کودکان کرمانی «ماه روی صندلی» عباس تربُن را نقد کردند

کودکان و نوجوانان عضو ادبی مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمان در نشست ادبی دوپنجره، کتاب «ماه روی صندلی» را در حضور نویسنده آن نقد کردند.

به گزارش اداره کل روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در این نشست شاعر کتاب «ماه روی صندلی» ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع اعضای ادبی کانون کرمان گفت: در دوران کودکی‌ام عضو کانون بوده‌ام و به اهمیت و تاثیر کانون در موفقیت کودکان و نوجوانان به خوبی آگاهی دارم.
وی با اشاره به ارزش‌مند بودن نظر و دیدگاه مخاطبان افزود: بسیار خوشحالم که کانون پرورش فکری با برگزاری چنین نشست‌های ادبی فرصتی را فراهم می‌آورد تا نویسندگان و شاعران کودک و نوجوان بتوانند از نزدیک با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند و نقد و نظرهای آن‌ها را بشنوند.
 شاعر و نویسنده‌ی کودک و نوجوان هم‌چنین در پاسخ به سوال یکی از نوجوانان حاضر در این نشست درباره‌ی شیوه‌ی تصویرگری کتاب‌هایش گفت: امروزه دوره‌ی تخصص‌هاست، در تصویرگری نیز تخصص شرط است و این در داستان و شعر متفاوت‌تر نمود دارد.
تربن افزود: همواره تلاش می‌کنم تصویرگر کتاب‌هایم را خودم انتخاب ‌کنم چرا که معتقدم فضای کلمه‌ها بایستی در تصویر‌ها نمایان شود.
وی نقطه مشترک بین شعر و تصویرهای کتابش را شیطنت موجود در آن‌ها عنوان کرد و بیان داشت: نوجوانان امروز بیشتر تنوع طلب هستند و گاهی این تنوع را در کتاب‌هایی که می‌خوانند، جستجو می‌کنند.
تربُن ادامه داد: یک کتاب در درجه‌ی اول باید خواندنی باشد و به تناسب آن، تعادل بین تصویر و نوشته حفظ شود.
وی با اشاره به این‌که اولین چیز در جذب مخاطب به کتاب، تصویر روی جلد و عنوان آن است، یادآور شد: وقتی چیزی دور از انتظار خواننده در یک اثر گفته شود، باعث جذابیت آن می‌شود.
شاعر« ماه روی صندلی» در پاسخ به این نقد که در شعر «مادر» کمتر به دغدغه‌ی مادران امروزی پرداخته شده است، گفت: تصور من این است که مادر، همیشه مادر است، اگر چه جلوه‌ی مادری ممکن است فرق کرده باشد اما دغدغه‌ی همه‌ی مادران در درجه‌ی اول سلامت و موفقیت فرزندان‌شان است.
این نویسنده و شاعر کودک و نوجوان درباره کاربرد واژه‌های رسمی و محاوره‌ای در خلق یک اثرعنوان کرد: اگر بافت زبانی اثر رسمی باشد از کلمات رسمی استفاده ‌می‌شود اما گاهی می‌توان با حفظ تعادل و پرهیز از به‌هم‌ریختگی اثر در یک بافت زبانی رسمی از کلمات محاوره‌ای نیز استفاده کرد.
وی همچنین در خصوص استفاده از مفاهیم انتزاعی در آثار کودک و نوجوان گفت: تعابیر انتزاعی برای مخاطب کودک و نوجوان ناآشنا و درک آن نیز سخت است؛ گاهی می‌توان با تاکید بیشتر بر این‌گونه مفاهیم به درک بهتر آن کمک کرد تا در ذهن مخاطب جای گیرد.
تربُن خطاب به کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به نویسندگی گفت: برای موفق شدن، جسارت نوشتن داشته باشید؛ هم نقد کنید و هم نقدپذیر باشید.
شاعر« ماه روی صندلی» افزود: به هر چیز که در دنیای‌تان وجود دارد اجازه دهید در آثارتان حضور و نمود داشته باشد چرا که هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.
وی ادامه داد: اگر مخاطب بتواند با خواندن یک اثر به ابهاماتی که در ذهنش ایجاد می‌شود، پاسخ دهد آن اثر موفقی است؛ در غیر این صورت اگر خود اثر نتواند مفهوم را به مخاطب منتقل کند، موفق نیست.
تربُن یادآور شد زمانی که در آفرینش یک اثر با خیال سر و کار داریم می‌توانیم از یک ترکیب، برداشت‌های متفاوتی داشته باشیم و با توجه به فضای شعرها معناهای متفاوتی در ذهن مخاطب ایجاد می‌شود و اشعار و نوشته‌ها می‌تواند جهانِ خالق اثر را در ذهن مخاطب به تصویر بکشد.
این شاعر و نویسنده افزود: باید تلاش کنیم ابتدا حرفی برای گفتن داشته باشیم که برای دیگران هم تازگی داشته باشد، پس از آن  با استفاده از ذوق ادبی، قافیه و ردیف آن را به شکلی زیبا به دیگران ارایه دهیم.
تربُن تصریح کرد: کسی که اثری را به ویژه برای مخاطب نوجوان خلق می‌کند، باید جرات شنیدن نقد را داشته باشد و مخاطبان نیز جسارت نقد کردن را داشته باشند تا بتوانند شاهد تولید آثاری باشند که مناسب نیاز و علاقه آن‌هاست.
در ابتدای این نشست  هم‌چنین محمدرضا علیزاده مدیرکل کانون کرمان با بیان این‌که نشست‌ دوپنجره فرصتی برای شکوفایی و رشد استعدادهای ادبی کودکان و نوجوانان عضو کانون است، گفت: اعضای مراکز باید قدر این فرصت‌هایی که برای آن‌ها فراهم می‌شود بدانند و با حضور مستمر در مراکز فرهنگی هنری کانون مسیر رشد و توان‌مندی خود را هموارتر کنند.
علیزاده خطاب به اعضای ادبی مراکز کانون استان یادآور شد: شماها کسانی هستید که در آینده در حوزه فرهنگ و ادبِ کشور، جایگاه ویژه‌ای خواهید داشت.
وی با اشاره به این‌که در هر جامعه درصد کمی از افراد جزو تیزهوشان محسوب می‌شوند، خاطرنشان کرد: در کانون نیز طبیعی است که همه‌ی اعضا دارای ذوق ادبی و توان نوشتاری نیستند.
علیزاده افزود: کار کردن در حوزه‌ی ادبی استعداد خاصی را می‌طلبد و بایستی تلاش کنید این نبوغ و نعمت الهی را به خوبی در خود پرورش دهید تا به جایگاه ویژه‌ای که حق شماست، دست یابید.
گفتنی است کتاب" ماه روی صندلی" سروده‌ی عباس تربُن که راشین خیریه آن را تصویرگری کرده و توسط انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ رسیده است.