سینما، تصویر حرف اول را می‌زند و در تئاتر، دیالوگ و در نقاشی رنگ، در داستان نیز شخصیت‌پردازی است که اهمیت اساسی دارد و این هنر نویسنده است که با انتخاب شخصیت‌های داستانی و بیان موضوع‌های روز، مخاطب را تا پایان داستان همراه خود سازد.
سیفی افزود؛ پرداختن به موضوع‌هایی همانند فرار از خانه در قالب ابزار جذاب و مناسبی همانند داستان، می‌تواند در آگاهی رسانی به خانواده‌ها و نسل نوجوان امروزی بسیار تاثیرگذار باشد.
گفتنی است حمیدرضا شاه‌آبادی تاکنون بیش از 30 عنوان اثر منتشرکرده که آخرین کتاب او در حوزه رمان نوجوان با نام «هیچ‌کس جراتش را ندارد» به نگارش درآمده است.