دکتر سنگری: کربلا، علاوه بر گریستن، نگریستن می‌خواهد

نویسنده و پژوهش‌گر عاشورایی با بیان این‌که کربلا علاوه بر گریستن، نگریستن هم می‌خواهد، گفت: کربلا به جای نگاه موزه‌ای، نگاه آموزه‌ای هم لازم دارد.

محمدرضا سنگری در آیین اختتامیه هجدهمین همایش سراسری آفرینش‌های عاشورایی در محل تالار عماد کرمان، اظهار کرد: کربلا را از مرثیه، داغ، درد و اندوه می‌بینیم که بسیار خوب است اما کافی نیست چرا که مقصد کربلا این نیست.
سنگری تصریح کرد: امام حسین (ع) بیشتر دوست دارد نگاه اسوه‌ای به کربلا داشته باشیم تا نگاه اسطوره‌ای؛ یعنی شخصیت‌های کربلا یک الگو و سرمشق برای زندگی کردن و برای رسیدن به حیات طیبه باشند.
نویسنده و پژوهش‌گر عاشورایی با بیان این‌که کربلا علاوه بر گریستن، نگریستین هم می‌خواهد، گفت: کربلا علاوه بر نالیدن، بالیدن هم می‌خواهد و به جای نگاه موزه‌ای، نگاه آموزه‌ای هم لازم دارد.
وی یکی از ویژگی‌های رفتاری حضرت قاسم (ع) در کربلا را شتاب کردن در کارها عنوان کرد و افزود: بنا بر یک روایت، خوب بودن سه شرط دارد که نخستین آن این‌که کار خوب زمانی خوب است که با هیجان و شتاب انجام دهید در کار خوب عجله کار رحمان است.
سنگری پرهیز از بزرگ‌نمایی کار و پنهانی انجام دادن کارهای خیر را از دیگر مشخصه‌های یک کار خوب برشمرد.
نویسنده و پژوهشگر عاشورایی خاطرنشان کرد: ترس، ننگ است؛ انسان باید خطرپذیر باشد چرا که دل به دریا زدن شرط شناگری است.
وی اذعان داشت: دشواری‌ها را به جان بپذیریم؛ درس کربلا قدم گذاشتن در میدان تصمیم‌گیری است.
عضو هیئت مدیره کانون با اشاره به این‌که حضرت علی‌اکبر (ع) برای نسل امروز درس‌آموز است تصریح کرد: با کمی تدبیر در سیره و منش این حضرت می‌توان بزرگ‌ترین مشکلات نسل جوان جامعه را برطرف کرد.
عاشورا‌ پژوه برجسته کشور با الگو خواندن حضرت علی اکبر و حضرت قاسم (علیهما السلام) برای نسل جوان و نوجوان جامعه، خاطرنشان کرد: حضرت علی‌اکبر حتی یک بار در زندگیش حق را به باطل نفروخت و هیچ‌گاه دنیا را بر دینش ترجیح نداد.
سنگری همایش آفرینش‌های عاشورایی را فرصتی برای درس‌آموزی از کربلا و عاشورا دانست و اظهار امیدواری کرد: پیوند قلبی کودکان و نوجوانان با این برنامه مستمر و ماندگار باشد.
وی اذعان داشت: در عصر طوفان و اضطراب، واقعه‌ی عظیم کربلا هم‌چون سفینه‌ای‌ است که انسان را به ساحل آرامش می‌رساند.
نویسنده و پژوهشگر عاشورایی؛ حضرت علی‌اکبر (ع) را مظهر شجاعت فکری دانست و گفت: شجاعت اخلاقی و شجاعت جنگی از دیگر ویژگی‌های بارز حضرت علی‌اکبر (ع) بود.
سنگری عنوان کرد: با گذشت هزاران سال از واقعه عظیم کربلا، انگار همین امروز اتفاق عاشورا رخ داده و همیشه طراوت و تازگی این واقعه را در کنار خود احساس می‌کنیم.
وی با اشاره به این‌که سرو به عنوان نماد امسال همایش آفرینش‌های عاشورایی کرمان قرار گرفته، خاطرنشان کرد: این انتخاب، انتخاب بسیار زیبایی است، چرا که سرو نماد سربلندی ایران است و هم‌چنین در سروده‌های ایرانیان سرو را می‌بینیم.
نویسنده و پژوهش‌گر عاشورایی با بیان این‌که حضرت‌ علی‌اکبر (ع) نخستین شهید بنی‌هاشم بود که یک فرزند داشت و سن واقعی ایشان 28 ساله بود، بیان کرد: حضرت علی‌اکبر بزرگ‌ترین فرزند امام حسین‌ (ع) بوده است.
وی با اشاره به ویژگی‌های حضرت علی‌اکبر (ع) از زبان دشمن، افزود: معاویه در وصف ویژگی‌ حضرت علی‌اکبر (ع) در جمع نخبگان و سیاسیون آن زمان می‌گوید «شایسته‌ترین کسی که می‌شناسم که هنوز نوجوان است و نامش بر سر زبان‌ها افتاده و مردم او را می‌شناسند و به او پناه می‌آورند، کسی جز علی‌اکبر (ع) نیست.»
سنگری یکی از ویژگی‌های حضرت علی‌اکبر (ع) را شجاعت‌ تصمیم‌گیری عنوان کرد و گفت: بسیاری از افراد، شجاعت خطر کردن در هنگامی که می‌خواهند کاری انجام دهند را ندارند و هرگاه از چیزی ترسیدید خودتان را در درون آن بیندازید.
وی شجاعت اخلاقی را از دیگر ویژگی‌های حضرت علی‌اکبر (ع) دانست و بیان کرد: امام‌حسین ‌(ع) فرمودند: شجاع‌ترین آدم‌ها کسانی هستند که اشتباهات را به عهده بگیرند.
این عاشورا پژوه مطرح کشور، حضرت علی‌اکبر(ع) را مظهر شجاعت فکری عنوان کرد و افزود: نمود شجاعت فکری این است که راحت سوال‌هایی که در ذهن دارید، بپرسید.
سنگری افزود: حضرت علی‌اکبر (ع) شجاعت طرح سوال داشت و همیشه سوالاتش را از پدر می‌پرسید.
وی تصریح کرد: حتی برای ساده‌ترین سوالات، آدم‌ها را هیچ وقت به سخره نگیرید و هیچ وقت از سوال کردن نباید خجالت کشید.
سنگری با بیان این‌که شجاعت جنگی یکی دیگر از ویژگی‌های حضرت‌ علی‌اکبر (ع) است، تصریح کرد: در صحنه نبرد کربلا تعادل نظامی وجود نداشت و حضرت‌علی‌اکبر(ع) یک نفر در مقابل 285 نفر بود.
هجدهمین همایش سراسری آفرینش‌های عاشورایی از صبح امروز در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز شد و تا ظهر روز جمعه 28 آذر ادامه خواهد یافت.